Podnikání v gastronomii je extrémně těžké. V Česku je málo lidí, kteří umí dělat kvalitní restauraci, říká Luboš Kastner
Luboš Kastner, spolumajitel gastronomické skupiny Hospodska
Na dobrou večeři nebo správně načepované a vychlazené pivo si čas od času zajde skoro každý. Při pozorování velkého cvrkotu, kdy na stůl přistává jeden půllitr za druhým, hned za ním se nese vonící svíčková nebo vyhlášený dezert, nejednoho napadne, že by si sám mohl otevřít vlastní podnik, kde by se stejným zapálením rád hostil své přátele a další hosty. Protože to na první pohled vypadá jednoduše. „Mnozí si myslí, že je to jednoduché, ale přitom je podnikání v gastronomii extrémně těžké,“ říká Luboš Kastner.
První částí velkého rozhovoru s Lubošem Kastnerem, spolumajitelem gastronomické skupiny Hospodska a bývalým vysoce postaveným manažerem Plzeňského prazdroje, vykopáváme naši novou rubriku V Gastru, ve které se chceme dívat pod pokličku nejen české gastronomie. Chceme ukázat, že česká gastronomie je obor, který dokáže být atraktivní, ale zároveň zatraceně těžký a že je to byznys jako každý jiný.
Když používáte nějakou aplikaci, také vás hned nenapadne, že si hned naprogramujete vlastní. Vlastní restaurace, výčepy, bistra nebo kavárny si však často otevírají lidé, kteří mají s gastronomií stejné zkušenosti jako s kódováním aplikací, a právě to je podle Luboše Kastnera jeden ze symptomů, proč není česká gastronomická scéna tak kvalitní, jak by mohla být.
„Velká většina lidí si otevírá svůj podnik s vidinou, že do něj bude chodit akorát na kafíčko a kochat se úspěchem, ale pak se z něj stane noční můra,“ popisuje tvrdou realitu dvaačtyřicetiletý podnikatel, jehož skupina řídí několik restaurací v Plzni a pražskou restauraci Červený Jelen. Sám Kastner se angažuje také v oborových organizacích včetně Českého gastronomického institutu nebo Asociace malých a středních podniků a živnostníků, protože mu dle jeho slov není budoucnost oboru lhostejná.
Zkušenosti zároveň sbíral patnáct let pod hlavičkou globální společnost SABMiller, která v té době vlastnila Plzeňský prazdroj, a tak gastronomický byznys poznal ze všech stran. „Nechceme být v gastru na chvostu českého byznysu, chceme, aby české gastro inspirovalo a motivovalo,“ vysvětloval ve svém komentáři důvody, proč se připojil k naší iniciativě V Gastru. První část rozhovoru s Lubošem Kastnerem můžete číst níže, druhou část přinese příští týden ve středu.
Ty o gastronomii říkáš, že je to nádherný obor, který se podceňuje, ale přitom dělá lidem velké radosti. V čem se podceňuje?
Uvedu to na dvou příkladech. Když si přečtete o společenském životě ve 30. letech, například průmyslníci či velcí podnikatelé a významní kavárníci s restauratéry patřili do podobných sociální vrstev. V současné době jsou pod restauratéry snad už jen dvě řemesla, taxikáři a to druhé raději ani nebudu říkat. A taxikáři mi snad odpustí.
Druhý příklad je osobní. Byl jsem patnáct let, i na pozici komerčního ředitele, v globální společnosti SABMiller, která v té době vlastnila Plzeňský Prazdroj, a když někdo jel do Plzně, tak se v uvozovkách „klaněl už od Rokycan“. Ale ve chvíli, kdy se já jako ten samý člověk pouštím na dráhu podnikáni, působím se stejným zapálením ve stejném oboru, zaměstnávám hodně lidí a možná mám společensky i viditelnější práci, tak je respekt dramaticky nižší.
Máš zkušenosti z celého světa. Na jaké úrovni je v Česku gastronomie a jak rychle se posouvá kupředu?
