Po Microsoftu a Amazonu propouští i Alphabet. O práci v mateřské firmě Googlu přijde 12 tisíc lidí

Amazon, Microsoft, Meta, Apple – a teď i Alphabet. Velká pětka globálních technologických gigantů šetří a propouští desítky tisíc lidí.

Michal MančařMichal Mančař

Sundar Pichai, šéf Googlu a jeho mateřské firmy Alphabet

0Zobrazit komentáře

Obavy z ekonomické krize vystrašily posledního z velké technologické pětky. Propouštění tisíců pracovníků nebo významné šetření v nedávné době ohlásily Amazon, Microsoft, Meta i Apple, nyní se k nim přidává poslední z globálních gigantů Alphabet. O práci v mateřské společnosti Googlu přijde dvanáct tisíc lidí.

Plán Alphabetu představuje nejnovější hromadné propouštění v technologickém sektoru. Přichází jen dva dny poté, co konec deseti tisíc zaměstnanců oznámil Microsoft. Mateřská entita Googlu bude pracovní místa rušit napříč týmy, o práci přijdou lidé z náboru, inženýrské a produktové týmy i vedoucí pracovníci. Propouštět se bude celosvětově, dopad na domácí americké zaměstnance bude okamžitý.

Zpráva o propuštění dvanácti tisíc lidí, více než šesti procent všech zaměstnanců Alphabetu, přichází v období ekonomické nejistoty, kdy rostoucí úrokové sazby prodražují firmám úvěry. Google a Microsoft zároveň masivně investují do umělé inteligence. „Jsem přesvědčen o obrovské příležitosti, která před námi stojí díky síle našeho poslání, hodnotě našich produktů a služeb a našim počátečním investicím do umělé inteligence,“ vzkázal podle agentury Reuters zaměstnancům v interním sdělení Sundar Pichai, generální ředitel Alphabetu.

Kromě Alphabetu a Microsoftu v posledních týdnech a měsících masivně propouštějí i další technologické společnosti. Internetový prodejce Amazon začátkem roku oznámil, že zruší přes 18 tisíc pracovních míst. Podle informací CzechCrunche se jeho krok bude týkat i Česka, kde má tři tisíce stálých zaměstnanců v distribučním centru, v korporátních kancelářích pak více než tisíc specializovaných pracovníků.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Meta, mateřská společnost Facebooku, WhatsAppu a Instagramu, už v listopadu uvedla, že propustí více než jedenáct tisíc zaměstnanců, asi 13 procent své pracovní síly. Potýká se s poklesem reklamních zakázek a rostoucími náklady. „Makroekonomický pokles, zvýšená konkurence a ztráta reklamních signálů způsobily, že máme mnohem nižší příjmy, než jsem očekával. Spletl jsem se a beru za to zodpovědnost,“ uvedl šéf firmy Mark Zuckerberg.

K firmám obávajícím se světové ekonomické situace se zařadil i Apple. Ten nedávno oznámil úspory a pozastavení náboru. Významné škrty ohlásila i jedna z největších bank světa Goldman Sachs, kterou opustí více než tři tisíce zaměstnanců. Současnou situaci řeší i české firmy. Zatímco bankovní domy nehodlají následovat postup Goldman Sachs, k radikálnímu kroku se uchýlil Productboard.

Teprve druhý český startup, jenž po Rohlíku dosáhl hodnoty miliardy dolarů, na podzim propustil pětinu zaměstnanců. „Rozloučili jsme se s naprosto špičkovými profesionály v oboru. Bylo to nejtěžší rozhodnutí naší dosavadní kariéry,“ zmínil pro CzechCrunch Hubert Palán, jeden ze zakladatelů Productboardu.

S přispěním ČTK.

