Polární expres na finský způsob. Ruské nebe se uzavřelo, Finnair proto hledá cestu přes severní pól

Aerolinky hledají způsoby, jak zákazníky dopravit do jihovýchodní Asie a dalších koutů světa. Ale víc než piloti se zapotili pracovníci v kancelářích.

finnair2

Foto: Wikimedia

Letoun Airbus A350-900 ve službách aerolinek Finnair, se kterým létají do Tokia

0Zobrazit komentáře

Ve stejnojmenném filmu představuje polární expres vlak, který veze cestující přímo za Santa Clausem, ve finském podání se jedná o letecký spoj, kterým aerolinka Finnair hledá nové cesty na východ. Ruská cesta se totiž uzavřela, a proto bylo nutné vypočítat novou trasu a změnit strategii, co má na takovou vzdálenost smysl převážet.

Cesta na východ je pro většinu evropských aerolinek uzavřena. Tedy alespoň ta část, jež vedla právě přes ruské hranice. A vzhledem k tomu, že Rusko je největší zemí světa, jedná se pro řadu aerolinek o poměrně velký problém. Jsou tak nuceny hledat alternativní způsoby, jak zákazníky dopravit do jihovýchodní Asie a dalších koutů světa. „Když nemůžeme my k vám, nemůžete ani vy k nám,“ ozvalo se z Ruska poté, co řada evropských i mimoevropských zemí uzavřela v rámci sankcí kvůli konfliktu na Ukrajině svůj vzdušný prostor ruským aerolinkám.

Jak moc uzavírka nebes nad více než 17 miliony kilometrů čtverečních změnila dosavadní standardy, nejlépe vypovídá nově vzniklá trasa z finských Helsinek do japonského Tokia. Zatímco dříve ji finské letouny letěly přibližně devět hodin, během kterých překonaly přes osm tisíc kilometrů nad Ruskem a Čínou, dnes musí překonávat podstatně delší vzdálenost vedoucí přes severní pól.

Původní trasu letouny absolvovaly naposledy 26. února, tedy den předtím, než Rusové zakázali Finům vstup do svého vzdušného prostoru. Seveřané tak byli nuceni zrušit propojení s většinou asijských destinací, jako je Jižní Korea, Singapur či Thajsko. Zároveň však začali s pátráním po alternativách.

Hledání nových cest

Pro cestu do Japonska se ukázala jako možná trasa ta vedoucí přes severní pól a Aljašku. Poprvé nad touto možností začal Finnair přemýšlet již dva týdny před skutečným uzavřením ruského vzdušného prostoru, poprvé k absolvování této trasy přistoupil 9. března. Severní cesta je oproti té původní o čtyři hodiny delší a letadlo během ní spotřebuje o 40 procent paliva více. Musí totiž překonat téměř 13 tisíc kilometrů.

Jak pro CNN vysvětlil Riku Kohvakka, manažer plánování letů Finnairu, každá letecká společnost má svůj vlastní software pro plánování letů. Ten je využíván i k jejich změnám, stačí jen vyškrtnout daný vzdušný prostor, případně vložit další trasové body, a software vygeneruje novou trasu.

finnair1

Foto: Wikimedia

Airbusům A350-900 nevadí ani nízké teploty panující nad severním pólem

V případě cesty do Tokia připadaly v úvahu trasy dvě. Buď severním směrem, nebo jižním přes Pobaltí, Slovensko, Bulharsko, Turecko, Ázerbájdžán a dále na Čínu, Koreu a Japonsko. Se změnou trasy souvisí také nutnost vytvoření nového letového plánu, díky kterému aerolinky získají informace o spotřebě paliva a maximální hmotnosti letounu, a mohou si tedy spočítat celkové náklady na přepravu.

Zároveň je nutné zkontrolovat, nad jakým terénem se bude na nové trase letoun pohybovat, a v neposlední řadě je nutné do plánování zahrnout také scénáře během nejrůznějších krizových situací, tedy například najít letiště vhodná pro odklonění letadla v případě poruchy.

