Po komedii s brašnářstvím ochrana tradice. Bagind začíná prodávat výrobky od pravého Tlustého
Roman Tlustý, po němž je Brašnářství Tlustý pojmenováno, ve firmě už dlouho není. Lukáš Matějček ale uviděl možnost, jak jeho řemeslo zviditelnit.
Kauza okolo Brašnářství Tlustý před dvěma týdny otřásla českým internetem a ukázala, jak málo stačí k poškození jména firmy. Zároveň ale otevřela možnosti, kterých se teď chopili Lukáš Matějček a Václav Staněk, spolumajitelé obchodu Bagind, který podniká na stejném poli, tedy s koženými doplňky. S cílem podpořit české řemeslo se rozhodli, že do své nabídky zahrnou výrobky od původního zakladatele Brašnářství Tlustý – Romana Tlustého.
Ačkoliv je hlavou pražského kožedělného podniku Ivan Petrův, který cirkus okolo údajného krachu Brašnářství Tlustý rozjel a pak se do něj sám učebnicově zamotal, nebýt Romana Tlustého, nikdy by nevzniklo. Právě s ním se Petrův v devadesátých letech spojil, aby se od něj učil, načež postupem let vyráběli společné výrobky až do momentu, kdy v roce 2013 založili brašnářství. Jejich cesty se ale vlivem několika profesních i osobních faktorů rozpojily.
Od té doby má Tlustý dílničku v pražských Nuslích a s Brašnářstvím Tlustý nemá nic společného, byť firma stále nese jeho příjmení, což v lidech vyvolává dojem, že je s ní stále spojený. „Začala mi telefonovat spousta lidí. Každý se ptal, co se děje. Jestli končím. Protože řada z nich ani netušila, že deset let s Ivanem v podnikání nejsem. Pak jsem si to četl. Myslím si, že to byl jen trik,“ objasňuje Tlustý v rozhovoru pro iDNES.cz situaci ohledně údajného krachu.
Dlouhou dobu se nicméně Tlustý držel v ústraní, udržoval si svou klientelu a nesnažil se své výrobky dostávat k široké mase. Šlo mu hlavně o poctivost řemesla, což je něco, na co slyší i podnikatel Lukáš Matějček, zakladatel obchodu s koženými doplňky Bagind, který si dával tu práci, aby šikovné koželuhy hledal po celém světě. Ve svém byznysu má i Václava Staňka, zakladatele obuvnické značky Vasky, která má k řemeslu podobný přístup.
„V rámci našeho konceptu a naší vize chceme ukazovat poctivé malé řemeslníky z celého světa. Jednoho dne bychom chtěli mít lokální výrobce na téměř každém kontinentu. Momentálně je to zatím jen Indie a Kolumbie. Vzhledem k tomu, že jsme česká firma, tak myšlenka ohledně podpory výrobce právě u nás dává maximální smysl,“ říká Matějček pro CzechCrunch, aby objasnil, proč se rozhodl výrobky od Tlustého zahrnout do nabídky Bagindu.
„S panem Tlustým jsme se spojili až během kauzy okolo brašnářství, protože nás zajímalo, jak si stojí a zda stále pokračuje v řemeslu, které tak miluje. Ukázalo se, že pořád má svoji dílnu, ve které chce tvořit kvalitní produkty, a tak jsme se dohodli na spolupráci,“ dodává dále Matějček s tím, že Tlustému chtějí pomoci s poptávkou díky svým prodejním kanálům, které nyní tvoří výhradně e-shop. Kamenné prodejny už nikoliv.
Kdyby se humbuk okolo brašnářství odehrál loni a Bagind přistoupil ke stejnému řešení, teoreticky by Tlustého doplňky nabízel i na prodejnách. Bagind nicméně na přelomu roku začal všechny své kamenné pobočky zavírat, aby ušetřil za provozní náklady, které dlouhodobě přesahovaly výnosy. Naopak e-shop generoval firmě desetkrát vyšší tržby. „Museli jsme učinit zodpovědné, ekonomické rozhodnutí,“ říkal tehdy Matějček pro CzechCrunch.
Teď hlásí, že se jim díky zavření kamenných prodejen podařilo posílit český i slovenský prodej – a také spustili několik internetových tržišť. K lepšímu stavu Bagindu nyní pomáhá i vstup nového investora, zakladatele Shoptetu Miroslava Uďana. „Díky vstupu Miroslava Uďana se můžeme zase více soustředit na rozvojové projekty. V minulém týdnu jsme například představili udržitelnou kolekci z pet lahví,“ popisuje. Konkrétnější ale není.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsVzhledem k velikosti celé kauzy, kterou se zaobírala i Česká obchodní inspekce (ČOI), se tak může stát, že Bagind ze spolupráce s původním zakladatelem Brašnářství Tlustý marketingově vytěží. Jen se musí situace správně vysvětlit a zdůraznit, že nabízí věci, za kterými stojí jednotlivec z malé dílny, nikoliv firma, která nejspíš schválně lakovala své zákazníky. „Chceme z toho udělat dlouhodobé partnerství,“ doplňuje Matějček.
„Zatím jsme vybrali jednu menší a jednu větší peněženku. Jak pro muže, tak pro ženu. Věříme, že je to dobrý produkt pro start. Uvidíme, jaký bude zájem zákazníků, nicméně věříme, že to bude první z mnoha dalších výrobků, na kterých budeme společně spolupracovat,“ říká na závěr zakladatel Bagindu.