Po domácích tiskárnách se Josef Průša vydává do podnikového 3D tisku a kupuje českou firmu TriLab

Iva BrejlováIva Brejlová

prusa-trilab

Foto: Prusa Research

Prusa Research koupil královéhradeckou společnost Trilab

0Zobrazit komentáře

Nový krok k rozšíření mimo oblast domácího tisku učinila společnost Prusa Research. Král dnes již nejen tuzemského 3D tisku hlavně v oblasti hobby uživatelů, za kterým stojí jako jeden ze spoluzakladatelů Josef Průša, kupuje 80procentní podíl v královéhradecké společnosti Trilab. Kolik stál, ani jedna ze stran nezveřejnila, podle odhadu CzechCrunche půjde o nižší desítky milionů korun.

Trilab se zabývá vývojem a výrobou 3D tiskáren určených především pro podnikovou sféru. Firmu založili v roce 2016 Vojtěch Tambor a Michal Boháč, přičemž oba dva i všichni ostatní členové týmu Trilabu ve firmě zůstávají a budou ji nadále rozvíjet pod samostatnou značkou Trilab – A Prusa Research Company.

Zástupci Prusa Research uvedli, že nákupem rozšíří svůj technologický záběr o další typ 3D tiskáren. S podobným záměrem firma ohlašovala i akvizici Futur3D v roce 2018. Tehdy ale Josef Průša zmínil, že chce technologii pozměnit a připravit ji na domácí použití, tedy připravit nový stroj pod značkou Original Prusa. Teď je cílem především dostat se do firem.

„Trilab vyrábí kvalitní tiskárny pro podnikovou sféru a má v téhle oblasti velmi dobré jméno. Naše tiskárny jsou historicky určené hlavně domácím uživatelům, jsou open source a tenhle přístup může být v oblasti velkého průmyslu limitující,“ vysvětluje Josef Průša, CEO společnosti.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tiskárny Trilab využívají mezi jinými firmy Continental, Lasvit nebo třeba Jetsurf. V roce 2019, kdy je dostupná poslední účetní uzávěrka, dosáhla společnost tržeb ve výši 10,7 milionu korun a skončila v mírném zisku.

„Začátkem letošního roku jsme si uvědomili, že pokud chceme rozšířit naše působení na další trhy a zrychlit tak tempo růstu, potřebujeme strategického partnera. A po několika měsících jednání s mnoha zahraničními firmami jsme nakonec dospěli k trochu překvapivému závěru – že největší smysl nám dává spojit se s českou firmou Prusa Research,“ říká CEO Trilabu Michal Boháč.

Akvizicí se Prusa Research dostává mimo jiné i k trochu odlišné technologii, než využívají jeho tiskárny. Zatímco tiskárny Prusa tisknou na podložce, která se pohybuje zepředu dozadu a tisková hlava nad ní jezdí po svislých a vodorovných osách, stroje Trilab řídí tři ramena uspořádaná do trojúhelníku, který ústí v tiskovou hlavu. Takzvaný extruder, v němž se taví zdrojový materiál, je tak lehčí a tisk rychlejší.

trilab

Foto: Trilab

Michal Boháč a Vojtěch Tambor s tiskárnou Trilab

Vlajková loď společnosti, tiskárna AzteQ Industrial, zvládne vytisknout až 40 centimetrů vysoké objekty a podporuje pokročilé materiály s vysokou mechanickou i chemickou odolností jako ABS, ASA, nylony, polykarbonáty a další nově nastupující odolné materiály a kompozity. Právě v této oblasti vzniká jedna z možných synergií obou firem.

„Pokročilé materiály, které Průša vyvíjí pod značkou Prusament, se k našim tiskárnám perfektně hodí a do budoucna nabízí skvělé možnosti rozvoje,“ zmiňuje technologický ředitel Trilabu Vojtěch Tambor. Obě firmy budou ale spolupracovat i v dalších oblastech. Sdílet hodlají vývojářské, obchodní i marketingové zkušenosti. „Trilab má obchodní partnery nejen v zemích Evropské unie, ale i v Japonsku, Izraeli, Kanadě nebo Austrálii a jejich obchodní zkušenosti jsou úplné jiné než naše,“ dodává Průša.

Prusa Research loni prodal přes 100 tisíc tiskáren, což je o 30 tisíc víc než v roce 2019. Jeho obrat přesáhl dvě miliardy korun. Na konci loňska společnost oznámila spuštění akceleračního programu pro startupy, umělce a další tvůrce. Před pár dny pak Průša oznámil investici ve výši 15 milionů korun do projektu Posedla.

