Polsko je neuvěřitelné, povolení stavby tam trvá měsíce. V Praze čekáme i devět let, říká developer
Developer Pavel Sovička a investor Radek Hladký v podcastu Money Maker popsali, co brzdí rozvoj Česka a jak si stojí mezi sousedy.
Pavel Sovička je dlouholetý šéf společnosti Panattoni v Česku a na Slovensku a staví obří haly pro Amazon nebo investiční fond Accolade. Radek Hladký je advokát, ale také spoluzakladatel skupiny ZDR Investments, jež kupuje retailové parky v Česku, Rakousku či Slovinsku. S komerčními nemovitostmi a jejich výstavbou mají tedy víc než dost zkušeností a říkají: „Chybí nám motivace se rozvíjet.“
Přinášíme výběr toho nejzajímavějšího, co padlo v podcastu Money Maker s Pavlem Sovičkou a Radkem Hladkým, na který se můžete podívat výše a najdete ho také ve všech podcastových aplikacích.
Je v Česku příliš mnoho hal a supermarketů?
Pavel Sovička: Česko má obrovský potenciál, který nevyužívá. Vždycky dávám jako příklad Holandsko, které bychom asi rádi z hlediska ekonomiky dohnali. Opravdu si tam uvědomili, že jsou logistický hub, skvěle postavený vedle přístavu, s přístupem dál na západní trhy. A využili to… Dokážete odhadnout, kolik metrů čtverečních tvoří celkový trh v Čechách a v Holandsku? V Čechách to je 12 milionů metrů čtverečních, v Holandsku 160 milionů, takže v tuhle chvíli jsme na desetině. Stavíme ročně zhruba 1,2 milionu metrů čtverečních, v Holandsku se staví 2,5 milionu.
Radek Hladký: S obchoďáky je to stejné, protože se říká, že máme nejvíc supermarketů na hlavu. Samozřejmě vidíme, že už se nestaví velké shopping mally, ale retail parky v regionech pořád ano. Určitě jste četli, že se staví rekordní počet retailových ploch, které mají jít na trh tento a příští rok. Jsme pořád poměrem prodejních ploch na obyvatele vůči západní Evropě hluboko pod ní, takže byť to někde subjektivně může vypadat, že ploch se staví moc a že nejsou potřeba, je to úplně jinak.