Potenciál se přelévá z Karlína do Holešovic, věří Portiva a za půl miliardy korun tam kupuje moderní kancelářský komplex

Peter BrejčákPeter Brejčák

astrid2

Foto: Astrid Offices

Komplex Astrid Offices vzniká na místě bývalé kosmetické továrny

0Zobrazit komentáře

Na parcele nacházející se na Dělnické ulici v pražských Holešovicích dlouhodobě stála továrna kosmetické značky Astrid. Výrobní závod však na stejném místě zanedlouho vystřídá komplex kancelářských a obytných budov, které jsou aktuálně ve výstavbě. Termín dokončení je plánovaný na začátek příštího roku a polovina dostupných kancelářských ploch již má svého nájemce.

Po dokončení výstavby administrativní budova Astrid Offices navíc změní i majitele. Česká investiční skupina Portiva za převzetí projektu zaplatí developerské společnosti UBM Development přibližně půl miliardy korun.

„Holešovice vnímáme jako růstovou pražskou lokalitu. Její potenciál by měla naplnit nová kancelářská výstavba přelévající se sem z Karlína a připravovaný rozvoj zóny Bubny-Zátory,“ popisuje výkonný ředitel skupiny Portiva Pavel Svoreň.

cam1-semifin-interactive-lightmix-2600×1734-min

Foto: Astrid Offices

Dokončení první etapy Astrid Offices je plánováno na začátek roku 2021

cam2-semifin-interactive-lightmix2-2600×1734-min

Foto: Astrid Offices

Komplex Astrid Offices vzniká na místě bývalé kosmetické továrny

Astrid Offices v pěti nadzemních podlažích nabídnou přes 3 500 metrů čtverečních pronajímatelných kancelářských ploch. Celý projekt je přitom stavěný podle standardu udržitelnosti LEED Gold, který klade důraz na efektivní hospodaření s vodou i energiemi, kvalitní vnitřní prostředí nebo zohledňování životního prostředí i při výběru materiálů a samotné výstavbě.

Mezinárodní architektonické studio Bogle Architects kvůli těmto požadavkům do projektu zapracovalo například společnou zelenou střešní terasu nebo využití velkoplošného prosklení s použitím venkovních vertikálních lamel a horizontálních žaluzií na fasádě zajišťující dostatečný přístup denního světla. Součástí projektu jsou i dvě patra podzemních garáží, nabíjecí stanice pro elektrokola, kolárna s myčkou, coworking či restaurace.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ve druhé etapě, jejíž dokončení je plánováno na rok 2023, se součástí areálu stane kromě kancelářské budovy také rezidenční projekt Astrid Garden se 110 byty. Na tuto etapu se však kontrakt Portiva s UBM Development nevztahuje, skupina se totiž zaměřuje jen na komerční nemovitosti.

reception-2600×1734-min

Foto: Astrid Offices

Vizualizace recepce Astrid Offices

sample05-2600×1734-min

Foto: Astrid Offices

Ve druhé etapě projektu v komplexu přibyde 110 bytových jednotek

„Komerční nemovitosti jsou v rámci naší investiční strategie vnímány jako nejkonzervativnější součást portfolia. V následujících letech proto v této oblasti plánujeme další růst,“ uvedl Svoreň s tím, že Astrid Offices je pro Portivu prvním z projektů, kterými se postupně plánuje etablovat v segmentu prémiových kanceláří.

Kromě toho se však zajímá mimo jiné i o obchodní centra. Na tomto poli učinila první krok již na sklonku loňského roku 2019, kdy akvizicí v jihomoravských Ivančicích zahájila nákup balíku obchodních parků za 2 miliardy korun. Vedle toho se skupina Portiva věnuje také obnovitelným zdrojům a investicím do startupům, přičemž v loňském roce plánovala překonat v tržbách miliardu korun.

astrid-ext-fin-2600×1732-min

Foto: Astrid Offices

Vizualizace budovy Astrid Offices v pražských Holešovicích

Tesla slaví milion vyrobených vozů. Milník byl překročen Modelem Y, symbolem úspěchů celé automobilky

tesla-model-y-2-min

Foto: Tesla

Tesla Model Y

0Zobrazit komentáře

Ford tento milník překročil, aniž by si toho všiml, a Volkswagen v rámci něj vytvořil zlatého Brouka osázeného drahými kameny. Řeč je o dosažení milníku milionu vyrobených vozů, jehož sladkou chuť nyní okusila i automobilka Tesla. Stává se tím první automobilkou, které se podařilo vyprodukovat milion čistě elektrických vozů.

Tesla byla založena v roce 2003, což znamená, že svůj miliontý vůz vyrobila po 17 letech plných nejistot, zvratů, a především neuvěřitelných elektromobilů, které vyšlapaly cestičku pro elektrické projekty klasických automobilek.