Provoz vlastního IT se společnostem nemusí vyplácet. Jak to změnit a být moderní, radí české Geetoo

Filip HouskaFilip Houska

kvas-geetoo

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Vladimír Kvaš, spoluzakladatel a šéf Geetoo

Často se stává, že IT oddělení obdrží z nejvyšších pater miliony korun, aby za ně nakoupilo ty nejlepší technologie pro provozování firemních serverů či aplikací ať už na cloudu, nebo ve fyzických datacentrech. Zatímco ale všichni počítají s tím, že společnost bude růst, stává se, že naopak přijde i nevyhnutelný pokles. Pak se ukáže, že firma své IT vybavení v takové míře nepotřebuje a prakticky tak tratí peníze.

Takový scénář je jedním z důvodů, proč firmy po celém světě začínají vyhledávat hybridní řešení, díky nimž mohou flexibilně reagovat na nevyhnutelné změny a platit jen za to, co skutečně využijí. Dosud totiž fungovaly vesměs jen dva způsoby, jak firemní IT řešit – buď přes hardwarové vybavení vlastního datacentra (potažmo serverovny), nebo prostřednictvím cloudu.

Čím dál oblíbenější je ovšem mix těchto způsobů, na který se zaměřuje i česká technologická společnost Geetoo. Ta loni v září spustila nový produkt pod názvem Geetoo Scale, který přináší cloudové benefity do zákaznických datacenter. Jedním z nich je tzv. pay-as-you-go, což znamená, že firmy i v rámci svého prostředí platí pouze za využité zdroje.

„Ve zkratce funguje jako služba, která umožňuje zřizování cloudu a jeho používání u zákazníků v jejich vlastních kancelářích či datových centrech formou takzvané konzumace. Klient tak platí jen za ty cloudové technologie, které skutečně potřebuje, a včas s ním zařídíme rozšíření nebo naopak omezení služby,“ vysvětluje šéf Geetoo Vladimír Kvaš.

Narušení zaběhlých pořádků

Geetoo Scale je založeno na bázi předplatného. Namísto velkých jednorázových investic do vybavení si firmy sjednají měsíční provozní platby, díky nimž mohou mimo jiné lépe plánovat své rozpočty a koneckonců i ušetřit. Služby tohoto typu si tak berou to nejlepší z obou světů – něco z toho datacentrového, něco z toho cloudového.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Protože je stále 80 procent procent firemního IT provozováno tradičním způsobem, tedy u sebe, má tento hybridní model do budoucna velký potenciál,“ říká pro CzechCrunch Michael Trousil, který má projekt v Geetoo na starosti. Konkrétní využití pak firma ilustruje na jedné z případových studií, která popisuje situaci, během níž zákazník ušetřil až třetinu svých peněz.

Pro firmy, které si hybridní model správy firemního IT zajistí, však nejde pouze o ušetření nákladů a odpadnutí starostí s výběrem „nadčasového“ hardwarového vybavení. Geetoo se snaží nabízet i něco navíc, a proto klientům slibuje například proaktivní monitoring využití kapacit nebo technologickou kontrolu s možností opotřebovaný hardware kdykoliv nahradit, aniž by zákazník musel sám něco řešit. To vše přímo v jeho datacentrech.

Jednou z velkých výhod je samozřejmě i flexibilita. Například u menších firem a začínajících startupů je mnohdy obtížné odhadnout, zda budou v horizontu pěti let růst, nebo klesat. Proto se jim nemusí vyplatit fyzický hardware kompletně nakupovat. Geetoo ale naopak klientům vypomůže v obou situacích. Pokud bude růst, infrastrukturu dokáže rychle rozšířit. V případě, že bude podnik klesat, zažádá si o snížení kapacity a bude ihned platit jen za to, co v praxi využije.

Do budoucna pak může být takové smýšlení v nejvyšších patrech firem naprosto stěžejní, jelikož se společnostem vyplatí řešit spíše pravidelné provozní náklady, které rozloží do delšího času, než pár velkých jednorázových investic. A to se nemusí týkat jen IT. Jak ostatně uvádí Vlastimil Nešetřil, šéf J&T Leasing, která na projektu Geetoo Scale spolupracuje, společnosti podle něj budou čím dál více investovat do automatizace a digitalizace a nebudou chtít vynakládat velké jednorázové finanční sumy.

vin-2

Přečtěte si takéVinograf se hodil do gala, pomáhal s tím i Jakub ŠpaňhelVinograf se hodil do gala. Na novém vzhledu známého vinného baru se podílel i Jakub Špaňhel

Právě Geetoo se stalo mimo jiné jedním z partnerů našeho cloudového speciálu Svět v cloudu, kde se zabýváme budoucností této technologie i odvětvími, které může cloud změnit.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je Geetoo. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.