Poslední dům a pak už jen les. Na výjimečném pozemku v Praze vytvořili architekti stavbu ze tří kvádrů

Dům je z velké části prosklený a využívá prvky chytré domácnosti k respektování biologických rytmů člověka.

Eliška NováEliška Nová

1-kopie-2

Foto: Studio MA

Rodinný dům u Divoké Šárky

Výhled je odtud do údolí, na kostel svatého Matěje, a je to také poslední dům v zastavěném území Divoké Šárky, dál už je jen přírodní rezervace a les. Tomu se říká pražský sen. Architekti z pražského studia MA vytvořili na výjimečném pozemku stavbu ze tří kvádrů.

Okolí je tvořené vícepatrovými domy s různorodou zástavbou. Nový majitel chtěl na pozemku dům pro rodinu se dvěma dětmi. Přizval si k tomu studio MA. „Základním přáním investora bylo vytvořit na výjimečném místě v srdci Divoké Šárky dům, který maximálně vytěží benefity pozemku v podobě výhledu a zároveň využije klidnou část zahrady,“ popisuje původní zadání architekt Dan Merta.

Investor chtěl zároveň moderní a dynamický design, na což architekti reagovali stavbou o třech kvádrech, které jsou různě natočené. V každém z nich je jedno patro. První, podzemní patro je ze tří stran vetknuté do svahu, uvnitř se nachází prostorná garáž pro tři automobily, technické zázemí domu, pracovna a skladovací prostory. Spodní patro má kamennou fasádu, aby co nejvíce splynulo se svahem, navíc ho to opticky odděluje od zbylých dvou podlaží.

Ta jsou omítnutá krémovou barvou s černými hliníkovými okny. Dvě nadzemní podlaží tvoří natočené kvádry. „Natočení je vytvořeno předsazenými boxy, ale nepropisuje se do interiéru objektu, který je pravoúhlý. Natočení slouží zejména k podpoře dynamičnosti návrhu objektu, přesahy pak zároveň tvoří pochozí terasy a stejně tak přirozené stínění oken před slunečním svitem,“ líčí architekt.

V prvním nadzemním patře je prostorný obývací pokoj s kuchyní a jídelnou. Odtud je výhled jak do údolí, tak do intimní části zahrady. Do prvního patra se vešel ještě pokoj, v nejvyšším patře je velká ložnice s šatnou a druhý pokoj, ke každé místnosti patří navíc koupelna. V interiéru převažují přírodní a neutrální materiály, jako je dřevo, stěrka nebo kámen. „Celkově se design zaměřuje na čisté linie, jednoduché tvary, které vytvářejí útulné, klidné a nadčasové prostředí, ideální pro relaxaci a každodenní život,“ popisuje Kateřina Hronková ze studia MA, která měla na starosti právě interiéry, jež dodává společnost Stopka. Součástí je také nerezový bazén a spa.

Stopka vybavuje špičkové rezidenční projekty, a proto padla volba právě na ni. V interiéru se objeví šatny od společnosti Poliform, dveřní systémy od Rimadesio a také solitérní sedací nábytek od značky Minotti.

Kromě toho architekti ve spolupráci se společností Voix navrhli řešení chytré domácnosti a audia. Dům i všechny jeho technologie je díky tomu možné kompletně monitorovat a ovládat na dálku. Světla lze navíc navolit tak, aby respektovala cirkadiánní rytmus – každý den, přesně podle času západu slunce, tedy každý den jinak, vyhodnotí, kdy stáhnout osvětlení do teplejších odstínů a slabších intenzit. Dům tak reaguje na den a noc a nenarušuje biologický rytmus člověka. Studio MA se na dobré podmínky v domácnostech soustředí ve vícero projektech.

Interiéry se studio zároveň snažilo navrhnout tak, aby doplňovaly venkovní prostředí. Dům je totiž z velké části prosklený, a tak se stírá přechod mezi venkovním a vnitřním prostředím. „Filosofií naší architektury je nabídnout investorovi možnost co nejvíce propojit obytné místnosti se zahradou a okolím. Zahrada se tak stává expanzí domu. V tomto případě je vše umocněno důrazem na výhled z domu do okolí,“ říká Merta.

Prostřední patro architekti navrhli prosklené v maximální možné míře, dům je totiž orientovaný do klidné ulice, na druhé straně zase splývá se zahradou. „Obyvatelé domu si tak mohou volit mezi tím, kde chtějí trávit čas, a jak moc chtějí být v kontaktu s veřejným prostorem. Všechna okna mají navíc předokenní žaluzie a vnitřní závěsy, kterými se dá soukromí v rámci interiéru libovolně volit dle potřeby,“ dodává architekt.