Jen pro srovnání, Ford svůj miliontý vůz vyrobil po 12 letech a Volkswagen po 18 letech od svého založení. Alespoň co do výrobního tempa se tak Tesla může pochlubit podobnými začátky jako tyto dvě legendy automobilového průmyslu. Navíc musíme brát v potaz fakt, že samotná produkce u Tesly byla spuštěna až v roce 2008.

tesla-models-s3xy-min

Foto: Tesla

Tesla aktuálně nabízí Model S, Model X, Model 3 a Model Y

Velkou novinku oznámil Elon Musk již tradičně na svém twitterovém účtu, kam přidal i fotku červeného Modelu Y. Je tak trochu příznačné, že Tesla překonala významný milník právě s tímto vozem, o kterém se hovoří jako o příštím nejžádanějším modelu automobilky, který by mohl v prodejích překonat i tolik oblíbený Model 3, ze kterého nový crossover vychází.

10 milionů v dohlednu

Tesla pro tento rok plánuje své výrobní tempo ještě navýšit a dostat se na více než 500 tisíc dodaných vozů během jediného roku, kdy některé z nich brzy zamíří i k českým zákazníkům. I přesto má před sebou ještě pořádný kus práce. Automobilky jako Toyota či Volkswagen chrlí ze svých závodů po celém světě více než deset milionů vozů ročně, a to jsou čísla, která jsou pro Teslu prozatím spíše motivací než reálně dosažitelným cílem.

Zde si je však potřeba uvědomit jeden zcela zásadní fakt. Zatímco portfolio Toyoty či Volkswagenu obsahuje spalovací, hybridní, elektrické či dokonce vodíkové modely, u Tesly se bavíme výhradně o produkci elektrických modelů. A to z Tesly dělá historicky vůbec prvního producenta automobilů, kterému se podařilo dosáhnout tohoto milníku pouze v rámci produkce elektrických vozidel.

Jejím nepřímým soupeřem v tomto ohledu může být snad jen čínské BYD Auto, které však vyrábí mimo elektromobilů i plug-in hybridy. Kdy přesně se podaří i klasickým automobilkám protnout tento milník s elektrickými vozy, je otázkou, jelikož objemy roční produkce jejich elektromobilů se prozatím pohybují v řádech desítek tisíc kusů.

tesla-gigafactory2

Foto: Tesla

Tesla Gigafactory 2 ve Spojených státech

Většinu z vyrobených elektromobilů s charakteristickým T na přídi má na svědomí výrobní závod Tesly v americkém Fremontu. Tesla se však může opřít i o další závod postavený v Šanghaji, z jehož výrobní linky začaly první vozy sjíždět v září minulého roku, a automobilka neustále pracuje na jeho systematickém rozšiřování. Současná kapacita čínské továrny je odhadována na 150 tisíc vozů ročně. Továrna ve Fremontu zvládne vyrobit půl milionu vozů ročně.

martin-kasa0boxed1

Přečtěte si takéUdáváme trendy a před konkurenčními lékárnami máme náskok, říká Martin Kasa z Pilulky v CzechCrunch PodcastuUdáváme trendy a před konkurenčními lékárnami máme náskok, říká Martin Kasa z Pilulky v CzechCrunch Podcastu

A pak je tu ještě evropská továrna, která roste nedaleko Berlína. I její finální kapacita by měla být 500 tisíc vozů ročně s tím, že se bude zaměřovat výhradně na výrobu Modelu Y a Modelu 3, stejně jako šanghajská továrna. Pokud si tedy sečteme plánované kapacity, je jasné, že překonání milníku 10 milionu vyrobených vozů se dočkáme mnohem dříve než překonání milníku jednoho milionu prodaných vozů.

Čínské překvapení

Těmto odhadům nahrává i současný vývoj prodejů v Číně. Zatímco ostatním prodejcům se z důvodu šíření koronaviru prodeje vozů příliš nedaří, Tesla dokázala v únoru dodat čínským zákazníkům o 400 vozů více než v lednu. Prodeje Tesly dnes tvoří asi 30 % veškerých prodejů v segmentu tzv. new-energy vehicles, jak Čína elektromobily nazývá. Informoval o tom magazín Electrek.

Tesla těží z nabídky služby dodávky vozu až do domu, díky kterým se zákazníci vyhnou riskantnímu cestování, a tedy kontaktu s jinými osobami. Zároveň začala v Číně nabízet možnost testování vozu bezkontaktně. V takovém případě je veškeré testování řešeno online a zákazník si vůz zaparkovaný na smluveném místě odemkne prostřednictvím aplikace v telefonu. Obrazovka ve voze mu následně předává veškeré potřebné instrukce.