Posel smrti, Polda, Horké léto i Tajemství Oslího ostrova. Xzone chystá knihu o klasických adventurách
Velkým lákadlem pro pořízení publikace Umění klasických adventur bude i rozhovor s Petrem Vochozkou, legendou české herní scény 90. let.
Že zahraniční kniha na lokálním trhu vyjde s předmluvou od někoho místního, to není nijak neobvyklé. Ale že do ní přibude rovnou 70 stránek plných českého obsahu? To už stojí za pozornost. Právě to provedl herní obchod Xzone s připravovanou publikací Umění klasických adventur. K více než pěti stovkám stran originálu přibude jedna celá kapitola věnovaná českým hrám.
Dnes už se jim věnují spíš menší studia nebo nezávislí vývojáři. Ale byla doba, kdy adventury – tedy hry, v nichž obvykle řešíte spíš zapeklité hádanky a hlavolamy než problémy vyžadující reflexy a akci – patřily k nejoblíbenějším titulům. Na tenhle čas dala před dvěma lety vzpomenout kniha The Art of Point-and-Click Adventure Games od Bitmap Books, v níž najdete historii všeho adventurně slavného od Broken Swordu přes Monkey Island až po Gabriel Knighta. Ta letos v říjnu vyjde v českém překladu jako Umění klasických adventur. Ale bude to nejen překlad.
Publikace, za jejímž českým vydáním stojí videoherní a popkulturní obchod Xzone, se totiž na domácím trhu rozroste o 70 stran. Budou věnované jak historii žánru adventur v Česku, tak vybraným titulům a jejich autorům. A to v podobě devítky rozhovorů s lidmi z oboru, mezi kterými nechybí ani poměrně exkluzivní úlovek. Kdo si pamatuje videoherní devadesátky v Česku, zbystří při zmínce o interview s Petrem Vochozkou.
„Sehnání Petra Vochozky na rozhovor je opravdu velký majstrštyk Petra Ticháčka, autora většiny nového obsahu v knize. Zcela na rovinu nikdo z nás nečekal, že by to vůbec bylo možné,“ říká pro CzechCrunch Martin Schovanec, majitel Xzone. „Nakonec z toho vznikl povedený a dlouhý rozhovor, který čtenáři nikde jinde nenajdou. To ale platí i o dalších rozhovorech, díky Petrově znalostem jde ve všech případech o povídání, které pamětníky a fanoušky adventur nadchne,“ dodává.
Vochozka byl ve své době největším průkopníkem herního trhu u nás. Videohry prodával i vydával, stál u zrodu kdysi slavného studia Illusion Softworks, autorů legendární Mafie. Po několika letech v rychle rostoucím herním průmyslu se ale odmlčel. Umění klasických adventur tak bude nejen působivě zpracovanou možností nahlédnout na vývoj adventur napříč dekádami, ale také jedinečným pohledem na prvopočátky her v Česku.
„Zprvu se přitom zdálo, že půjde pouze o překlad. Ale s vydavatelstvím Bitmap Books jsme se nakonec dohodli na rozšíření knihy o českou kapitolu, protože v Česku je historie adventur nesmírně pestrá a dlouhé roky šlo o snad nejoblíbenější žánr u nás,“ přibližuje vznik neobvyklé úpravy Schovanec.