Dům se nyní v Divoké Šárce dokončuje a hotový by měl být na jaře 2025. Jak bude vypadat, je jasné i díky speciálnímu softwaru, který si architekti z ateliéru MA vyvinuli sami. Aplikace Rendero.ai využívá umělé inteligence k tvorbě vizualizací. „V rámci navrhování šetří Rendero velké množství času. Sloužit ale bude také pro veřejnost,“ líčí Merta.

CC Native

Partnerem článku je Minotti Praha

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Nedaleko Berounky stojí rodinný dům jak z bondovky. Visí ve vzduchu a jezdí se do něj výtahem

Kvůli komplikovanému terénu a poloze pozemku museli architekti dostat dům co nejvýše. Řešením se staly železobetonové pilíře a lávková konstrukce.

bondovka1

Foto: Filip Šlapal

Rodinný dům jako z bondovky

3Zobrazit komentáře

Nedaleko Berounky vznikl atypický rodinný dům, do kterého se vstupuje výtahem. Kvůli složitosti pozemku, na kterém stojí, byl totiž vztyčen na železobetonových pilířích, aby měli majitelé co nejlepší výhledy i maximum slunce. Objevte více příkladů zajímavé architektury v našem pravidelném newsletteru Arch, k jehož odběru se můžete přihlásit v boxu níže.

Ukazujeme to nejzajímavější ze světa architektury a co se nejen v Česku staví.

Newsletter Arch | Poslední vydání

Nestává se příliš často, aby mohl člověk na jednom místě obdivovat celou řadu jedinečných rodinných domů navržených v rozličných stylech. V jedné z vilových čtvrtí nedaleko Berounky je však taková podívaná k dispozici. Čtvrť na severním a západním úpatí kopce Babka začala vznikat již na počátku 20. století, díky čemuž zde stojí řada secesních i prvorepublikových vil. Po revoluci se místo opět stalo vyhledávanou adresou a začala zde výstavba novodobých rezidenčních staveb, často v maximálně reprezentativním stylu.

Díky tomu má celá lokalita jedinečný charakter definovaný různými architektonickými přístupy, ale i velkorysostí a měřítkem staveb. Nejnovějším přírůstkem do této pestré mozaiky je vila Sidonius. Atypický objekt se usadil na jedné z nejprudších a nejvýše položených parcel, což s sebou přineslo celou řadu výhod, ale i nevýhod a výzev pro studio Stempel & Tesar architekti.

Díky své poloze nabízí pozemek krásné výhledy do údolí řeky Berounky, lemované kopci Českého krasu se siluetou Prahy v pozadí. Právě výhled je tady to nejcennější, a proto bylo snahou architektů dopřát jej všem obytným místnostem ve vile a naservírovat jej z co možná nejlepšího úhlu.

Na pozemek nedopadá příliš mnoho slunce, nejvíce ho je v nejvyšší části, která však byla velmi těžko přístupná. Otázkou tedy bylo, jak dům postavit tak, aby byl co nejvýše, a zároveň byl pohodlně přístupný.

Koncept podoby stavby proto vychází z principu visutých domů, což mu pomáhá eliminovat některé nevýhody a maximálně těžit z hodnoty pozemku. Dům díky své formě mostní konstrukce na pilířích připomíná ocelovou lávku, která vede ze svahu do prostoru, pootočená k nejlepším výhledům a jižnímu slunci.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vnější nosná část montované ocelové konstrukce stojí na železobetonových pilířích, mezi kterými je rozestup 18 metrů. Uvnitř je konstrukční výplň, která slouží jako nosný rastr oken a střešní a podlahové konstrukce.

Jak uvádí sami architekti, dům je stavební, statický i technologický experiment. „Nebyl prostor ani chuť řešit stavbu tradičními postupy, ale hledaly se cesty, které posunou myšlení a prověří nejnovější technologické výrobky a zařízení na trhu. Počínaje okny od švýcarské společnosti Air-lux s patentovaným těsněním přes kompresory až po chlazení a topení napojené na tepelná čerpadla s vrty, aby bylo v domě s nižší akumulační schopností zajištěno celoročně příjemné vnitřní klima,“ uvedli architekti ve své zprávě.

Vstup do domu začíná podzemním tunelem vedoucím kolem garáže s fitness a ateliéru. Tunel ústí u paty jednoho z pilířů. Na obytnou úroveň domu se tak lze dostat pouze výtahem, který vede i do technické místnosti v mezipatře. Na jedné straně domu se nachází dětské pokoje, na straně druhé ložnice s koupelnou a výhledy. Srdcem celého domu je obývací pokoj s jídelnou a kuchyní, které plynule navazují na jižní terasu.

Právě terasa je spojnicí mezi interiérem a prostorem horní zahrady s bazénem. Ta díky práci krajinářského architekta dostala břidlicový charakter, doplněný březovým hájem, a je v zajímavé harmonii s architektonickým konceptem celého domu.