Pilulka loni v Česku utržila 1,3 miliardy korun a skončila v zisku. Na burze už její akcie vyrostly o 200 %

Peter BrejčákPeter Brejčák

kasa-pilulka

Foto: Pilulka

Martin a Petr Kasovi, spoluzakladatelé a spolumajitelé Pilulky

0Zobrazit komentáře

Lékárenská skupina Pilulka, jejíž akcie se obchodují na pražské burze Start, nyní po lednové publikaci předběžných hospodářských výsledků představila auditované výsledky pro tuzemský trh. V Česku společnost hospodařila s tržbami 1,3 miliardy korun a zisk před zdaněním, úroky a odpisy (EBITDA) dosáhl 23 milionů korun. Tahounem přitom byly tržby z internetového prodeje, které meziročně rostly o 57 procent.

„Rok 2020 byl pro naši společnost ve znamení významného růstu. Loňský rok byl oproti předcházejícím ovlivněn dvěma významnými událostmi. První, kterou jsme nemohli nijak ovlivnit, byla situace týkající se pandemie covid. Její nástup urychlil digitalizaci a automatizaci a došlo ke zvýšení zájmu zákazníků o naše služby,“ komentuje Petr Kasa, CEO skupiny Pilulka.

Druhou významnou událostí pak byl loňský vstup společnosti na trh Start pražské burzy. V říjnu díky úpisu Pilulka získala přes 300 milionů korun, hodnota akcií přitom od té doby neustále roste a aktuálně se pohybuje na úrovni 1 500 korun, což je trojnásobek oproti 500 korunám v začátcích obchodování. Růst o 200 % zapříčinil, že tržní hodnota Pilulky na burze aktuálně činí 3,75 miliardy korun.

Na burze Start přitom Pilulka nedávno snížila tzv. LOT, tedy počet akcií, v jehož násobcích mohou investoři obchodovat, a to z 80 na 10 kusů. Podle svého vyjádření tak reagovala na výrazné posílení ceny akcií v posledních měsících a tento tah má jednak podpořit frekvenci obchodování akcií a také umožnit vstup drobných investorů.

pilulka-vedeni

Foto: Pilulka

Vedení Pilulky: Michal Hanáček (COO), Martin a Petr Kasovi a Martin Navrátil (CCO)

„Zájem investorů o akcie byl více jak pětinásobný než nabídka upisovaných akcií. Hodnota akcií a zájem investorů i po IPO nadále výrazně roste,“ říká Kasa. Pilulka uvedla, že loni získala 300 tisíc nových zákazníků a poprvé se dostala do zisku i na slovenském trhu.

Kromě něj působí ještě v Rumunsku a plánovala expandovat do Maďarska, což se kvůli pandemii koronaviru odložilo. I když je hlavní činnosti Pilulky provoz lékárenského e-shopu, má také 32 vlastních kamenných lékáren a dalších 125 partnerských. A také do budoucna plánuje růst v obou směrech, tedy online i offline.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Za celou skupinu Pilulka očekává, že tržby včetně franšíz za loňský rok přesáhnou tři miliardy korun. Auditované a valnou hromadou schválené konsolidované výsledky za mezinárodní skupinu Pilulka jsou očekávány na konci června 2021. V letošním roce má Pilulka v plánu pokračovat v dalším výrazném růstu.

„Pokud vše půjde podle plánu, očekáváme na skupině organický růst tržeb okolo 40 procent a EBITDA marži okolo +0,5 procenta,“ říká David Staněk, finanční ředitel skupiny Pilulka, s tím, že v letošním roce se firma připravuje na vstup na „hlavní parket“ pražské burzy cenných papírů.

„Čeká nás rok, možná roky, které budou dotčeny pandemií covid, jež nenávratně změnila životy lidí a urychlila digitalizaci všech lidských činností. Naší dlouhodobou vizí je být dominantním poskytovatelem lékárenské péče ve střední Evropě a změnit vnímání lékárny jako místa, kde se pacienti pouze léčí, na místo, kde mají prioritu slova prevence, zdravý životní styl, výživa nebo screening,“ dodává Kasa.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Slovenský Luigi’s Box loni zdvojnásobil tržby na milion eur. Jeho chytrý našeptávač využívá přes tisíc e-shopů

Peter BrejčákPeter Brejčák

luigis-box

Foto: Luigi’s Box

Michal Barla, Gejza Nagy, Tomáš Kramár, spoluzakladatelé startupu Luigi’s Box

0Zobrazit komentáře

Lidé často chodí nakupovat do e-shopů jako v kamenných obchodech – jednoduše se dívají na prodávané zboží a co je nového. Když ale jdou za konkrétním typem produktu, tak podobně jako ve fyzickém světě potřebují poradit, kde ho najdou. Na internetu se proto obrací na inteligentní vyhledávače, tzv. našeptávače, které zákazníkům dokážou pomoci vyhledat správné zboží.

