Pandemie nepandemie, Microsoft se nezastavuje. Tržby mu díky cloudu a Xboxu vyrostly na 38 miliard dolarů

Jiří SvobodaJiří Svoboda

satya-nadella

Foto: Microsoft

Satya Nadella, výkonný ředitel Microsoftu

0Zobrazit komentáře

Čtvrtletní výsledky Microsoftu ukazují, že události posledních měsíců měly na jednu z největších technologických firem světa de facto jen zanedbatelné negativní účinky. Právě naopak – nejen divize s cloudovými a herními službami obra z Redmondu podle nových čísel na pandemii podstatně vydělaly.

Celkový obrat Microsoftu se v posledním kvartálu meziročně zvýšil o 13 % na 38 miliard dolarů, analytici přitom předpokládali růst pouze na 36,5 miliardy. Při bližším pohledu se například ukazuje, že o 64 % vyrostl obrat softwaru a služeb spojených s herní platformou Xbox.

Růst obratu o 49 % zaznamenal Microsoft také u samotných herních konzolí, přestože éra současné konzole Xbox One se blíží ke konci a firma na podzim vydává novou generaci Xbox Series X. Za normálních okolností by tak tato divize zaznamenávala spíš pokles, ale pandemická doba vše obrátila vzhůru nohama.

xboxx

Foto: Microsoft

Nová generace konzole Xbox s názvem Series X

Dařilo se již tradičně také cloudovým službám. Bedlivě sledovaný Azure, který Microsoft spustil před deseti lety a míří s ním hlavně na korporace, rostl v obratu meziročně o 47 %. Analytici ovšem předpokládali růst o 49 %, poprvé tak meziroční růst této divize spadl pod 50 %.

Nižší obrat Azure, než se očekávalo, ovšem stačil na to, aby investoři nebyli příliš naplněni optimismem. Hodnota firmy na burze spadla po oznámení výsledků o několik procenta. Důvodem je ale také nižší zisk, který meziročně klesl o 15 % na 11,2 miliardy dolarů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dařilo se jinak také řadě laptopů a tabletů Microsoft Surface, z jejichž prodejů se firmě zvýšily meziročně obraty o 28 %. Tradiční softwarové služby od technologického giganta, jako jsou Office a Windows, rostly už v konzervativnějším duchu o 6 až 7 %.

Práce, zábava i vzdělávání z domova

Microsoft růst svých služeb přičítá větší práci, zábavě i učení se z domova. Důkazem může být i údaj o počtu hráčů legendárního Minecraftu – i víc než deset let po vydání si ho během pandemie zahrálo rekordních 132 milionů měsíčně aktivních uživatelů.

Hořkosladkým čtvrtletím byl druhý kvartál letošního roku pro LinkedIn. Profesionální sociální síť, kterou společnost pod vedením Satyi Nadelly koupila před čtyřmi lety, v obratu vyrostla meziročně o 10 %. Nicméně, jak před dvěma dny oznámila, propustí zároveň téměř tisíc zaměstnanců, tedy 6 % celé své pracovní síly.

microsoft-hq

Foto: Microsoft

Sídlo Microsoftu v Redmondu

Microsoft ve své čtvrtletní zprávě doplnil, že LinkedIn byl negativně ovlivněn i klesající poptávkou na pracovních trzích. Problémy zaznamenal taktéž reklamní byznys Microsoftu, který kvůli menší poptávce po marketingu meziročně ztratil v obratu 18 %.

Microsoft nicméně stále drží silnou pozici na trhu a aktuálně je s tržní kapitalizací 1,61 miliardy dolarů druhou nejhodnotnější firmou světa hned za Applem. Ten své výsledky za uplynulý kvartál značně poznamenaný pandemií koronaviru oznámí příští týden.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Footshop nabírá desítky milionů korun a spouští vlastní second hand. Nabízí prémiový streetwear za nižší ceny

Filip HouskaFilip Houska

peter-hajducek-footshop4

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Peter Hajduček, zakladatel Footshopu

0Zobrazit komentáře

Byť tomu název i logo stále silně napovídá, Footshop už dávno není jen o teniskách. Za devět let se z firmy, která od počátku kloubila vášeň ve sneakers s pouliční subkulturou, stal přední hráč české i evropské streetwearové módy, jehož loňský obrat činil 760 milionů korun. Na letošní rok to chce tým okolo zakladatele Petera Hajdučka zvednout minimálně o třetinu a mezitím rozjíždět i menší boční projekty. Jedním z nich je i second hand.

O takzvaných sekáčích víme své. Pro někoho je pod úroveň nakupovat zboží, které už někdo nosil, pro druhé je to naopak skvělá příležitost, jak získat dobrý kousek za mnohonásobně nižší cenu. V oblasti moderního streetwearu mají však second handy poněkud jiné jméno.

