Pick-up budoucnosti s výkonem jako sporťák. Tesla představila nový Cybertruck, jaký nikdo nečekal
Už když jsme měli možnost nahlédnout na prvotní koncepty chystaného elektrického pick-upu od Tesly, vše mělo futuristický nádech. Nikdo však absolutně netušil, co nás nakonec čeká. Elon Musk a jeho kalifornská automobilka několikrát odložili plánované odhalení, až ve večerních hodinách u americké centrály Tesly vstoupil na červeně ozářené pódium plné laserových efektů sám její šéf a pustil se rovnou na věc.
Když na něj najel zcela nový vůz s ostrými obrysy a vyskočilo z něj několik lidí, v čele s šéfdesignérem Tesly Franzem von Holzhausenem, dav se na chvilku zastavil a bylo jasné, že se toho Musk a jeho tým rozhodně nebojí.
Nezvyklé tvary Cybertrucku doplňuje prakticky nerozbitný exteriér z rolované nerezové oceli a částečně„nerozbitná“ či dokonce neprůstřelná skla. A to i přesto, že sice při pokusu a porovnání s normálním sklem vše proběhlo v pořádku, ale na reálném prototypu při testu šéfdesignér na první pohled nerozbitné sklo opravu prasknul.
Co víc, zadní část trucku s korbou je plně uzavíratelná zasunutím, automobil je díky svému automatickému adaptabilnímu odpružení vhodný jak pro běžnou silnici, tak náročný terén, a především kombinuje obrovský výkon s lepší kapacitou baterie a dojezdem a nákladovou i tažnou kapacitou. Za Cybertruck totiž dokážete připojit náklad o hmotnosti vyšší než 6 tun, na samotnou korbu pak naložit další 1,5 tuny.
S výkonem a kapacitou baterie to ovšem Tesla u svých větších aut, jako je například i chystaný nákladní automobil, myslí opravdu vážně. Cybertruck dokáže v nejvyšší konfiguraci na jedno nabití ujet úctyhodných 800 kilometrů, ale přitom zrychlit z nuly na necelých 100 kilometrů za hodinu pod tři vteřiny. V testu proti Porsche 911 tak jasně vyhrává, a to i v závodu na čtvrt míle, který zvládne za 10,8 vteřiny. Tedy, alespoň by měl.
Tesla Cybertruck se bude prodávat ve třech variantách. První z nich je jednomotorová verze se zadním náhonem, zrychlení za 6,5 vteřiny a dojezdem kolem 400 kilometrů na jedno nabití. Tu bude možné bez jakéhokoliv zvýhodnění na americkém trhu pořídit za 39 900 dolarů, v přepočtu tedy 920 tisíc korun. Další variantou je dvoumotorová konfigurace s náhonem na všechna kola, zrychlením za 4,5 vteřiny a dojezdem kolem 480 kilometrů. Tu je možné pořídit za 49 900 dolarů, respektive 1,1 milionu korun.
Vůbec nejvyšší a nejdražší motorizace dostane dokonce tři elektrické motory s náhonem na všechna kola a zmíněné extrémní zrychlení za necelé 3 vteřiny při dojezdu nad 800 kilometrů na jedno nabití. Její cena se vyšplhá na 69 900 dolarů, v přepočtu tedy 1,6 milionu korun. V Česku, pokud se vůbec v blízké budoucnosti Cybertrucku dočkáme, bude cena pravděpodobně atakovat až 2,5 milionu korun.
Productboard shání posily na následujících pozicích
Více na CzechCrunch JobsSamozřejmostí je u všech modelů možné dokoupení funkce Autopilota, a to za dalších 7 tisíc dolarů. Další možnosti prozatím v konfigurátoru nejsou – aktuálně navíc nabízí pouze předrezervace za 100 dolarů.
Produkce dvou levnějších verzí by měla začít v druhé polovině roku 2021, nejvyšší třímotorová varianta pak přeskočí až do konce roku 2022. Zatím je tedy stále co očekávat a na prezentaci pro novináře jsme tak viděli velmi brzkou verzi finálního modelu.
Uvnitř všech variant je podle vizualizací místo pro celkem šest osob, konkrétně tři vpředu a tři vzadu. Zároveň se zdá, že je přední prostřední sedadlo odnímatelné. V interiéru je pak vedle speciálního volantu, který je trochu podobný tomu, který dostane i nová verze Tesla Roadsteru, vidět pouze velký středový displej a samozřejmě panoramatická střecha přes celou její délku.
Zprvu prezentace v podání Elona Muska vypadala trochu nejistě, dokonce se zdálo, že si až zhruba do poloviny dělá pouze srandu a že někde v pozadí čeká opravdová produkční varianta pick-upu, kterou ukáže vzápětí – naznačoval tomu i fakt, že se opravdu šéfdesignérovi podařilo rozbít dvě ze skel vozidla, což by se na dobře připravené prezentaci pravděpodobně stát nemělo. Na nic takového ovšem nedošlo a Cybertruck, jak ho vidíme na aktuálních vizualizacích, je realitou.
Nyní tak bude na Tesle zvládnout samotnou produkci. Zatím u Modelu X, S a take aktuálně nejlevnějšího Modelu 3 má produkci již celkem vyladěnou a pouze ji optimalizuje a rozšiřuje na další trhy (včetně plánovaného otevření Gigafactory v Berlíně). Před sebou má ale Tesla také novou verzi Roadsteru, nákladní automobil Tesla Semi a také Model Y, který má být jakýmsi hybridem mezi větším Modelem X a malým Modelem 3.
Hned po oznámení novinek ovšem akcie Tesly i přesto začaly stoupat a vypadá to, že akcionáři Muskovi i jeho automobilce nadále věří. Jen za poslední měsíc cena na akcii stoupila z 255 dolarů na dnešních 354. Po uzavření trhu se aktuálně pohybují akcie Tesly na hranici 357 dolarů na akcii.
Několik dalších pohledů na chystanou novinku: