Parkování elektromobilů zdarma má v Praze skončit. Nový systém zvýhodní místní obyvatele
Elektromobily na modrých zónách od nového roku jen tak nezaparkují. Výjimka, která jim to povolovala i mimo jejich rezidenční zónu, má skončit.
Pražský magistrát chystá změny v parkovací politice včetně zrušení výjimky, která umožňovala majitelům elektromobilů parkovat na modrých zónách. Detailní podmínky zatím prý magistrát ještě ladí, a to ve spolupráci s městskými částmi. Reforma parkování má být reálně hotova do konce roku s platností od ledna příštího roku.
„Máme v koaliční smlouvě, že budeme reformovat celý systém s cílem zklidnit dopravu v centru,“ uvedl náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib v pořadu TV Nova Napřímo. „Budeme muset ukončit podporu elektromobilů, které parkují zadarmo. Protože to je věc, která měla smysl v minulosti, ale teď už smysl nedává. Elektromobil zabírá místo jako kterékoliv jiné auto,“ dodal Hřib.
Podle náměstka bylo v Praze bylo od roku 2015 zaregistrováno přes třináct tisíc elektromobilů a ve Středočeském kraji přes pět tisíc, takže zvýhodňovat je při parkování je dlouhodobě neudržitelné. „Elektromobil zabírá stejné parkovací místo, jak každé další auto. Jejich majitelé si tedy mohou zaplatit parkování stejně jako majitelé ostatních vozidel,“ uvedl pro ČTK. Dodal, že město v minulosti dostalo za parkování zdarma pro elektromobily pokutu od antimonopolního úřadu.
Hřib ČTK dále uvedl, že město elektromobilitu podporuje výstavbou nabíječek. Pro jejich budování například upravuje lampy veřejného osvětlení. „Je dobré si uvědomit, že k těm nabíječkám v ulicích bude samozřejmě nutné pro elektromobily v budoucnu vyhradit sousedící parkovací místa,“ dodal.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPro portál Aktuálně.cz Hřib sdělil, že hlavní město pokračuje s podporou rozvoje elektromobility pomocí výstavby veřejné pomalé i rychlé dobíjecí infrastruktury. Změna výjimky pro parkování elektromobilů, která platí od roku 2019, má přitom být součástí širších změn.
Ty se mají týkat také sjednocení systému návštěvnického parkování, protože současná úprava podle Hřiba není přehledná. Jednotlivé městské části by měly také dostat volnost ve stanovení výše platby za rezidenční karty, protože podle něj nedává smysl, že kartička stojí stejně v centru jako na okraji Prahy.
Pro Aktuálně Hřib dále doplnil, že debata na téma parkování stále pokračuje a začínají se rýsovat i čísla: „Například, že by Pražané bydlící na území, kde platí modré zóny, dostali 120hodinový roční kredit na zvýhodněné parkování deset korun na hodinu, který by mohli libovolně darovat.“ Na kredit by měli nárok i ti, kteří žádné auto nemají.
Článek jsme aktualizovali o další vyjádření 8. 6. 2023 v 16.20. S přispěním ČTK.