Protože velká většina populárních značek, jež tento módní žánr formují, stojí nemalé peníze (alespoň s ohledem na ceny, za které se prodává oblečení z fast fashion řetězců), fanoušci usilovně hledají, kde mohou trička, mikiny, kalhoty nebo tenisky sehnat s příjemnější cenovkou.

footshop-1

Foto: Eyelevel

Pobočka Footshopu v holešovickém Vnitroblocku

Velmi dobře fungují komunitní internetová fóra nebo online aukce, nicméně pokud bude lidem nabídnut přístup k prémiovým streetwearovým značkám se sympatičtější cenou přímo v kamenném obchodě, pravděpodobně zvolí tuto variantu.

A přesně tak smýšlí i Footshop, který v prostorách holešovického Vnitroblocku rozjíždí v rámci své pobočky první second hand s názvem The Second. V něm se soustředí na zachovalé high fashion značky oblečení a doplňků.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V našich skříních je toho přece jenom o trochu víc, než je potřeba. A právě vdechnout starším, ale zachovalým kouskům nový život prostřednictvím prodeje v The Second se nám jevilo jako ideální řešení. Vnitroblock je zatím naší vlajkovou lodí, ale nebráníme se v budoucnu second handy přenést i do našich dalších prodejen v Evropě,“ říká Peter Hajduček.

Přineste a potěšte dalšího. Nebo naopak

Princip fungování second handu pod hlavičkou Footshopu je stejný jako všude jinde. Pokud máte doma oblečení, které nenosíte a nepotřebujete, donesete ho do Vnitroblocku a domluvíte se s prodavači na optimální ceně, za kterou byste chtěli jednotlivé kousky prodat.

„V dnešní době není problém obratem produkt nebo jemu podobný dohledat na internetu a cenu stanovit. Neexistuje pravidlo, o kolik by to mělo být nižší, záleží však i na stavu produktu,“ vysvětluje pro CzechCrunch Lenka Zbořilová, která za The Second zodpovídá.

Hlavním tahákem footshopáckého prodeje z druhé ruky je však to, že je tvořen komunitou a určen pro komunitu – sází hlavně na náruživé fanoušky trendy streetwearu. „Snažíme se, aby byla kolekce co nejvíce prémiová,“ doplňuje Zbořilová a dodává, že aktuálně se v second handu nachází asi 25 produktů, přičemž se jich od spuštění protočilo zhruba 70.

elonmusk

Přečtěte si takéSpanilou jízdu Tesly nezastavila ani pandemie. Počtvrté za sebou hlásí zisk a může zamířit do indexu S&P 500Spanilou jízdu Tesly nezastavila ani pandemie. Počtvrté za sebou hlásí zisk a může zamířit do indexu S&P 500

Pochopitelně však můžete stát i na opačné straně a využívat nového projektu Footshopu k tomu, abyste levněji nakoupili něco, co jinak stojí třeba třikrát tolik. Ideálně se tak střetávají oba póly a firma věří, že to může do budoucna slibně fungovat. „Poptávka po produktech nás mile překvapila, teď musíme zapracovat na nabídce od širší veřejnosti,“ dodává Zbořilová.

Už teď tak přemýšlí nad tím, jak svůj second hand, který mimo jiné silně hraje na notu udržitelnosti, dostanou do dalších zemí, kde firma působí. Jmenovitě na Slovensko (Bratislava), do Maďarska (Budapešť) a Rumunska (Bukurešť), kde svou první pobočku Footshop otevřel koncem minulého roku.

Příliv nových milionů

Prémiový second hand ovšem není to jediné, co teď Footshop řeší. Prodej z druhé ruky s komunitním zaměřením je ostatně zatím jen malým vedlejším projektem. Pro další rozvoj celého svého byznysu se nyní firma po čase opět otevírá investorům, kteří se přidají k investiční skupině Enern, jež do teniskového e-shopu investovala před dvěma lety. Footshop se za tímto účelem po vzoru slovenského GymBeamu spojil s investiční platformou Crowdberry.

peter-hajducek-footshop2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Peter Hajduček, zakladatel Footshopu

Na ní by rád od vícero menších investorů vybral zhruba 106 milionů korun (4 miliony eur). Finálně již byla uzavřena první část, která Footshopu zajistila polovinu z očekávané sumy (53 milionů korun, respektive 2 miliony eur) a zainteresovaní investoři do firmy již vstoupili jako podílníci. Další investoři již ale indikovali svůj zájem o vložení dalších desítek milionů korun a je tak pravděpodobné, že se Footshop přiblíží v tomto investičním kole k plánovaným 4 milionům eur.

Investici by pak Footshop chtěl využívat především na akvizice, přesněji řečeno otevírání nových vlajkových kamenných prodejen, a digitální inovace, které mají přidanou hodnotu pro zákazníky a subkultury, na něž firma míří. Dále se bude chtít více soustředit na rozšiřování svého působení v luxusním a limitovaném sortimentu.

***

Pokud vás zajímají bližší detaily o Footshopu jako takovém, jeho dalších plánech a jak ho (ne)ovlivnila koronavirová pandemie, pusťte si náš podcast s Peterem Hajdučkem.