Nazouváky z jiné planety. Kuriozita od Kanyeho Westa boří rekordy i na Footshopu

Jejich aktuální cena není tak přestřelená, jakmile se ale přeprodávají dále, výrazně roste. Může jít o dobrou investici.

yfr_x

Foto: Footshop

Kontroverzní nazouváky Yeezy Foam Runner

Na moment, kdy Steve Jobs ukázal první iPhone, se nezapomíná. Stejně tak ani na kuriózní odhalení Cybertrucku od Tesly, kterému Elon Musk (ne)chtěně rozbil boční okno. Ve světě prémiových tenisek se pak nezapomíná na moment, když Kanye West veřejnosti představil dost možná nejpodivnější pantofle, jaké svět kdy viděl. I přes svůj silně bizarní design ale začaly trhat rekordy, což teď naplno pocítil i český Footshop, kterému by lidé za „mimozemské nazouváky“ utrhli ruce. Kdyby nějaké měl.

Nejprve jednobarevné gumové pantofle s dírami všude okolo nosila Kanyeho nejstarší dcera North West. To bylo v červnu roku 2019, kdy byla bota teprve prototypem a na běžném trhu nesehnatelná. Takzvaní sneakerheadi, tedy sběratelé zpravidla prémiových tenisek, se ale hned začali domnívat, že nejde jen o jednorázový výstřelek, ale že dřív nebo později jedny z nejpodivnějších bot planety do obchodů v nějaké formě dorazí.

Dávalo to smysl. Kanye (dnes známý spíš jako Ye) měl tehdy už velmi slušně rozjetou značku Yeezy, pod kterou vymýšlí vlastní tenisky. Nejprve s ní spolupracoval se společností Nike, poté přesedlal k německému Adidasu – a pod ním se Yeezy skoro staly synonymem všech exkluzivnějších tenisek. Kanye je uměl dokonale prodat. I proto, že například model Yeezy Boost 350 měl naprosto ojedinělý vzhled, který chtěl každý fanoušek.

Kuriózní nazouváky byly ale přece jen něco jiného. „Vypadají jako něco, co tady nebylo. Proč musíme věci hodnotit jako škaredé, nebo pěkné?“ zeptal se pro magazín Complex veterán v navrhování tenisek Steven Smith, který na design Kanyeho nové obuvi od začátku dohlížel. Sám moc dobře věděl, že tyto boty mohou rozdělit tábory sneakerheadů. Byl to cíl? Kdo ví, takzvané Yeezy Foam Runner byly nicméně na podzim roku 2019 oficiálně představeny.

ye

Reprofoto: Apple Music/YouTube

Americký rapper a módní návrhář Kanye West

Podle očekávání vyvolaly mnoho vášní. Někteří je přirovnávali k pantoflím značky Crocs, které ve falešných provedeních stále dobývají české vesnické zahrady (a dokonce je má v oblibě i slavný Justin Bieber), druzí naopak oceňovali jejich netradiční vzhled, nízkou hmotnost a také materiálové provedení – Yeezy Foam Runner se totiž zčásti skládají z pěny vyrobené z řas. Většinu ale tvoří klasický ethylenvinylacetát (PEV).

Zpočátku se nazouváky pod taktovkou umělce, který čím dál více zbrojí proti zajetým škatulkám hudebního průmyslu, prodávaly za 75 dolarů, tedy v hrubém přepočtu asi 1 700 korun – šlo tak o nejlevnější boty z řady Yeezy, které se kdy objevily. Protože je ale pod nimi podepsaný Kanye West, jejich cena na sekundárním trhu násobně rostla. A to u všech generací, ve kterých se Yeezy Foam Runner objevily.

Footshop eviduje rekordní zájem

Ačkoliv se různé verze Yeezy Foam Runner dají v e-shopech koupit za takzvaný retail (tedy maloobchodní cenu), v drtivé většině případů se o ně takříkajíc soutěží, protože jich je obecně málo. Ve světě prémiových tenisek jsou totiž velmi oblíbené tomboly (raffles), do kterých se zájemce přihlásí a čeká, jestli se na něj usměje štěstěna při losování. A dělá to tak i český streetwearový obchod Footshop.

Před několika dny na své platformě Releases uvedl nejnovější model Kanyeho nazouváků v onyxové barevné kombinaci, který nabídl za 90 eur, respektive 2 300 korun. Za čtyři dny, co kampaň běžela, o něj projevilo zájem zhruba 75 tisíc lidí, což je počet, který Footshop pod vedením Petera Hajdučka ještě u žádné „teniskové tomboly“ nezaznamenal. Svého páru pantoflí se dočkalo jen několik stovek lidí.

„Hodnota samotných bot se výrazně navýší v případě přeprodeje na sekundárním trhu – nyní se na něm prodávají i okolo 5 900 korun a jejich cena bude ještě stoupat. Nákup tohoto páru je tak dobrou investicí do budoucna,“ uvádí Footshop.

Ostatně investování do tenisek není ničím neobvyklým – jsou tací, kteří na přeprodávání bot vydělávají i stovky tisíc dolarů. Jsou ale převážně ze Spojených států, kde je sekundární trh s teniskami mnohem rozvinutější. Roste ale také například ve Francii.

Footshop si tak znovu ověřil, že o modely značky Yeezy je všeobecně velký zájem. V žebříčku úspěšnosti jednotlivých tombol jsou na prvních třech místech právě tenisky, kterým vdechl život Ye. Na první příčce jsou zmíněné Yeezy Foam Runner v onyxové barvě (75 tisíc lidí), stříbrnou pozici okupují klasické gumové pantofle a na třetím místě jsou také Yeezy Foam Runner, akorát v pískové barvě (zhruba 50 tisíc lidí).

Filip Houska

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.