Ferrari ukázalo svou nejčerstvější novinku, která působí futuristicky, ovšem charakterem se jedná o pořádný oldschool, který nadchne každého milovníka automobilových tradic. Jak už název modelu 12Cilindri napovídá, pod jeho kapotou se ukrývá dvanáctiválcový motor, který můžeme označit za motorový druh téměř na pokraji vyhynutí.
V podstatě každá z automobilek dnes pracuje na tom, aby co nejvíce snižovala emise svých vozů a nemusela se tak obávat žádných pokut a sankcí ze překročení norem. Řešením je elektrifikace a tzv. downsizing, tedy nahrazování klasických velkých atmosférických motorů menšími alternativami, aniž by to výrazněji ovlivnilo výkon.
S dvanáctiválcovými motory se tak již rozloučilo Lamborghini, a dost možné se tak již brzy stane i u Ferrari, které se však vzchopilo ke svému možná poslednímu vzdoru. Ten se zhmotnil v nástupci Ferrari 812, extrémně jedovatého modelu, který si před lety vypůjčil část svého DNA od legendární Daytony navržené Pininfarinou.
Také model 12Cilindri si z klasiky 70. let svou trošku bere. Nechybí například černý panel mezi kapotou a světly, který odkazuje na panel z plexiskla, který měly první Daytony. A podobným pomrknutím na minulost jsou i LED světla, která evokují chromované nárazníky klasických Ferrari.
I díky těmto detailům působí exteriér vozu o něco více civilněji než u tradičních nízko u země přikrčených modelů značky. Jedná se podobný styl jako v případě modelu Roma, přičemž 12Cilindri chce být moderní až futuristické. Novinka bude k dispozici jako kupé i ve Spider verzi, ve které si bude možné vychutnat lahodnou hudbu V12, kterou je novinka vybavena.
Právě motor je na tomto voze tím nejzajímavějším. Samotný název vozu odkazuje na dvanáct válců pulzujících pod kapotou a Ferrari s ním vzdává hold starým časům. Je ovšem otázkou, zda se nejedná o poslední sbohem. 12Cilindri by vzhledem ke stále přísnějším normám mohlo být skutečně posledním vozem vybaveným takto velkou jednotkou.
Jedná se o motor o objemu 6,5 litru, který je nejnovější evolucí pohonné jednotky vyvinuté již před dvaceti lety pro model Enzo. Její výkon činí 830 koňských sil a lze ji vytočit až na 9 500 otáček za minutu. I přesto se Ferrari podařilo splnit veškeré emisní normy, aniž by si muselo jakkoliv vypomoci elektřinou.
S motorem je spárována osmistupňová dvouspojková převodovka, která by měla být až o 30 procent rychlejší než převodovka v 812. A jelikož byl tento vůz označován za jeden z nejrychleji řadících s povolením vyjet na silnici, jízda s touhle hračkou bude neskutečně zábavná. S Ferrari 12Cilindri by mělo být možné vystřelit z 0 na 100 km/h za 2,9 sekundy a vybičovat jej až k rychlosti 339 km/h.
Foto: Ferrari
Vůz sdílí interiér s modelem Purosangue
O zábavu se postarají také všemožné pokročilé systémy řízení podvozku, kdy elektronika například ovládá i stupeň přilnavosti k asfaltu. K dispozici je také chytrý nezávislý systém řízení všech kol, novinka bude přibližně o patnáct procent tužší než 812, což by se také mělo podepsat na lepší ovladatelnosti.
Po usednutí do vozu se okolo jezdce rozkládá interiér známý z SUV modelu Purosangue. Nechybí digitální přístrojový štít a centrální displej, který nabízí Apple CarPlay i Android Auto. Řidič je hýčkán alcantarou a dalším luxusem. Jediné, co oproti Purosangue chybí, jsou zadní sedadla.
