Pár velkých příležitostí české firmě eMan těsně uteklo, teď už je pustit nehodlá. I díky penězům, pro které si jde na burzu
Termín letošní dovolené Jiří Horyna několikrát přesouval. A stejně vyšel špatně – přesně na chvíli, kdy skupina eMan vstupuje na pražskou burzu. To, že teď během zastávek při jízdě na kole pravidelně kontroluje, jaký je o společnost mezi investory zájem, prý ale není až tak překvapivé. „Stejně si na dovolenou pravidelně beru notebook. Představa, že se vrátím a budu mít plnou e-mailovou schránku, by mě dost deprimovala,“ vysvětluje Jiří Horyna, CEO a předseda představenstva softwarového domu eMan.
Přehled má. „Po prvním týdnu jsme měli upsáno asi 60 procent, což se považuje na Startu za poměrně velký úspěch,“ říká. Název Start nese trh, na který právě společnost eMan vstupuje. Není to klasická burza, soustředí se na menší a střední inovativní české společnosti. Ty v rámci aukcí otevírá k možným penězům od investorů. Firma tím chce získat asi 50 milionů korun, přičemž pár dní před ukončením nabídky má objednávky na akcie za téměř 39 milionů.
eMan se specializuje na vývoj mobilních a webových aplikací a integrovaných řešení. Dodává je třeba do Škody (z té má skoro polovinu tržeb), Honeywellu, ČSOB, E.ONu nebo MND. Ale pracuje třeba i pro evropský statistický úřad nebo automobilku Seat. Před dvěma roky otevřel první zahraniční pobočku, a to v americkém Houstonu.
Díky tomu, že už jeho zaměstnanci vytvářeli řešení pro řadu společností zaměřených do konkrétních oblastí, například energetiky, výhoda firmy je podle jejího šéfa mimo jiné v tom, že do těchto oborů má velmi dobrý vhled. Jiří Horyna vede firmu na pražský burzovní trh s poměrně velkým ohlasem. Sám v technologie hodně věří a využití pro ně hledá úplně všude. Vysvětluje, že jimi má prošpikovaný dům.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
„Zrovna včera mi na dovolenou přišla zpráva, že mám někde zaseklou robotickou sekačku a můžu se podívat, kde je. Ale je fakt, že to má omezení. Musím tam poslat někoho z rodiny, aby ji vysvobodil,“ směje se. A hned dodává, že velkou budoucnost vidí třeba v rozvoji internetu věcí. Pokud bude možnost a především dost zákazníků v oblasti, rád by se i na ně s firmou zaměřil. „Senzory budou v lecčems. A mě hrozně mrzí, že ani nedokážu odhadnout, v čem všem by mohly být,“ doplňuje.
Dobré nápady, někdy bez dobrého konce
eMan zaměstnává přes sto lidí a prezentuje se jako společnost, která přichází s převratnými idejemi. Jenže nějak jí to nestačí. Tak třeba v roce 2004 se spoluzakladatelé snažili přesvědčit pražský dopravní podnik, že dobrým nápadem by bylo prodávat SMS jízdenky. Neuspěli, o tři roky později je přesto podnik zavedl, a to s někým jiným. Horyna pak mimochodem dostával od známých gratulace, že se to konečně podařilo.
„To byla taková poslední tečka, už jsme byli odevzdaní,“ říká. Dnes už s nadhledem, ale nebyla to jediná taková zkušenost.
Podobně v roce 2011 eMani odstartovali aplikaci Horská služba, prakticky identickou s dnes známou Záchrankou, která se však v té době neuchytila (a Záchranka ji později pohltila). V té době také spustili pro Datart mobilní e-shop, jeden z prvních v Česku, který však obchod po nějaké době zase uzavřel. Takových příběhů Horyna napočítá asi šest.
„Když jsem to takhle někomu popisoval, smáli jsme se, že bychom si mohli říkat Cimrmani českého IT,“ usmívá se. Se situacemi, kterými s firmou prošel, je prý už smířený. „Možná je to věkem – ve 47 letech jsem ve firmě nejstarší. A řekl bych, že jedna z mých úloh v ní je umět zchladit hlavy. Třeba i v případě, když se někdy neshodneme,“ doplňuje.
