Pomůže Kanye West skomírající ikoně americké módy? Jeho mikin pro Gap se prodalo za stovky milionů
Necelý rok od uvedení prosté černé mikiny, které Ye navrhl pro Gap, vygenerovaly téměř 350 milionů korun. Firma se ale stále utápí v problémech.
V devadesátých letech bylo oblečení značky Gap pro Američany stejně ikonické jako McDonald’s nebo Mickey Mouse. Poslední období legendárnímu výrobci zpravidla ležérní módy moc nevychází. I proto do firmy před pár lety přišel slavný rapper a podnikatel Kanye West (dnes známý jako Ye), se kterým by Gap navrhoval nové kousky. A byť partnerství zcela neplní očekávání, Ye alespoň ukázal, že se s jeho jménem dokážou prodat obyčejné černé mikiny za miliony dolarů.
Kanye West se proslavil jako hudebník, teď je ovšem znám i jako módní návrhář, a to hlavně pro spolupráci s německým sportovním gigantem Adidas, se kterým má rozjetou edici Yeezy. Právě tenisky této značky (včetně skoro až mimozemských nazouváků, které bouraly i český Footshop) se staly synonymem jeho vášně k módě, není to ale jediná spolupráci, kterou mnohdy silně kontroverzní osoba amerického šoubyznysu má.
Druhým rokem spolupracuje Ye také s americkou společností Gap, která se proslavila pro své obyčejné mikiny s velkým logem a klokaní kapsou na přední straně. V několika minulých rozhovorech zmínil, že spolupráce se značkou takové tradice pro něj byla dlouhodobým snem – a ani mu vlastně nevadilo, že Gap vyrábí především dostupnější oblečení, ne žádné exkluzivní kousky za stovky (ne-li tisíce) dolarů.
Když tedy vedení legendární módní firmy, založené před více než padesáti lety v kalifornském San Francisku, v roce 2020 oznámilo, že se s hudebníkem a kreativcem spojilo, očekávalo se, že se o nadcházející produkty strhne lavina zájmu. Především ze strany zákazníků z takzvané hypebeastové kultury, jež vyhledávají takové oblečení, které je buď prémiové, nebo nějakým způsobem spojené se vysoce známou osobností.
Nejprve přišla řada prošívaných bund z recyklovaného nylonu, jejíž poslední verze, červená, měla za noc na předobjednávkách vygenerovat firmě zhruba sedm milionů dolarů (v dnešním přepočtu zhruba 170 milionů korun). Větší zásah ale měla edice prostých jednobarevných mikin, označovaných Perfect Hoodie, která vyšla loni v září. Té se evidentně dařilo o něco více, což nyní na Instagramu potvrdil i sám Ye.
Jak sám uvádí, pouze černých mikin z této řady se prodalo tolik, že hodnota celého objemu činila 14 milionů dolarů, respektive téměř 350 milionů korun, a to prakticky bez velkého oficiálního proma – měla běžet pouze jedna reklama v televizi. Jeden kus se pak prodával za poměrně dostupných osmdesát dolarů. „Přišel jsem do Gapu, abych lidem přinášel kvalitní výrobky,“ napsal mimo jiné ve svém příspěvku na Instagramu.