Za to všechno si samozřejmě Ferrari žádá náležitou odměnu. Kupé vzpomínající na staré dobré časy je nabízeno za 395 tisíc eur, Spider verze za 435 tisíc eur. Řečí českých korun si je nutné přichystat zhruba 9,9 milionu, respektive 10,9 milionu korun. Ovšem za předpokladu, že nějaký kus ještě bude k dispozici, což u novinek Ferrari, a zejména těch vybavených V12, není příliš pravděpodobné. První šťastlivci by se měli dočkat koncem letošního roku.
Na koho nezbylo, může se ohlédnout jinde. Nabídku V12 mají ve své flotile automobilky Aston Martin, Bentley i Porsche. Je ovšem dobré příliš dlouho neotálet, protože mračna se nad tímto motorem rychle stahují a zanedlouho jej bude možné obdivovat maximálně coby exponát v muzeu.
Díky finančním pobídkám na pořízení elektromobilu, které nově nabízí stát, si je možné dopřát Teslu za částku pod magickou hranicí jednoho milionu korun. Podívali jsme se i na další elektrické modely, které lze u nás s pobídkami pořídit za zajímavou cenu. Zaměřili jsme se na kategorii malých elektromobilů vhodných do městských ulic i na středně velké modely nebo větší SUV. Ve výběru jsou vozy v základních konfiguracích a výbavových paketech, přičemž u řady z nich je do jednoho milionu stále dostatečná rezerva na případné příplatkové pocukrování.
O státní pobídky na pořízení elektromobilu, v případě osobního vozu v kategorii M1, mohou žádat firmy, podnikatelé a živnostníci, přičemž je dobré znát kritéria, která se s žádostí a financováním nákupu pojí. „Podpora je poskytována formou portfoliové bankovní záruky za komerční úvěr od leasingové společnosti či komerční banky v kombinaci s finančním příspěvkem (dotační složkou),“ připomíná Michal Teubner, mluvčí Komerční banky. Další podrobnosti o získání dotace jsme blíže popsali v našem nedávném článku.
Pokud můžete a jste rozhodnuti dotace čerpat, pak už nezbývá než jen vypočítat, jaká bude finální cena konkrétního automobilu. Návod, jak na to, přináší Jaroslav Kumbera, ředitel autofinancování Raiffeisen – Leasing.
„Vždy platí pravidlo, že součet úvěru a dotace nesmí přesáhnout sto procent způsobilých výdajů, tedy pořizovací cenu vozu bez DPH. Pro získání maximální dotace 200 tisíc korun na vozidlo kategorie M1, při minimální výši úvěru 300 tisíc korun, musí být pořizovací cena vozu minimálně 500 tisíc korun bez DPH,“ vysvětluje Kumbera s tím, že pokud by pořizovací cena byla nižší než půl milionu bez DPH, lze dosáhnout na dotaci maximálně ve výši odpovídající pořizovací ceně bez DPH snížené o poskytnutý úvěr. Na základě tohoto pravidla lze dotaci v plné výši získat v podstatě na všechny nové elektromobily, které jsou u nás na trhu nabízeny.
Kompaktní elektromobily
Foto: Dacia
Dacia Spring
Dacia Spring, výbava Essential Electric 45
Pokud hledáte skutečně levný elektromobil na krátké přesuny po městě či v okolí vesnice, Dacia může být správnou volbou. Je však nutné počítat s celou řadou technických kompromisů.
Pro toho, kdo se chce po městě pohybovat ekologicky a zároveň stylově, bude tato elektrická varianta legendární klasiky zajímavou volbou. I zde je ovšem nutné akceptovat spíše osekané schopnosti a minimum prostoru.
Nejmenší z elektrické rodiny ID od Volkswagenu nabízí parametry současných plnohodnotných elektromobilů. Přináší ale o něco vyšší pořizovací náklady oproti konkurentům.
MG je tradiční britská značka, která se však pod čínským majitelem proměnila ve firmu nabízející elektromobily s lehce exotickým designem, ale především nekompromisní cenou.
Francouzská klasika dostala zcela nový charakter a výsledkem je na první pohled elegantní elektromobil, který nabízí poměrně slušné parametry. Zajímavá volba pro ty, kdo hledají něco nového, ale i tak se chtějí držet při zemi.
