Podívejte se, jak má vypadat nová magistrála. Před hlavním nádražím ztratí jeden pruh

CzechCrunch získal vizualizace proměny magistrály před historickou Fantovou budovou. Rozšíří se chodník a přibudou zde přechody.

Eliška NováEliška Nová

magistrala-pred-fantovou-budovou

Foto: MHMP

Magistrála se před Fantovou budovou promění

0Zobrazit komentáře

Pražskou magistrálu čekají změny. Tou největší je pravděpodobně zrušení jednoho pruhu před historickou Fantovou budovou, která je součástí hlavního nádraží. Metropole chce totiž před secesní památkou vytvořit veřejný prostor, na magistrále pak přechody.

Dnes je před honosnou stavbou malý chodníček. Nikdo ho ale nepoužívá. Proč taky. Před ní vede v podstatě dálnice a dostat se na druhou stranu vyžaduje využití nepříliš příjemného podchodu. Nový prostor, osázený stromy, by tu měl vzniknout po zrušení odbočovacího pruhu ve směru na křižovatku U Bulhara. V každém směru autostrády by tak zůstaly pruhy dva.

Rada hlavního města schválila dokument se záměrem v pondělí. Teď by ho měla předat Správě železnic, která hlavní nádraží rekonstruuje. Hotová je fasáda Fantovy budovy, uvnitř ji ale čeká ještě několik změn. A významné proměny se chystají také s novou odbavovací halou, ta by měla získat svůj háv v architektonické soutěži. Podoba by měla být známa ještě letos. Správě železnic by měl dokument, schválený pražskou koalicí, posloužit jako podklad pro vypracování projektu pro následnou investiční akci.

magistrala-pred-fantovou-budovou-2

Foto: MHMP

Před secesní budovou vznikne veřejný prostor se stromořadím

Praha ale chystá na magistrále více změn. V úseku od Bulhara až po Hlávkův most by mělo docházet k postupným proměnám. Nejdřív by se mělo vyměnit osvětlení nebo dopravní značky. V druhém sledu by mělo dojít ke zúžení pruhů, vybudování širšího chodníku a cyklostezky, stejně jako několika schodišť, která by vedla do prostoru pod magistrálou.

I ten má přitom vypadat jinak než dnes. Konkrétně by se měl měnit prostor na Florenci, kde by nově magistrála měla spadnout na úroveň současné komunikace. To by vedlo k vybudování nového veřejného prostoru na Těšnově. Konkrétně by před Národním muzeem mohla vzniknout nádrž na vodu jako součást parku vedoucího přes ulici směrem ke stanici tramvaje Těšnov. Zároveň by v místě mohla vzniknout budova archeologického muzea.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Humanizace pražské magistrály rozhodně není nové téma. Dálnice, která vznikla v komunistickém režimu uprostřed města, volá po úpravách, které by zmírnily její zásah do urbanistické struktury. Důležitý krok učinila už rada Prahy pod vedením Adriany Krnáčové. Ta dokonce najala světoznámé urbanistické studio dánského architekta Jana Gehla.

Podle něj se rušná silnice měla změnit v třídu doplněnou přechody a veřejnými prostranstvími tak, aby ve městě netvořila bariéru. Kolem studie se po jejím vzniku objevily spory, podle kritiků by navržené kroky komplikovaly automobilový provoz.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Začalo 18. bienále architektury v Benátkách. Jeho součástí je i česká reprezentace

Letošní ročník benátského bienále je zasvěcen architektuře. Ve slavném komplexu Arsenale je k vidění i projekt, který vznikl v Česku.

bienale-nahled

Foto: Národní galerie Praha

Oficiální zahájení české výstavy na benátském bienále architektury

0Zobrazit komentáře

Jak mohou architekti a architektky navrhovat lepší svět, pokud sami fungují v toxickém pracovním systému? To je otázka, kterou si kladou tvůrci projektu The Office for a Non-Precarious Future, který pro letošní ročník benátského bienále architektury vytvořil tým architektky Elišky Havly Pomyjové, architekta Davida Neuhäusla a motion designéra a pedagoga UMPRUM Jana Netušila z pověření Národní galerie v Praze. Projekt tematicky zapadá do rámce letošní architektonické přehlídky, která naráží i na jiné společenské otázky, jako je například dekolonizace či utlačování marginálních skupin.

Prekarizace je označení, které se v poslední době skloňuje nejen v souvislosti s činností architektonického řemesla. Jde o nestandardní druh zaměstnání, který nestaví na jistotách a ochraně, na kterou byli lidé dříve zvyklí. Pracovní poměr je nahrazován jinými druhy vazby mezi zaměstnanci a jejich chlebodárci, což často vede k nedostatečné životní úrovni prekariátu, tedy sociální třídy, která tímto novým trendem vzniká.

