Pomalu, ale jistěji. Česká e-commerce letos najede na jednociferný růst, předpovídá Jan Vetyška

Podle dat Asociace pro elektronickou komerci (APEK) loni Češi v online nákupech začali šetřit. Výrazně opozdili i vánoční nákupy.

Jiří SvobodaJiří Svoboda

weekly_podcast_template-4Rozhovor

Foto: APEK / CzechCrunch

Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci byl hostem podcastu Weekly

0Zobrazit komentáře

Rok co rok si české e-shopy zpravidla užívaly růstové křivky, které nebraly konce. S tím je teď ale konec. Jak ukázala čísla Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a srovnávače Heureka, poprvé v historii se růst české e-commerce zastavil. Ba dokonce výrazně klesl – v obratu meziročně o dvanáct procent. A ubylo i celkového množství e-shopů.

V prvním covidovém roce 2020 české e-shopy dohromady dosáhly obratu jen těsně pod hranicí 200 miliard korun, o rok později to bylo 223 miliard. Ale loni se počítadla zastavila na 197 miliardách. Trh má totiž za sebou výjimečné období, které vystřídala energetická krize a vysoká inflace, kvůli které spotřebitelé začali více šetřit a ve svých nákupech (především v první polovině roku) byli velmi opatrní.

Detailní pohled do čísel má i Jan Vetyška, ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Změny byly patrné třeba u právě uplynulé vánoční sezóny, kdy lidé nakupovali později. „Bylo vidět, že nebyl dlouhý hlad po nákupech. Až pak v prosinci přišla vlna, kdy si lidé uvědomili, že potřebují ty dárky. Ale celkový sentiment na mě působil v předvánoční době pozitivně,“ analyzuje Vetyška v rozhovoru pro CzechCrunch.

Právě čtete upravenou verzi rozhovoru s Janem Vetyškou, který jsme natočili pro podcast Weekly. Společně s dalšími zprávami týdne si ho můžete pustit na SpotifyGoogle Podcasts a Apple Podcasts. K dispozici je i na cc.cz/podcasty a v přehrávači níže.

Online obchodníci loni utržili 197 miliard korun, tedy o dvanáct procent méně než před rokem. Považujete to za zásadní pokles, nebo spíš korekci?
Podle mě to není ani jedno. Není to nijak zásadní pokles vzhledem k tomu, v jaké makroekonomické celosvětové situaci se momentálně nacházíme. Ale zároveň bych si neodvážil tvrdit, že byla potřeba nějaká korekce.

Dá se to číslo tedy interpretovat i tak, že spotřebitelé už začali šetřit?
Spotřebitelé v průběhu roku začali šetřit několikrát. Taková formulace může znít zvláštně, nicméně je to tím, že přišlo hned několik šoků. Na začátku roku zdražování energií, do toho přišla válka na Ukrajině. A pak inflace. Poté jsme ale viděli lehký nárůst před létem, protože lidé si chtěli po covidových letech užívat služeb. Po létě přišlo znovu ochlazení, protože řada lidí nevěděla, jak to bude s energiemi a zdražováním.

Nicméně když přišlo zastropování energií, začala už poptávka zase stoupat. Musíme ale také říct, že takové to klasické předvánoční období nerostlo tak rychle jako jindy, tedy nebyly to ty typické tři měsíce neustálého růstu. Z hlediska spotřebitelů to nebylo tradiční chování, jaké bylo vidět třeba v posledních deseti letech.

Jak se ten rok projevil na úrovni konkrétního zboží? Dá se třeba říct, v jakých segmentech oproti minulým rokům lidé šetřili nejvíc?
V těch, které naopak hodně jeli během covidu. Například vybavení na sporty, které můžete dělat sami nebo ve dvojici – kola, brusle, tenisové rakety a podobně. Tam byli prodejci hodně biti. Stejně tak elektronika, která se začala nakupovat v covidu pro home office a domácí výuku, kterou byl teď spotřebitel zásoben.

Naopak logicky začaly během léta stoupat produkty spojené s úsporou energie. Třeba prodejci teplého oblečení či topných těles hlásili velké nárůsty. E-shopy také hlásily, že si zákazníci ve velkém měnili třeba ledničky, z horších energetických tříd na úspornější. Lidé tedy přemýšleli třeba nad tím, že se jim vyplatí koupit lepší spotřebič kvůli úspoře energií.

Třeba Pilulka oznámila, že loni navzdory celkovému trendu mírně rostla. Jak to, že léky rostly? Jsou třeba jeden z těch segmentů, u nichž se dá říct, že se je lidé naučili nakupovat výhradně online?
Například elektronika už v onlinu nemá moc kam růst. Rychlobrátkové zboží, to znamená potraviny, drogerie a léky, jsou ale segmenty, které nemají v online prodejích zatím takový podíl. Přirozeně tedy budou růst. Myslím si, že by rostly více nebýt toho covidu. Paradoxně.

