Platby na kontakt chtějí využívat statisíce Čechů. Mohly by pomoci i podnikatelům, říká Raiffeisenbank

Češi mohou u vybraných bank už měsíc posílat peníze na telefonní číslo a nemusí vypisovat číslo účtu.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

platbanakontakt-rb

Foto: Raiffeisenbank

Platba na kontakt v Raiffeisenbank

V polovině listopadu spustily české banky službu platby na kontakt, kdy uživatelům místo čísla účtu stačí zadat mobilní číslo příjemce platby. Češi potvrdili, že na inovace ve světě finančních technologií slyší – za první měsíc si tuto službu aktivovalo podle vyjádření jednotlivých bank přes 400 tisíc z nich. Platbu na kontakt zatím podporuje šest bank, další dvě se chtějí připojit příští rok. „Klientů, kteří se registrovali a telefonní číslo si propojili s účtem, je u nás přes šedesát tisíc,“ říká Michal Bošina, expert digitálních služeb Raiffeisenbank.

V Raiffeisenbank klienti za první měsíc úspěšně odeslali patnáct tisíc plateb na kontakt a v dalších třiatřiceti tisících případů si vyzkoušeli, že pro platbu stačí vybrat příjemce ze seznamu kontaktů a že jim mohou platbu v budoucnu takto poslat. Taková čísla splnila očekávání banky. „Zatím jsme ale na úplném začátku. Čím víc bude registrovaných příjemců, tím víc bude i příležitostí pro poslání platby na kontakt,“ říká Michal Bošina.

V této bance mají uživatelé možnost registrace svého čísla jak v internetovém, tak mobilním bankovnictví, přičemž propojení účtu s telefonním číslem je okamžité. Telefonní čísla jsou registrována v České národní bance a v registru je možné uchovávat k jednomu telefonnímu číslu pouze jedno číslo účtu v libovolné ze zapojených bank. Některé banky nabízí možnost propojit s jedním číslem účtu více telefonních čísel, například pokud se jedná o společný účet manželů. Pokud uživatel své číslo do registru zadá a k žádnému bankovnímu účtu nepřiřadí, nebude moci platbu na kontakt přijímat. Registrace ale není podmínkou pro posílání plateb na kontakt, k tomu stačí mít bankovnictví v jedné ze zapojených bank.

Platbu na kontakt je možné zadat jen v korunách a maximální částka je pět tisíc korun. Službu aktuálně podporují vedle Raiffeisenbank také Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Fio banka a Komerční banka. Přidat se chtějí Moneta a UniCredit Bank. Podle Raiffeisenbank nejde v tomto případě o revoluci na bankovním trhu, ale o další dobrý příklad toho, že banky na našem trhu společně nabízí široce dostupnou a užitečnou službu, jako tomu bylo v minulosti například u okamžitých plateb.

Muž platící přes mobil

Přečtěte si takéS klidem zapomeňte číslo bankovního účtu, stačí už jen to telefonníZapomeňte na čísla účtů, stačí už jen ta telefonní. Platbu na kontakt spouští první české banky

„Pro klienty šesti zapojených bank to je jistě jednodušší a pohodlnější způsob placení. Řeší to problém chybějící hotovosti nebo složitějšího předávání čísel účtů například pomocí QR kódů. Teď jim stačí vybrat příjemce ze seznamu kontaktů v mobilu,“ říká Michal Bošina. V Raiffeisenbank se navíc klientům při zadávání platby automaticky ukáží jen ty kontakty, které už novou službu mají aktivovanou, takže to nemusí zkoušet naslepo a hned vidí, že takto mohou někomu zaplatit.

Stejně jako v dalších bankách také v Raiffeisenbank očekávají, že se bude služba ještě více rozšiřovat. „Limit platby je nyní pět tisíc korun, ale počítáme s tím, že se bude časem po dohodě mezi bankami zvyšovat, ale maximálně v řádu menších desítek tisíc korun,“ doplňuje Michal Bošina. Potenciál vidí i proto, že počet aktivních uživatelů mobilního bankovnictví roste ve většině bank a platby na kontakt to přirozeně využívají.

V Raiffeisenbank mobilní bankovnictví využívá přibližně 70 procent z více než milionu zákazníků. Platba na kontakt přitom nemá za cíl nahrazovat pravidelné platby na číslo účtu institucím, jako jsou mobilní operátoři, dodavatelé energií nebo internetové platby v e-shopech, ani to není vhodná platba mezi firemními zákazníky. Platba na kontakt slouží k rychlým převodům peněz mezi lidmi – přáteli, rodinou, kolegy nebo známými. „Potenciál ale vidíme i v tom, že by platby na kontakt přijímali na své účty také podnikatelé, pro které je příliš složité nebo drahé přijímat platby kartou, a mohli by si díky platbě na kontakt nahradit dnešní platby v hotovosti od zákazníků,“ dodává Michal Bošina, expert digitálních služeb Raiffeisenbank.

CC Native

Partnerem článku je Raiffeisenbank