Tesla za 800 tisíc? Ještě před několika lety naprosto nemyslitelná věc, která je nyní realitou i v České republice. Tesla elektromobily umí a nedávno modernizovaný Model 3 s touto nabídkou jen těžko hledá na trhu konkurenci.
Výkon: 208 kW
Zrychlení 0-100 km/h: 6,1 sekundy
Maximální rychlost: 201 km/h
Kapacita baterie: 60 kWh
Dojezd dle režimu WLTP: 513 kilometrů
Běžná cena: od 1 029 490 korun včetně DPH
Cena s dotací: od 829 490 korun včetně DPH a poplatku za doručení a dokumentaci
Hyundai pro letošní rok přichází s novou generací své elektrické Kony, která patří mezi startovní elektrické kompaktní crossovery na našem trhu. Hyundai si navíc pro své zákazníky připravila další zvýhodnění, díky kterým lze vůz získat za poměrně nízkou cenu.
Do kategorie do jednoho milionu korun se dostal i zástupce mnichovského BMW. Model iX1 je naprosto základní elektrický bavorák, nicméně BMW má své jméno, a proto může být pro řadu zájemců o elektromobilitu lákavou volbou.
Model Y se stal v loňském roce světově nejprodávanějším elektromobilem. S atraktivní cenou je nabízen i u nás, podobně jako u Modelu 3 se jedná o jednu z nejzajímavějších nabídek v celém segmentu.
Výkon: 220 kW
Zrychlení 0-100 km/h: 6,9 sekundy
Maximální rychlost: 217 km/h
Kapacita baterie: 60 kWh
Dojezd dle režimu WLTP: 455 kilometrů
Běžná cena: od 1 120 400 korun včetně DPH
Cena s dotací: od 920 400 korun včetně DPH a poplatku za doručení a dokumentaci
Byť v našem žebříčku své místo nenašly, určitě není od věci podívat se také na nabídku modelů, jako je Volvo EX30, elektrický Opel Corsa, Renault Scenic E-Tech či faceliftovaný Hyundai Ioniq 5, který prozatím čeká na své uvedení na český trh. Závěrem ale přidejme ještě pár modelů, jejichž cena se po odečtení dotací pohybuje jen těsně nad hranicí jednoho milionu korun. Už jen proto, že například u Kii EV6 lze využít současnou akční nabídku, se kterou se pod jeden milion dostává.
Foto: Kia
Kia EV6
Kia EV6 Air
Crossover EV6 nabízí dostatek prostoru pro celou rodinu a díky zvýhodněním, která nyní automobilka nabízí, ji lze pořídit taktéž pod onou magickou hranicí.
Výkon: 125 kW
Zrychlení 0-100 km/h: 8,5 sekundy
Maximální rychlost: 185 km/h
Kapacita baterie: 58 kWh
Dojezd dle režimu WLTP: 394 kilometrů
Běžná cena: od 1 239 980 včetně DPH / akční cena: 1 139 980 korun včetně DPH
Cena s dotací: od 1 039 980 korun včetně DPH / akční cena: 939 980 korun včetně DPH
I Volvo naskočilo na elektrickou vlnu a dnes má v nabídce hned několik takových modelů. Vše startuje kompaktním SUV EX30, nicméně EX40 je o něco svébytnější zástupce kvalit, na které jsme u této severské značky zvyklí.
Další příbuzný z již dobře známé rodiny ID od Volkswagenu. ID.5 nabízí vše, co potřebujete pro převoz nákupu, kufrů i rodinných příslušníků, kam je jen třeba. A pokud by přesto bylo prostoru málo, stále je tu ID.6.
Zástupce české automobilky Škoda, který taktéž může být vhodnou alternativou. Firma sice nedávno navnadila na příchod elektromobilu za 600 tisíc korun, ovšem do té doby se zákazníci Škodovky musí spokojit s Enyaqem, který nemá vůbec špatné parametry.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.