Pohoda pod mostem. Libeňák přežil svou vlastní smrt, teď ho Praha oživí kavárnami a skateparkem

Na rekonstrukci Libeňského mostu půjde Praha zeširoka. Pražany nasměruje pod oblouky, kde slibuje nové kavárny a další služby.

libeňský most

Vizualizace: Jan Dousek, Radovan Záborský

Libeňský most a jeho okolí čeká rekonstrukce

Nejen Libeňský most, ale i prostory pod ním, v jeho obloucích a především místa v bezprostředním okolí projdou výraznou změnou. Rada hlavního města Prahy schválila finální podobu rekonstrukce, která počítá s vybudováním obchůdků, kaváren a dalších služeb, nových přístupů k vodě nebo se skateparkem. Návrhy jsou finální, samotná stavba začne v roce 2024 a Praha počítá s dvouletou rekonstrukcí.

Nebylo úplně jasné, jestli se nakonec dočká rekonstrukce, nebo prostě kompletní náhrady. Pražští radní dokonce už před čtyřmi roky rozhodli o jeho zbourání. Libeňský most z roku 1928 je dlouho v kritickém stavu a doprava je na něm omezená. Od svého vzniku neprošel žádnou zásadnější opravou a okolí je zanedbané. Teď Praha představila, jak se změní nejen samotná lávka, ale i místa pod ní a kolem ní.

Projekt počítá s tím, že prázdná místa pod mostem vyplní obchody a kavárny, v otevřených prostorách pod oblouky získá prostor kultura, skatepark, případně lední bruslení. Vzniknou nové přístupy k vodě, na Rohanský ostrov povedou bezbariérové rampy. A na ostrově se v budoucnu uplatní park. Autory návrhu jsou Petr Tej, Jan Mourek a Oto Melter z ateliéru Bridge Structures.

Rekonstrukce vyjde na víc než dvě miliardy korun a má začít budováním provizorní lávky pro pěší a cyklisty. Nic většího se ale přes řeku v tomto místě nedostane a tramvaje přeruší provoz rovnou na rok. „Soutěž na rekonstrukci byla unikátní také v tom, že jsme ji nesoutěžili pouze na cenu, ale také poprvé v historii města i na délku tramvajové výluky. Ta podle původního projektu měla trvat dva až tři roky,“ říká náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

Libeňský most

Vizualizace: Jan Dousek, Radovan Záborský

Libeňský most a okolí čeká rekonstrukce

Cílem bylo zároveň oprášit kubistickou konstrukci architekta Pavla Janáka „Samozřejmě stále platí, že zachováme to nejcennější, tedy obloukové konstrukce, most přes Vltavu a oblouk přes bývalé východní rameno řeky. Obloukové konstrukce propojí nové mostní konstrukce tvarově vycházející z Janákových skic, aktuálně detailně dispozičně a tvarově navržené,“ popisuje Scheinherr. Změny mají přispět k tomu, že v případě povodní se hladina Vltavy v Karlíně sníží o několik desítek centimetrů.

Libeňák dlouhý 1 200 metrů spojuje Prahu 7 a 8, ve skutečnosti jde o takzvané soumostí tvořené šesti mosty. Stavba je také v podstatě startem plánovaného rozvoje Palmovky. „Tam chystáme rozsáhlý development pod taktovkou města, v jehož rámci vzniknou nájemní byty, škola, školka a v neposlední řadě i centrum Evropské vesmírné agentury, říká náměstek primátora pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček.

Výstavbu na Palmovce nedávno po letech sporů mezi Prahou 8, která měla mít v budově novou radnici, a společností Metrostav převzal pražský magistrát. „Město je třeba plánovat komplexně a v souvislostech,“ doplňuje Hlaváček.

Pro most Technická správa komunikací a město zvolily metodu, kdy jedna firma dodá projekt a zároveň práce provede, což má urychlit celý proces. Nově doplněná studie kromě návrhu obsahuje i koordinaci s okolními projekty v území nebo přesnou specifikaci závazných architektonicko-urbanistických detailů.

Jde o přepracovanou původní studii vzniklou pro potřeby zakázky Design and Build z 18. září 2020, do které autoři zapracovali mimo jiné požadavky majitelů dotčených pozemků, společnosti České přístavy nebo požadavky na změnu dimenzí a dispozic nosných prvků. Některé části mostu a prostory pod soumostím teď získaly nový tvar, studie zařadila i návrh navazujících zpevněných ploch.

Iva Brejlová

Osoba, které se technologie a startupy vetřely do soukromého i pracovního života. Od té doby jimi žije.

Osoba, které se technologie a startupy vetřely do soukromého i pracovního života. Od té doby jimi žije.