Během pandemie totiž museli narůst hodně právě v souvislosti s prodejem roušek či testů. To jsou pravděpodobně obraty, o které teď museli přijít a dohání je na klasických paralenech a coldrexech. Tento segment ale jako celek vstoupil do internetu později, a proto je jeho růst aktuálně rychlejší než u ostatních e-shopů.

kasovi

Foto: Pilulka

Martin a Petr Kasovi, spoluzakladatelé a spolumajitelé Pilulky

Když se podíváme na počty e-shopů celkově, tak v roce 2021 jejich počet stoupl na 50 985 a loni klesl na 50 100. Je ten úbytek vlastně negativní? Nebo to vnímáte jako konsolidaci?
Za sebe musím říct, že já tu metriku počtu e-shopů nemám moc rád, protože dává na stejnou rovinu e-shop, který prodá tři kusy zboží za měsíc, a Alzu, Mall a další podobné obry. Ale můžeme se bavit o trendu – a ten byl samozřejmě takový, že v covidových letech vznikala e-shopů spousta.

Každý, kdo měl malý obchůdek, musel zavřít a snažil se přesunout svou nabídku na internet. Během covidu bylo důležité, že právě ti velcí kamenní hráči se museli začít více soustředit na internet – a už u toho zůstanou. Tento trend může způsobit, že některé menší e-shopy zkrátka provoz zavřou.

Už jsme to trochu nakousli, ale jak se povedla vánoční sezóna? Projevila se už nějak v útratách ekonomická situace?
Projevila. Lidé nakupovali později, ale je faktem, že utráceli relativně podobné částky. Jen třeba za jiné druhy zboží, protože v jejich nákupních koších byly i zmíněné věci spojené se šetřením energií. Bylo vidět, že nebyl dlouhý hlad po nákupech, až pak v prosinci přišla vlna, kdy si lidé uvědomili, že potřebují dárky. Ale celkový sentiment na mě působil v předvánoční době pozitivně. Sám jsem zvědav na to, jak bude probíhat letošní rok, hodně nám napoví leden, únor, ale na nějaké velké predikce si netroufám.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tento týden také prosákly informace o tom, že Amazon chystá propouštění – osmnáct tisíc lidí přijde o práci. Zajímá mě, jestli můžeme něco podobného čekat i v české e-commerce.
Určitě můžeme. Nejen v české e-commerce, ale také v podnikatelském prostředí jako takovém. Logicky bude hodně záležet na tom, jak e-shopy plánovaly, jak ty plány splnily, kde hledají úspory, zda naopak budou riskovat a využijí krizi jako příležitost. Takže nemyslím si, že to bude podobné propouštění, jako teď oznamuje Amazon v obrovských řádech, ale zároveň nemohu říct, že se propouštět nebude.

Nebude to ale plošný trend, protože zároveň máme stále řadu oblastí, kde je zaměstnanců nedostatek. Spíš než trend (ne)propouštění bude podstatná automatizace, která může výhledově být levnější než lidský zdroj a je lépe škálovatelná. Ale ani tady bych se nerad dostával do nějakých predikcí. Máme za sebou turbulentní dobu a propouštění je nějaký krok zpět – a ten žádný podnikatel dělat nechce.

Co čekáte od roku 2023? Jaké trendy budou ty hlavní a na jaký ukazatel se budete především dívat?
Budeme se dívat hlavně na obraty celého trhu. Jsem ale celkově zvědavý na sentiment zákazníků. Jednu predikci dát můžu – očekávám, že letos bude česká e-commerce růst v řádech jednotek procent. Do covidu rostly e-shopy razatně, bylo to vždy mezi dvanácti až patnácti procenty, v covidu ještě rychleji. Myslím, že teď se ten růst zpomalí a nabereme křivku nějakého zdravého lineárního růstu. Nechci říct, že by byl nějaký růst nezdravý, ale když skokově vyroste vaše firma o třetinu, je to něco jiného, než jako když plynule roste o pět až deset procent. V to doufám, ale napoví až první kvartál.

Česká e-commerce loni spadla, skupina lékáren Pilulka na internetu i tak jemně rostla

Zatímco na webu Pilulka posílila, obrat jejích franšízových lékáren podle neauditovaných výsledků meziročně klesl. Letos vyhlíží další růst.

