Podobnou hru nenajdete. Od lidí vybrala 19 miliard, hraje v ní i Henry Cavill a vývoj trvá už třináct let
Star Citizen je maximálně megalomanský sci-fi projekt od Chrise Robertse, kterého znáte díky Wing Commanderu nebo Freelanceru.
Podobnou hru nenajdete. Patří mezi ty úplně nejdražší tituly všech dob. A taky ty s nejdelším vývojem vůbec. Slibuje epický sci-fi zážitek, láká na hollywoodské herce včetně Henryho Cavilla, máte v ní létat vesmírnou stíhačkou i obřím křižníkem, ale taky z nich vystoupit a po planetách či kosmických stanicích kráčet po svých. Že vám to zní až podezřele dobře?
V okamžiku, kdy tahle slova čtete, vybrala tato megalomanská sci-fi hra přes 901 milionů dolarů, tedy asi 19 miliard korun. A registruje šest milionů lidí, kteří věří tomu, že vůbec vyjde. Jen před dvěma lety to přitom bylo o 300 milionů dolarů a milion fanoušků méně. Star Citizen je prostě fenomén, jaký nemá v herní historii obdoby.
První střípky začal Star Citizen skládat v roce 2010, o dva roky později konkrétnější vize ambiciózní hry zamířila na Kickstarter. Už tehdy lidé uvěřili nápadu vizionáře a vývojáře Chrise Robertse, kterého fanoušci sci-fi her budou znát díky sérii Wing Commander a kultovnímu klenotu Freelancer. Velkolepé sliby kampaně, která vybrala dva miliony dolarů, byly takřka neuvěřitelné. A zlé jazyky by chtěly dodat, že neuvěřitelné zůstávají i teď, o třináct let později.
Rozpočet multiplayerové hry, v níž se v obřím herním vesmíru stanete pilotem, vojákem, obchodníkem či průzkumníkem (nebo vším dohromady) před pár hodinami díky oddané fanouškovské komunitě překonal metu 900 milionů dolarů. To ho řadí mezi nejdražší hry v historii. Navíc nejde o spekulaci či odhad. Částka, ze které se tají dech, je zcela veřejná, studio Cloud Imperium Games se jí hrdě pyšní na svých stránkách.
Zato třeba u Grand Theft Auto 6, jehož datum vydání je opět posunuté, je potenciálně vyšší budget jedné až dvou miliard dolarů pouhým odhadem médií. Více než miliardový rozpočet mobilní verze deskovky Monopoly zase z drtivé většiny tvoří marketingové náklady, ne cena vývoje. Miliardový čínský anime fenomén Genshin Impact to má obdobně a započítává průběžné náklady na provoz hry. Za co tedy utrácí miliardy Star Citizen?
Třeba za hollywoodské herce. Než totiž vyjde samotný Star Citizen, obrovitánský online počin plný vesmírných i pozemních bitev a průzkumu vesmíru, plánuje Chris Roberts vydat pomyslnou jednohubku. Ta nese název Squadron 42 a půjde o relativně menší odbočku pro jednoho hráče. S příběhovými scénami, v nichž se objeví digitální podobizny známých tváří.
V různých rolích se představí filmový Superman, seriálový Zaklínač a hráč Warhammeru Henry Cavill. Nebo agentka Scullyová z Akt X či hvězda netflixovské Sexuální výchovy Gillian Anderson. Dále Gary Oldman neboli komisař Gordon z nolanovských Batmanů. Taky Andy Serkis, kterého znáte jako Gluma nebo ze seriálu Andor. Případně taktéž starwarsovský Ben Mendelsohn. Nebo Idris Elba. Mark Strong. Rhona Mitra…
Kromě nich ale finance polyká i zdánlivě nekonečný vývoj. Star Citizen podle Chrise Robertse vyjde nejdřív v roce 2027, spíš až později. To platí pro plnokrevnou onlinovku, singleplayerová Squadron 42 údajně vyjde už příští rok. Jenže – podobných slibů tahle patnáct let trvající hvězdná sága zažila několik.
Dlouhou chvíli si tak fanoušci vyhlížející ultimátní vesmírný zážitek zkracují jejím dalším financováním. Peníze od příznivců totiž Star Citizen nezískává jen svými sliby. Vývojáři mezi hráče postupně vypouštějí hratelné ukázky a části své hry – anebo třeba možnost pořídit si za skutečné peníze lepší virtuální loď. V naději, že se v ní jednou skutečně proletí tím nejúchvatnějším videoherním vesmírem všech dob. Nebo alespoň tím nejdražším.
Top novinky ze světa her
💸 Lepší chvíle na vstup do světa PlayStationu tady nejspíš nebyla. Díky Black Friday šly ceny PS5 Pro i PS5 Slim na dosud nejnižší hodnoty. A stejně příznivě jsou na tom i VR2 a přenosný Portal, které teď na Xzone najdete za částky ideální k vyzkoušení nové platformy nebo upgradu na výkonnější model.
🎉CzechCrunch je mediální partner Game Developers Session Prague, která proběhne v pátek 5. a sobotu 6. prosince a na kterou s námi můžete vyhrát dvě All Access vstupenky na oba dny. Jak na to? Doporučte odběr našeho newsletteru Good Game některému z vašich přátel – a do pátečních 10.00 nám na gg@cc.cz napište svou nejoblíbenější českou hru spolu s pár slovy o tom, proč ji máte nejraději. Výherce ještě během pátku vylosujeme a kontaktujeme.
🚚 Autoři Euro Truck Simulatoru jsou podle žebříčku Seznam Zpráv nejhodnotnější českou videoherní firmou – SCS Software se umístil na 70. příčce s hodnotou 7,4 miliardy korun, a tak překonal i Bohemia Interactive.
💬 Jak se daří esportu v Česku? O tom se Michal bavil s Lukášem Pleskotem, šéfem agentury Playzone a jednou z nejvýraznějších tváří esportu u nás. „Chceme, aby naše akce vypadaly jako Oktagon. A aby se podobně jako o něm i o esportu všude mluvilo,“ říká třeba v rozhovoru.
📖 Jak to vlastně bylo s Blizzardem, jeho kauzami a hrami od Diabla až po Warcraft? V češtině vyšla knížka Hrát fér od novináře Jasona Schreiera. Jestli je podobně napínavá a poutavá jako jeho dřívější Krev, pot a pixely, dozvíte se od jednoho z nejpovolanějších zákulisní informace i šťavnaté detaily. Překlad vznikl díky spolupráci nakladatelství Host a obchodu Xzone. Podle nás parádní tip na vánoční dárek pro videoherního fajnšmekra.
🎥 Jindřich Skeldal něco chystá. Autor Bran Skeldalu pracuje na hře Actors pro virtuální realitu. A už z názvu vyplývá, že se to bude týkat filmových herců…
😟 Zemřel Udo Kier, herec známý nejen znepokojivými filmovými rolemi, ale taky jako Yuri z Red Alertu. Naposledy pracoval s Hideem Kodžimou na chystaném hororu OD.
📺 Far Cry míří do televize! Populární videohry ze stáje Ubisoftu budou mít svou hranou seriálovou adaptaci, kterou si vezme na starost Noah Hawley, tvůrce vynikajícího seriálu Fargo. Výsledek by měl být u nás k vidění na Disney+.













































