Po falešném burgeru přijdou i křidélka. KFC zvažuje, čím nahradí své smažené kuře

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

kfc-chicken-fries
0Zobrazit komentáře

Ještě nedávno bylo takřka nepředstavitelné, abyste si zašli do McDonald’s na hamburger bez masa nebo do KFC na kuřecí křidélka, která by kuře nikdy nepotkala. Kola byznysu s rostlinnými náhražkami masa se ovšem roztáčí vysokou rychlostí a již brzy bude zřejmě standardem, že si svůj pokrm v oblíbeném fastfoodu budete moci dát, aniž by během jeho přípravy bylo ublíženo nějakému zvířeti.

Myšlenka nahradit maso rostlinou alternativou jako taková není nijak zvlášť nová. Ovšem až poslední měsíce ji akcelerují v některých ohledech k takřka nevídaným výšinám a na vlnu falešného masa naskakuje čím dál více firem. Tak například americká firma Beyond Meat na začátku května naprosto zbořila americkou burzu, na kterou vstoupila především se svým veganským burgerem.

Signifikantní to bylo nejen z toho důvodu, že na burzu vstoupila firma, která se zabývá rostlinnými alternativami živočišných produktů, těch je samozřejmě po světě mnoho, ale výkon na akciovém trhu je ze strany Beyond Meat skutečně nevídaný. Zatímco při IPO se začaly akcie Beyond Meat obchodovat za zhruba 65 dolarů, dnes je cena jedné akcie na hranici 100 dolarů a hodnota celé firmy vystřelila na 6 miliard dolarů.

ethan-brown-beyond-meat

Foto: Beyond Meat

Ethan Brown, zakladatel a CEO Beyond Meat

Jde o nejúspěšnější americké IPO od finanční krize v roce 2008, což svědčí jedině o tom, že investoři zkrátka v budoucnost bez masa věří. Za Beyond Meat, které vede od roku 2009 Ethan Brown, totiž stojí především vize, jak se bude lidstvo za pár let stravovat. Na finanční výsledky zatím akcionáři sázet nemohou, firma je totiž v červených číslech, loni prodělala 30 milionů dolarů a v nejbližší době se to zřejmě nezmění.

O to ale teď tolik nejde. Velikost trhu s masem přesahuje bilion amerických dolarů a očekává se, že podíl rostlinných alternativ jen poroste. Potenciál je tedy obrovský a víru v to, že tohle je skutečně budoucnost lidského stravování, živí i výsledky amerického Burger Kingu. Ten začal nedávno nabízet svůj ikonický Whopper s umělým masem, který pro něj dodává další rychle rostoucí firma Impossible Foods, a novinka měla tak velký úspěch, že se do konce roku objeví ve všech amerických pobočkách velkého fastfoodového řetězce.

imossiblewhopper-burger-king

Foto: Burger King

Impossible Whopper

Přestože na falešné burgery zatím lákají především Spojené státy, pomalu se tento trend dostává i do Evropy, a není se čemu divit. Také na starém kontinentu začínají lidé stále více řešit, jak se stravují, jak se chovají k životnímu prostředí – zkrátka se snaží fungovat více udržitelně. Konzumace bezmasých výrobků není jen o tom, že nechcete jíst živočišné produkty, ale také právě o ochraně životního prostředí. Výroba nejen hovězího masa, které patří do burgerů, totiž spotřebuje velké množství vody a vypustí se při ní hodně skleníkových plynů.

Kentucky Faux Chicken

Až dosud to ale bylo hlavně o burgerech, respektive hovězím masu a jeho náhražkách. Revoluce ale patrně přijde i do dalšího významného masového segmentu. Šéf amerického fastfoodového řetězce KFC se totiž nechal slyšet, že i jeho firma již začíná reálně zvažovat, že se do rostlinných alternativ pustí. Kuřecí křidélka bez kuřete? Zřejmě ano!

„Kdybyste se mě zeptali před půl rokem, tak abych byl upřímný, řekl bych, že ne. My jsme přeci o smaženém kuřeti,“ přiznal v rozhovoru pro Business Insider prezident amerického KFC Kevin Hochmann. Jenže právě v posledních měsících se mnohé změnilo. Pokud velký zájem kolem falešného masa přetrvá, je do něj odhodláno se pustit také KFC. Hochmann se už proto potkal s některými velkými hráči v oboru, aby vlastně zjistil, jak vypadá alternativní protein, který by mohl nahradit kuřecí maso.

KFC-chicken

Foto: KFC

Kuře z KFC

V dalších fastfoodových řetězcích jako TGI Fridays, Carl’s Jr. či Red Robin aktuálně frčí právě produkty jako Impossible Burger či Beyond Burger a velký úspěch sklízí také Beyond Taco, které se rozhodl nabízet řetězec Del Taco. Veganská alternativa populárního mexického pokrmu je dokoncem jedním z nejúspěšnějších nových produktů, které kdy Del Taco vypustilo.

Kevinu Hochmannovi z KFC to tak zasadilo nejednoho brouka do hlavy. A jak vtipně poznamenává Business Insider, možná bude brzy řešit, že místo Kentucky Fried Chicken, jak zní celý název řetězce, bude nabízet Kentucky Faux Chicken. „Nikdy neříkej nikdy. Před šesti měsíci bych to nikdy neřekl, ale nyní to musím opravdu znovu promyslet. Musíme se o tom dozvědět víc… Přijde mi, že je pořád dost brzo, ale prozkoumáme to,“ doplňuje.

tomas-jerabek-kosik-top

Přečtěte si takéOnline supermarket Košík.cz spouští EkoKošík. Nabídne v něm přes 500 produktů z ekologické drogerieOnline supermarket Košík.cz spouští EkoKošík. Nabídne v něm přes 500 produktů z ekologické drogerie

KFC tak zatím podobně jako například velký konkurent McDonald’s vyčkává, ale nový trend zřejmě nemine ani ty největší hráče. Ostatně se svým rostlinným burgerem brzy přijde i IKEA, která – byť se to nemusí zdát – krmí po celém světě desítky milionů lidí a má na stravování také slušný vliv. A potvrzuje to i fakt, že již pracuje na zbrusu nové receptuře pro své ikonické masové koule, které bude úplně bez masa.

beyond-meat-tacos

Foto: Beyond Meat

Beyond Tacos