Peter BrejčákPeter Brejčák

kasovi2

Foto: Pilulka

Martin a Petr Kasovi, spoluzakladatelé a spolumajitelé Pilulky

0Zobrazit komentáře

Mluvilo se o tom v podstatě celý loňský rok, závěrečná data přišla až včera a ukázala, že české e-shopy vůbec poprvé v historii meziročně nedokázaly navýšit prodané objemy a celá e-commerce se tak propadla o dvanáct procent. Situace se ovšem netýká všech hráčů, což dnes oznámila česká lékárenská skupina Pilulka. Její tržby podle předběžných neauditovaných výsledků dosáhly 2,5 miliardy korun.

„Proti roku 2021 skupina Pilulka zaznamenala celkový nárůst vlastních tržeb o čtyři procenta. A to navzdory výpadku covidového sortimentu a turbulentnímu druhému pololetí, kdy se naplno začalo projevovat snížení spotřeby vlivem vysoké inflace a energetické krize. V minulém roce jsme online obsloužili bezmála 750 tisíc unikátních zákazníků, kteří udělali přes 1,4 milionu objednávek. Mezi objednávky nepočítáme rezervace v lékárnách,“ komentuje pro CzechCrunch Martin Kasa, spoluzakladatel Pilulky, s jejímiž akciemi se obchoduje i na pražské burze.

Franšízové lékárny Pilulka, jejichž hospodářské výsledky se nepodepisují do oficiální závěrky celé skupiny, pak v loňském roce k celkovému objemu přidaly miliardu korun. Předloni to však bylo o dvě stě milionů více a celkový objem včetně franšíz dosáhl 3,6 miliardy korun, v tomto ohledu loni pak 3,5 miliardy. K ziskovosti za loňský rok se v rámci předběžných výsledků skupina nevyjadřuje, konsolidované výsledky za rok 2022 by měly být k dispozici v dubnu.

Již dříve Kasa oznámil, že s ohledem na tržní dění i lékárenská skupina během podzimu přistoupila k několika úsporným opatřením, když například omezila řadu obchodních partnerů a nákladů a například v rámci personálních výdajů Pilulka propustila přibližně patnáct procent zaměstnanců centrály a změny proběhly i ve vedení.

martin-petr-kasa

Foto: Pilulka

Martin a Petr Kasovi, spoluzakladatelé a spolumajitelé Pilulky

Faktorů, které ovlivnily loňské výsledky Pilulky, bylo podle Kasy několik. Jako jeden z významných v rámci oboru uvedl pokles prodejů covidového sortimentu, jako jsou testy na koronavirus, FFP masky a podobně, jenž klesl téměř na nulu, což znamenalo výpadek v tržbách přes 170 milionů korun. Zároveň skupina prodala a ukončila provoz sedmi kamenných lékáren, což mělo za následek plánovaný pokles tržeb o desítky milionů korun oproti roku 2021.

„Vlivem nastupující krize a zvyšujících se nákladů nejen za energie začali lidé více šetřit. To se podle veřejných informací odrazilo na meziročním poklesu tržeb internetových obchodníků o 12 procent. Tento segment tvoří naprostou většinu našich příjmů. Mezi dalšími okolnostmi ovlivňujícími tržby lékáren byl i nedostatek některých léků. Jednalo se zejména o výpadky přípravků proti dětské horečce s obsahem Paracetamolu a Ibuprofenu, se kterými se potýkáme dodnes,“ doplňuje Kasa.

Loňský rok se pro Pilulku nesl také ve znamení zahraniční expanze, pročež ve druhém pololetí relativně rychle po sobě vstoupila do Maďarska a do Rakouska, což s sebou neslo také spuštění nových e-shopů a mobilních aplikací. Před Vánoci zároveň firma otevřela nové distribuční centrum u Olomouce, jež zároveň slouží jako největší lékárna v Česku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Infrastrukturu máme nyní připravenou na pokračující růst bez dalších významných investic,“ popisuje Kasa a dodává, že úspěchem firmy je také rozšíření perimetru vlastní expresní dopravy v Česku a posilování vlastních privátních značek. I přes výpadek covidových testů se firmě podařilo lehce zvýšit průměrnou hodnotu objednávky.

Na letošní rok nyní Kasa hledí s velmi opatrným optimismem. „Očekáváme, že se začne snižovat inflace a bude docházet k poklesu nákladů na energie. Samozřejmě si uvědomujeme setrvačnost trhu. Většina našeho sortimentu je nezbytného charakteru, což je v době spotřebitelského šetření výhodou.“

Celkově se chce Pilulka soustředit na zvyšování ziskovosti, omezení dosud ztrátových aktivit, utilizaci investic a zvyšování provozní efektivity. Nadále chce vyhledávat případné investice a akvizice, které může situace na trhu přinést. „Z pohledu tržeb plánujeme růst na úrovni inflace. Maďarsko a Rakousko samozřejmě poroste minimálně trojciferným růstem, ale má zatím malou váhu ve skupině, kde stále většinu tržeb dělá Česko a Slovensko,“ dodává Kasa.