„Zákazníci třeba místo slova ‚reproduktor‘ zadají výraz ‚reprák‘ nebo ‚bedna‘, případně název produktu hledají v množném čísle. Mnoho vyhledávačů si ale neumí poradit ani s cizojazyčnými výrazy. Databáze by proto měla počítat i s takovými alternativami,“ míní Gejza Nagy, ředitel slovenského nástroje Luigi’s Box, jenž takový vyhledávač vyvíjí.

Podle výsledků, které startup pro CzechCrunch prozradil, se mu na trhu daří a jeho řešení používá už více než tisícovka e-shopů v Česku, na Slovensku a v dalších okolních zemích. Mezi největší klienty patří Electroworld, O2, Astratex, Košík, Lékárna.cz, Dedoles či Benu.

Zvyšující se zájem lze vidět i na opakujících se ročních tržbách (ARR), které loni přesáhly jeden milion eur (dle aktuálního kurzu přes 26 milionů korun), což je v souladu s očekáváním. Meziročně jde o dvojnásobek, když se v roce 2019 podle vyjádření Luigi’s Box ukazatel ARR zastavil na 500 tisících eur. Oficiální závěrka firmy pak ukazuje tržby ve výši 360 tisíc eur (9,4 milionu korun).

luigis-box-min

Foto: Luigi’s Box

Nástroj Luigi’s Box

„Už přes rok jsme v černých číslech, veškerý zisk investujeme zpět do škálování firmy,“ doplňuje Nagy s tím, že v letošním roce chce startup vyrůst tři až pětinásobně. Jedním z kroků pro naplnění tohoto cíle bylo i loňské otevření pobočky v Praze, přičemž celý tým Luigi’s Boxu narostl během pandemie o polovinu.

„Kromě Česka rozšiřujeme aktivity v Polsku a regionu německy mluvících zemí. Tento rok však bude primární fokus směřovat na Česko,“ říká Nagy. Z celkové tisícovky e-shopů, které slovenský našeptávač využívají, je aktuálně 65 procent z Česka a Slovenska, 15 procent z Polska, Rumunska a Maďarska, zbylých dvacet procent pak v dalších více než sedmi zemích.

Z produktového hlediska startup, který byl historicky podpořen investicí od Leverage Technology a další kolo investice plánuje v roce 2022, spustil personalizované doporučení produktů Luigi’s Box Recommender, vylepšil vyhledávací algoritmus s možností optimalizovat vyhledávání s přihlédnutím například na maržovost a připravil Recommender Analytics, které kromě výkonnosti a kvality vyhledávání na webu ukazují také doporučení.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Novinkou bylo také zjednodušení integrace pro některé platformy jako Shoptet a v letošním roce Luigi’s Box pracuje na několika modulech, které jsou aktuálně v private beta režimu. Jde například o jiné než textové formy vyhledávání, dynamickou navigaci na webu a dále chce pracovat na zlepšování automatizace procesů a dashboardu.

Podle analýzy startupu na e-shopech v průměru používá funkci vyhledávání 20 procent lidí, nejméně v módě (7,8 procenta), nejvíce pro knihy a hry (43,3 procenta). „Rozdíl je daný tím, že u knih, zdraví a kosmetiky – kde je největší podíl vyhledávání – zákazníci přesně vědí, co chtějí koupit, a rovnou proto zadávají konkrétní název,“ říká Nagy.

Naopak u takzvaných vizuálních segmentů, jako je móda, sport a nábytek, zákazníci volí výrobky často podle vzhledu, hledají inspiraci a výrobky porovnávají. „Obrázek je stěžejní rozhodovací faktor, název nehraje tak důležitou roli,“ dodává Nagy.