Spíš náklad než lidé

Vzhledem k tomu, že severní trasa vede přes velmi odlehlé oblasti, musel Finnair také požádat o změnu protokolů. Nově se tak mohou Airbusy A350-900, se kterými do Japonska létá, vzdalovat od nejbližších letišť na pět hodin letu, aniž by tím porušovaly mezinárodní předpisy a bezpečnostní zásady.

Podle Aleksiho Kuosmanena, jednoho z pilotů Finnairu, je let přes severní pól zajímavý, ale pro piloty nepředstavuje žádnou větší výzvu. „V polární oblasti chce pravděpodobně operovat každý pilot, který létá dálkové lety,“ říká Kuosmanen. „Ale jakmile je člověk dobře připraven a instruován, je to jen další den v kanceláři.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

O něco více se tak zapotili pracovníci v kancelářích, kteří museli navrhnout strategii, co bude Finnair na dané lince přepravovat. Počet sedadel pro cestující byl zredukován na 50, přestože by jich Airbus mohl přepravit až 330. Upřednostněn byl totiž transport nákladu, u kterého je podle Finnairu vyšší poptávka.

Arktickou trasou létal Finnair do Japonska již dříve, a to v době, kdy byl uzavřen letecký prostor nad Sovětským svazem. Provoz na lince Helsinky–Tokio byl zahájen v roce 1983 a první let po ruské trase byl uskutečněn až v roce 1994, tedy přes dva roky po rozpadu Sovětského svazu. Změny tras z důvodu uzavřeného vzdušného prostoru obecně nejsou neobvyklé, třeba kvůli startům vesmírných raket. S podobným rozsahem uzavření se však letecký svět vrací zpět do dob studené války.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Berlínská Gigafactory startuje. První Modely Y evropské výroby předal sám Elon Musk

Téměř dva roky od prvního kopnutí do země se spustí továrna Tesly. Díky přenesení výroby do Evropy Muskova automobilka ušetří na clu a na dopravě.

tesla-gigafactory-berlin

Foto: Tesla

Gigafactory Tesly v Berlíně

0Zobrazit komentáře

Automobilka Tesla má více než deset závodů, ovšem kompletní vozy sjíždějí z linek pouze několika z nich. Jedná se o továrnu ve Fremontu, od roku 2019 také o továrnu v čínské Šanghaji a dnešním dnem se seznam výrobních míst rozrůstá o německý Berlín. Právě dnes totiž z výrobních hal tamní Gigafactory vyjely první evropské Modely Y, které předal sám Elon Musk.

Evropská Gigafactory je příběh, který se začal psát ještě před bouřlivým covidovým obdobím. Kde přesně by mohl evropský výrobní závod stát, doprovázela řada spekulací, přičemž někteří tipovali i Českou republiku. Netrefili se jen těsně, protože na podzim roku 2019 Tesla oznámila, že její evropský závod bude stát nedaleko Berlína v oblasti Grünheide a že první vozy si zde majitelé budou moci vyzvednout v polovině roku 2021.

Tesle se dlouho nedařilo sehnat potřebné povolení k zahájení provozu od braniborských úřadů a příliš nenahrávala ani pandemická situace. To se nakonec podařilo získat na počátku tohoto měsíce, téměř dva roky od prvního kopnutí do země. Datem oficiálního předání prvních vozů se tak stal 22. březen roku 2022. Právě dnes se otevřela vrata závodu, ze kterých vyjelo několik desítek zbrusu nových Modelů Y s vyraženým logem Made in EU. Ty slavnostně předal jejich novým majitelům sám Elon Musk.

Vzhledem k tomu, že Tesla má alespoň prozatím v plánu produkovat v Německu pouze Model Y, přizpůsobila tamní Gigafactory tomuto vozu na míru. To by se mělo promítnout především do kvality zpracování vozu, kterou zkušenější oko pozná hned na první pohled. V souvislosti s vozy od Tesly se totiž kritici často pouštěli do nepříliš kvalitního karosářského zpracování automobilů ze Spojených států, u kterých se mezi jednotlivými díly karoserie objevovaly asymetrické a někdy skutečně velké mezery.