Nová éra. Spoluzakladatel Netflixu Reed Hastings končí jako ředitel a firma přestane tolik utrácet

Spoluzakladatel Netflixu ve firmě zůstane coby výkonný předseda představenstva. Streamovací služba také oznámila dobré finanční výsledky a konec obřího utrácení.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Reed Hastings, spoluzakladatel a spoluředitel Netflixu

0Zobrazit komentáře

Jméno Reed Hastings je dobře známé každému, kdo v posledních deseti letech nahlédl do byznysového aspektu zábavního průmyslu. Je to totiž spoluzakladatel Netflixu, který stál nejen u zrodu největší streamovací služby světa, ale také se podílel na velkých změnách v zavedených pořádcích Hollywoodu. Po pětadvaceti letech na vrcholných pozicích ve firmě teď Hastings oznámil, že se vzdává role spoluředitele. Netflix zároveň s tím zveřejnil velice dobré finanční výsledky a nadějné plány do budoucna.

Spoluzakladatel Netflixu se o místo jeho ředitele dělil s Tedem Sarandosem od roku 2020 – a ještě déle prý z tohoto postu chystal svůj odchod. Sarandos bude spoluředitelem i nadále, po jeho boku ale nově stane Greg Peters, který dosud zastával roli šéfa operací. Hastings ze společnosti neodchází úplně, naopak si má na mnoho dalších let ponechat pozici výkonného předsedy představenstva.

Netflix jako takový měl vzniknout v reakci na pokutu, která mu přišla od tehdy dominantní videopůjčovny Blockbuster. Startup pak v roce 1997 přišel se zajímavou službou, která místo půjčování jednotlivých titulů za poplatky umožňovala za předplatné vybírat online z velkého katalogu filmů a seriálů a příslušné DVD si nechat poslat poštou. Počínaje rokem 2007 Netflix začal přecházet kompletně na online model streamovací služby. O dalších sedm let později představil první původní tituly.

Hastings u všech těchto kroků hrál významnou roli, jak ale píše v článku na blogu, v posledních dvou a půl letech postupně předával svoje úkoly kolegům Sarandosovi a Petersovi. Oběma přitom přisuzuje důležité místo v historii firmy – například Sarandos se prý zasadil o to, aby Netflix začal produkovat vlastní obsah, Peters zase pomáhal vyjednat různé strategické spolupráce. Stojí také za nedávným uvedením levnějšího předplatného s reklamami.

Z Hastingsova popisu je zřejmé, že pro koncové uživatele nebudou mít změny ve vedení valný význam, situace pro akcionáře je ovšem trochu jiná. Byť není důvod očekávat náhlé kličky ve směřování společnosti, jméno dlouhodobého ředitele a spoluzakladatele má v myslích zainteresovaných značnou váhu, takže je potřeba korigovat jejich reakce.

V tomto ohledu si Netflix pro oznámení vybral skvělou příležitost – oznámil totiž výrazně lepší výsledky, než se očekávalo. Zatímco předpovědi hlásily, že služba za poslední čtvrtletí loňského roku získá kolem 4,5 milionu předplatitelů, skutečné číslo dosáhlo až na 7,66 milionu.

Celkem tak streamovací obr má 230,7 milionu platících zákazníků. Zisk na akcii se zastavil na 12 centech oproti očekávaným 45, nejspíš vinou snížení hodnoty dolaru oproti euru, v němž je část dluhu firmy. Výnosy za poslední loňské čtvrtletí dosáhly na 7,85 miliardy, což odpovídá očekáváním.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Netflix tím s úspěchem uzavřel jeden ze svých nejnáročnějších roků. Když hned v prvním čtvrtletí poprvé za dekádu ztratil předplatitele, ve snaze uklidnit akcionáře a vylepšit svůj byznys začal šetřit, počínaje několika vlnami propouštění a konče novým přístupem k produkci obsahu. Teď firma řekla, že dny jejího největšího utrácení za obsah jsou u konce – následovat bude období zaměřené na pojištění dlouhodobé výdělečnosti.

Součástí toho je například větší zaměření na budování spolehlivých franšíz, představení už zmíněného předplatného s reklamou a chystaný systém pro potlačování sdílení hesel. Ve všech třech případech se jedná o kroky, které z někdejšího velkého disruptora činí poměrně předvídatelný byznys, zcela zapadající do současných standardů zábavního průmyslu. Je tak zřejmé, že Netflix vstoupil do nové, konzervativnější a jistější éry.