Peníze a klid na práci brzdí pokrok. Bezosova raketa míří na oběžnou dráhu s několikaletým zpožděním
Zdá se, že hlavním problémem, který zpomaluje vývoj v Blue Origin, je paradoxně dostatek peněz.
Pokud vše půjde hladce, odstartuje v neděli brzy ráno středoevropského času z floridského mysu Canaveral raketa New Glenn. Vesmírná společnost Blue Origin miliardáře Jeffa Bezose tak možná poprvé, skoro čtvrt století od svého založení, dosáhne oběžné dráhy a podaří se jí tak zmenšit obří náskok, který před ní aktuálně má SpaceX Elona Muska. Jejich vesmírný souboj dlouhodobě ukazuje jednu věc. Dostatek peněz nemusí nutně znamenat výhodu pro technologický vývoj. Dokonce to může být spíš naopak.
Souboj zatím tedy vyhrává Elon Musk. A to i přesto, že jeho výchozí pozice byla horší. Když v roce 2002 zakládal SpaceX, neměl na vývoj vesmírných raket vlastní miliardy. Společnost ještě šest let po svém vzniku uzavírala kontrakty s firmami a nechala je platit vývoj něčeho, co zatím nefungovalo. Proto také tlačila na rychlost – potřebovala totiž výsledky, aby uspokojila klienty, kteří si u SpaceX zaplatili výnos satelitů na oběžnou dráhu. Dokonce to chvíli vypadalo, že firma zkrachuje. V roce 2008 ji pak ale zachránil obří kontrakt na dopravu zásob na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) uzavřený s NASA.
S penězi souvisí i způsob, jakým vývoj ve SpaceX probíhal. Firma si nemohla dovolit zaměstnat špičky z oboru ani používat dostupné drahé komponenty pro rakety. Hledala tak své vlastní cesty. To ilustruje například i historka spoluzakladatele SpaceX Jima Cantrella. Ten před časem deníku The New York Times vyprávěl, jak po založení firmy přišel za Elonem Muskem s tím, že palivové nádrže na prvních raketách budou stát jeden milion dolarů (dvacet milionů korun) nebo více. To Muska prý naštvalo a odvětil, že „jestli budou stát tolik, sním svou kšiltovku!“ Nakonec si SpaceX postavilo vlastní nádrže, které vyšly jen na několik stovek tisíc dolarů.