Obecně není vysoko, kde by mohla být. Existuje několik velkopodnikatelů, kteří jsou velmi sofistikovaní a dobří. Myslím, že je ani nemusím jmenovat, každý je zná, protože zároveň je problém, že takových lídrů je strašně málo. Máme rozdrobený trh malých podnikatelů a také trh, kde je hodně vychytralých podnikatelů, do kterého naskakuje i mnoho amatérů, a výsledek je často neprofesionální. Ostatně se odhaduje, že profesionálů je v gastru zhruba polovina.
Co je ta druhá polovina?
Nejsou to profíci. Obvykle jsou to lidé, kteří měli peníze, a tak se rozhodli otevřít hospodu. Nic moc o gastronomii nevěděli, ale přesto se rozhodli v tomto oboru začít podnikat. Od začátku vidíte, že mnohé takové projekty jsou postavené špatně. Mnozí si myslí, že je to jednoduché, ale přitom je podnikání v gastronomii extrémně těžké. Jelikož náš trh není v dobrém stavu, pociťuje člověk určitou nutkavost pomáhat ho zlepšovat.
Co českému gastru chybí?
Pro mě je to jedno slovo – profesionalita. Ta mu hodně chybí. Už jsem zmiňoval, že si lidé myslí, že gastru rozumí, ale není to pravda. Když se zeptáte, kolik podnikatelů v gastru vede skladové hospodářství, kdo si dělá jaké analýzy, kdo a jak platí lidi, kdo má jaké webové stránky a sociální média, dostanete všelijaké odpovědi.
Není to jen o tom, že někoho naberete, ale o tom, jak lidi vedete, co jim říkáte, jak děláte ranní briefingy, jak vaříte, jaké máte receptury, od koho berete suroviny. Celý tento hodnotový řetězec je často patlaný dohromady někým, kdo mu nerozumí. Tím pádem ti dobří v oboru bohužel často trpí tím, že je vedle nich na trhu nebo na stejné ulici také dost špatných, kteří to dělají všelijak a bojují jen cenou.
Celému sektoru nepomáhá jeho nepříliš dobrá pověst. Kdo za to může?
Já říkám, že když jdete v Německu do restaurace, tak se v průměru nespletete, protože je tamní gastronomie na dobré úrovni. V Česku se ale v průměru spletete, protože dobrých podniků je stále málo. Není dobrý servis, způsob vaření, prezentace, ani vzhled samotné restaurace.
Jak moc velkou roli hraje v úrovni gastronomie vzdělanost nejen těch, co ho provozují, ale také zákazníků? Nejsou to spojené nádoby?
Jsou. Bohužel u nás vznikly obrovské nůžky. V gastru je stále málo oborově vzdělaných lidí, i proto, že mnoho lidí ze staré dobré školy odešlo. Je hodně mladých, kteří však nemají dostatečnou gastronomickou erudici. Na druhé straně pak došlo k tomu, že host strašně ulítnul. Každý má dnes Instagram, každý druhý je blogger a ti ovlivňují masu. Host tedy dramaticky tlačí na obor, ale ten je v zoufalé situaci, protože si neumí sám pomoci.
Čím to je?
Čistě makroekonomicky si to vysvětluji vysokou fragmentací trhu. Míra konsolidace je v Česku extrémně nízká, v desetinách procent. Je to obrazně jako mraveniště a mravenci, sami o sobě nic nezmůžou. Teprve když se spojí, tak se něco děje. Chybí tady velké firmy, které spočítáme na prstech jedné ruky. Například Ambiente nebo Together jsou stěží miliardové firmy, vy ale potřebujete miliardové skupiny, aby se něco změnilo.
Dodavatelům stačí často replikovat staré nápady, výrobky se prakticky nemění. Míra inovací je u nás oproti Anglii, Skandinávii nebo Španělsku nízká. Tady stačí dodavatelům dodávat dvacet let plus mínus to samé, a jelikož je trh slabý a netlačí na ně, stačí jim to. V takové struktuře trhu se těžko tvoří rychle větší hodnota.