Jak informuje Forbes, tento problém by měly vyřešit speciální lisy, díky nimž se bude karoserie vozu skládat pouze ze dvou velkých výlisků, které roboti následně svaří k sobě. Elon Musk dokonce v jednom ze svých tweetů oznámil, že Tesla chce být u Modelu Y přesná na tisíciny milimetru. Německá preciznost by se však mohla odrážet i v dalších částech vozu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro Teslu je přitom velmi důležité, aby Model Y dosahoval kvality jiných vozů vyráběných v Evropě. Není tajemstvím, že Musk do elektrického crossoveru s českými cenovkami startujícími na 1,75 milionu korun vkládá velké naděje. Tesla se totiž poslední dobou veze na velmi úspěšné vlně.

Každý kvartál jsou její hospodářské výsledky o něco lepší a daří se i v doručování vozů. Model 3, ze kterého Model Y vychází, navíc těží ze stále sílící vlny elektromobility, která zaplavuje Evropu. V loňském roce se stal s více než 140 tisíci doručených kusů nejúspěšnějším elektromobilem na starém kontinentu.

Tesla chce postupně gloriolu Modelu 3 přenést také na Model Y a evropská Gigafactory se má v této snaze stát důležitým nástrojem. Díky přesunu výroby do Evropy může Muskova automobilka ušetřit na clu a také na dopravě, která se i díky vývoji posledních dní stává stále nákladnější. A v neposlední řadě zde bude hrát svou roli i čas dodávky. Podle internetových stránek Tesly vychází odhadovaný termín dodání dnes objednaného Modelu Y na květen. A to je skutečně silný argument, zejména pro ty, kteří neradi čekají.

tesla-gigafactory-berlin

Foto: Tesla

Vizualizace chystané Gigafactory Tesly v Berlíně

Přesto jsou zde i důvody, proč objednávku do Německa prozatím neposílat. Jak informoval server InsideEVs, Modely Y budou z berlínských výrobních linek prozatím vyjíždět vybavené aktuálními bateriovými články 2170. V japonském Panasoniku se však pomalu, ale jistě pečou zcela nové a revoluční bateriové články 4680, které by měly zásadně a velmi pozitivně ovlivnit jak cenu Modelu Y, tak i jeho dojezd a výkon. Jejich masová výroba se rozjede v následujících dvou letech a měly by se dostat i do vozů vyrobených v Berlíně. O kompletaci až půl milionu elektromobilů ročně se bude starat až 12 tisíc lidí.

Kromě Elona Muska se dnešní velké slávy zúčastnil také německý kancléř Olaf Scholz a ministr hospodářství a ochrany klimatu Robert Habeck či braniborský premiér Dietmar Woidke. Přítomní však byli i aktivisté, kteří od počátku upozorňují na to, že Tesla výstavbou porušila některé ekologické normy, a kteří byli dalším z důvodů průtahů zahájení provozu. Trnem v oku jim je především masivní kácení lesního porostu na ploše přesahující 150 hektarů.

Proslov, který si Elon Musk na dnešní den připravil, by neměl vyhazovat do koše. První vyrobené Modely Y totiž byly spatřeny také ve výrobním závodu v Texasu. Jeho oficiální otevření je naplánováno na letošní duben, a tak bude projevů brzy opět zapotřebí. Tentokrát však nebude muset Elon Musk absolvovat dlouhou cestu napříč kontinenty. V Texasu totiž sídlí on sám a sídlo zde má od minulého roku také sama Tesla.

Zásadní zprávy dne – každé všední ráno!

V newsletteru CC Daily vám každé všední ráno přineseme ty nejzásadnější zprávy, které by neměly uniknout vaší pozornosti.