Plzeňský Prazdroj zdražuje o korunu půllitr čepovaného piva. V restauracích může být zvýšení cen ještě vyšší
Největší český pivovar Plzeňský Prazdroj zdraží od dubna půllitr čepovaného piva o jednu korunu. Půjde o všechny značky, tedy Pilsner Urquell, Radegast, Gambrinus, Velkopopovický Kozel a Birell v sudech a tancích. Ceny lahvového a plechovkového piva se nezmění. Důvodem zdražení piva jsou podle Prazdroje rostoucí náklady na energie, obaly a suroviny v posledních měsících. Koncové ceny piva od zmíněných značek by v restauracích mohly vzrůst ještě více.
„V posledních měsících čelíme dramatickému nárůstu cen vstupů, hlavně energií, které tvoří výraznou část nákladů ve výrobě i distribuci. Výrazně rostou i ceny vstupů souvisejících přímo s pohostinstvím, například výčepní technologie, skla a dalšího vybavení, které pivovar hospodám poskytuje. Jakoukoli souvislost s konfliktem na Ukrajině naprosto odmítáme,“ uvedl pro ČTK mluvčí Prazdroje Zdeněk Kovář.
Kvůli rapidnímu růstu vstupních nákladů už od ledna zdražily pivovary Staropramen a Budvar, společnost Heineken to zatím neplánuje. Prazdroj naposledy zvyšoval cenu většiny produktů loni v říjnu v průměru o tři procenta, poprvé po třech letech zdražil čepovaná piva. Aktuálně se pivovarnická skupina jednak potýká s omezeními v provozu hospod a restaurací, poslední půlrok zdražují také energie a skleněné a plechové obaly, ale i voda nebo ječmen na výrobu sladu.
Doposud jsme nejlevnější hospodou Evropy a to není udržitelné.
Prazdroj podle Kováře věří v důležitost české pivní kultury v hospodách, kde se před pandemií vyčepovalo v průměru 40 procent z prodejů pivovaru na domácím trhu a zbytek se prodal v obchodech, a proto je dlouhodobě podporuje, nejvíce v posledních dvou letech. „K úpravě cen piv v sudech a tancích jsme přistoupili proto, abychom mohli v investicích a trendu zvyšování kvality pokračovat. Ceny čepovaných piv upravujeme pouze potřetí za posledních šest let,“ uvedl mluvčí Prazdroje.
„Zdražení jsme očekávali a nedivíme se mu. Předpovídali jsme jej a cena piva v gastronomii musí vzrůst, aby podnikání bylo udržitelné. Doposud jsme nejlevnější hospodou Evropy a to není udržitelné. Očekávám, že se v trhu projeví zdražení více než o korunu. Podnikatelé v gastronomii jsou pod velkým tlakem růstu všech nákladů,“ potvrzuje pro CzechCrunch Luboš Kastner, zástupce restauratérů za Asociaci malých a středních podniků a spolumajitel skupiny Hospodska, která provozuje restaurace v Plzni a Praze.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPůllitr prémiového piva Pilsner Urquell se teď v plzeňských restauracích prodává za 42 až 61 korun. Ve velkoobchodu s nápoji, například v Prodejně piva Plzeň, vyjde na 27,40 koruny, pokud si zákazník koupí klasický padesátilitrový sud. S menším objemem sudového obalu se cena půllitru zvyšuje. O nutnosti zdražování nejen piva, ale třeba i poledních menu, hovořil Luboš Kastner v našem velkém rozhovoru. V restauracích ze skupiny Hospodska, jako je Lékárna v Plzni či pražský Červený Jelen, se půllitr plzeňské dvanáctky prodává za 59 až 62 korun.
Plzeňskému Prazdroji klesl předloni čistý zisk o pětinu na 3,8 miliardy korun. Tržby se meziročně snížily o více než miliardu korun téměř na 16 miliard korun. Hlavním důvodem nižších hospodářských výsledků bylo dlouhodobé uzavření a omezení provozu pivnic vinou pandemie a s tím spojený nižší prodej piv. Pivovar prodal v roce 2020 v Česku a v cizině 11,2 milionu hektolitrů piva, meziročně o 4,2 procenta méně. Prodej v Česku klesl meziročně o osm procent na 6,69 milionu hektolitrů, v cizině vzrostl o jedno procento na 4,52 milionu hektolitrů.
S přispěním ČTK.