„Mohli bychom si říkat Cimrmani českého IT.“
Shodnout se je ostatně potřeba. Společníci eManu jsou rovnou čtyři a teď to už prý bez problémů umějí, mimo jiné i díky tomu, že mají role jasně rozdělené. Jiří Horyna má na starosti hlavně strategické rozhodnutí včetně aktuálního vstupu na burzu. Michal Košek, provozní ředitel, má pod sebou finanční plány a je prý tím, který má na všechno tabulky. Marketingový ředitel Tomáš Čermák řeší kromě marketingu například i design a Jan Horyna, bratr Jiřího Horyny, má na starosti rozvoj obchodních aktivit a vztahů se zákazníky.
Nově jsou kromě nich spolupodílníci i někteří zaměstnanci, kteří mají dohromady přes dvě procenta ve firmě. Těm akcie společníci nabídli ještě před vstupem na burzu. Čtveřice zakladatelů si ale i po úpisu akcií chce ponechat většinu firmy, tedy alespoň 51 procent. Investoři se tak dostanou k necelým 47 procentům, pokud nabídku eManu využijí. „Zatím to vypadá dobře. Ale já jsem ten, co se snaží být vždy při zemi,“ říká Horyna s ohledem na vývoj prodeje akcií.
Růst trochu víc v klidu
A v takové náladě se vlastně měl nést celý letošek. Při zemi, tedy trochu víc v klidu proti předešlým letům, kdy se stále něco měnilo. Nejdřív do firmy majetkově vstoupil Jablotron, který získal rovnou 60 procent. Ale po dvou letech se firmy v dobrém rozešly a podíl zase odkoupili původní čtyři zakladatelé. Jenže aby Jablotron vyplatili, museli si na to půjčit od banky. Podíl stál desítky milionů korun, a tak jen za loňský rok firmu půjčené peníze vyšly na dva miliony.
Firma existuje deset let a má vysoký obrat (loni 168 milionů korun), ale značnou část peněz splácí a další investuje zpátky do rozvoje, takže zisk zůstal loni na šesti milionech. Zbavit se drahých půjček a zvýšit čísla zisku je tak jeden z důvodů, proč firma vlastně na burzu vstupuje. Letos ještě zisk zásadně růst nejspíš nebude. Obrat se podle Horyny jistě dostane přes 170 milionů korun, což je proti posledním letům příjemné zvolnění. Cílem je vrátit se k rychlejšímu růstu od následujícího roku, ale tentokrát ne na úkor ziskovosti.
Navíc jsou tu ještě jiné velké plány: další rozšiřování poboček, snaha víc se uchytit v zahraničí včetně Spojených států i vlastní produkty. Ty jsou ovšem také drahé. Co do financí, je největší aktuální projekt firmy takzvaný Minialarm. Jen za loňský rok do něj firma dala skoro 16 milionů korun a o rok dřív dalších 3,5 milionu.
Jde o malé zařízení, které má brzy jít do prodeje. Oslovit má jednoduchostí – podle firmy ho během minuty spárujete se svým telefonem a nastavíte, načež dál samo střeží danou oblast. Automaticky se zajišťuje a odjišťuje podle toho, jestli je na blízku telefon majitele. Když není a čidla zaznamenají pohyb, dostane majitel na mobil upozornění.
Co se týče softwaru, firma věří v to, že se postupně stane dodavatelem první volby – možná ne nejlevnějším, ale nejspolehlivějším. Letos ostatně eMan s Honeywellem podepsal memorandum, podle kterého česká softwarová společnost patří mezi jedny z mála preferovaných globálních dodavatelů mobilních řešení.
A dál? Když už se Jiří Horyna coby cimrmanovský vizionář strefil do vývoje digitalizace a mobilního trhu v předešlých letech, prosím ho o představy pro budoucnost. I když říká, že tohle vlastně není až tak vizionářské, nakonec dává za příklad alespoň automotive, kde má eMan svého největšího klienta v podobě Škodovky. Vozidla jsou totiž podle Horyny stále víc softwarová zařízení.
„Cesty otevírají i různé typy carsharingu a možnosti dodávek zboží přímo do auta, což už také Škodovka testuje. A pak je další příležitost ve chvíli, kdy budete mít z velké části vozidlo, které bude schopné autonomně řídit. To se pak logicky stane pojízdnou kanceláří nebo obývákem, a to bude znamenat, že tam budete chtít být digitálně připojeni a obsah vytvářet nebo konzumovat,“ uvádí.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.