S prekarizací se potýká i architektonická obec. Dokazuje to i průzkum, na němž výstava reprezentující Česko v Benátkách vznikla. Proběhl v roce 2020 a zaměřil se na pracovní podmínky mladých architektů a architektek v českém kontextu. Vyplynulo z něj, že skoro 50 procent mladých profesionálů a profesionálek pracuje jako externisté pouze pro jednoho dodavatele bez benefitů zaměstnaneckého poměru.

bienale-2

Foto: Národní galerie Praha

Výstava The Office for a Non-Precarious Future

Šedesát dva procent mladých lidí pak překračuje standardní pracovní dobu, pracují během víkendu a 32 procent z nich se nemůže spolehnout na pravidelný nebo smlouvou stanovený příjem. Otázkou tedy je, proč musejí v takových podmínkách pracovat lidé, kteří se reálně podílejí na budování naší budoucnosti, jelikož z velké části utváří prostor, v němž žijeme. A samozřejmě nejen oni – v oboru architektury, jejímž výsledkem jsou nesmírně drahé realizace, sídla velkých firem a rezidence podnikatelů, působí ale prekarizace podstatně paradoxnějším dojmem.

„Výstava je koncipována jako work-in-progress. Téma slouží nejen jako upozornění na současný stav, ale také jako impuls pro diskusi v mezinárodním měřítku. Rezidenti a návštěvníci výstavy budou mít možnost se zapojit do hledání řešení v různých úrovních výstavy,“ uvedla komisařka české reprezentace Helena Huber-Doudová, kurátorka architektury ve sbírce Současného a moderního umění Národní galerie Praha.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Součástí prezentace je i rezidentský program pro mladé nejen z oblasti architektury, ale také umění, stejně tak i pro kreativní kolektivy a studenty. Všichni se mohou podílet na hledání ideálního řešení. Samotná výstava je pak rozdělena do dvou částí. Jedním je výrobní prostor „Továrny“, kde jsou vyobrazeny pracovní podmínky mladých architektů v Česku v podobě dat a diagramů. Druhým je „Laboratoř“, která funguje jako experimentální prostor pro ty, kdo se chtějí zapojit.

„Laboratoř“ se objevuje i v další části benátského bienále architektury, konkrétně v prostorách Arsenale, kde se společně s českou reprezentací nachází také rozsáhlá expozice zvaná Laboratoř budoucnosti. Její kurátorka a architektka Lesley Lokko vybrala devět projektů, které podle ní odrážejí realitu všedního dne. Zabývá se problémy, které přináší klimatické, sociální a demografické změny, přesah má tak i mimo architektonickou a urbanistickou obec.

Dalším z prezentovaných projektů je Mnemonic od studia Looty, jehož aktivity byly k vidění také na akci NFTCastle pořádané rodinou Lobkowiczů. Cílem Looty je zpřístupnit mladé generaci Afričanů její kulturní dědictví, které je kvůli kolonizaci rozmístěné v muzeích po celém světě. Studio digitálně zaznamenává artefakty a vytváří z nich digitální NFT tokeny. Instalace má návštěvníky přimět k zamyšlení nad tím, jakou roli hrají technologie v zachování našeho kulturního dědictví.

bienale_1

Přečtěte si takéNa bienále v Benátkách měly poprvé v historii hlavní slovo ženyNa bienále v Benátkách jsem se ponořila do Mléka snů. Hlavní slovo tady poprvé v historii měly ženy

Čínský architektonický ateliér Neri&Hu představuje výstavu Liminality, ve které se zabývá takzvaným liminálním prostorem – tedy místem, které obvykle slouží pro přechod z jednoho prostoru do druhého, jako je například chodba, parkoviště nebo schodiště. Studio ho vnímá jako nejednoznačnou zónu, která má přitom v urbanistické praxi velký potenciál, když se změní pohled na ni.

Architektonický designér Arinjoy Sen dal pro Laboratoř budoucnosti dohromady triptych tapiserií ve spolupráci s řemeslníky v Bengálsku, aby pomohl obnovit tradiční vyšívací řemeslo. Dílo řemeslníci vytvořili na základě digitální kresby, Sen tím ukazuje, jak lze spojit tradiční s moderním.

Je tak patrné, že na celém bienále dostávají letos velký prostor právě marginalizované skupiny z různých zemí – ženy v Africe, Ujgurové v Číně nebo obyvatelé Libye a Somálska, kde se měnily územní plány pod koloniální fašistickou nadvládou. Bienále v Benátkách rozhodně není jen přehlídkou zajímavých plánů a architektonických modelů.