Potraviny a balíky rozváží pro Tesco, KFC i Alzu. Český startup DoDo si vyjezdil téměř miliardový obrat a ještě zrychlí

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

michal-mensik2

Foto: DoDo

Michal Menšík, výkonný ředitel logistického startupu DoDo

0Zobrazit komentáře

Při půlmiliardovém obratu už nejste úplně malý startup, ale Michal Menšík při bilancování loňského roku v jeho logistické společnosti DoDo říká, že teprve teď se mu podařilo ze spíše lokálního projektu definitivně vyrůst v etablovanou mezinárodní skupinu. Ta dnes rozváží zásilky pro největší hráče na tuzemském trhu v čele s Tescem, Alzou nebo KFC a v roce 2021 se její obrat téměř zdvojnásobil na 930 milionů korun. Kýžená miliarda sice těsně nevyšla, ale sedmatřicetiletý Menšík ji pokoří už brzy. Nechce totiž zastavit v rychlém rozletu napříč Evropou.

„Od našich počátků v roce 2015 se nám podařilo rozrůst již do 53 měst a expandovali jsme již celkem do sedmi zemí,“ vypočítává Michal Menšík, který před šesti lety převzal tehdy malý projekt z pod křídel KKCG a postavil z něj logistický startup potenciálně celoevropského formátu. Jen loni jeho kurýři, kterých jsou již takřka dva tisíce, rozvezli ve více než 1 250 autech téměř čtyři miliony zásilek, což je meziročně o 1,2 milionu více. Letošní rok se pak má nést ve znamení další expanze.

DoDo funguje na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Bulharsku, Rakousku či Německu. Zejména na západních trzích ale teprve začíná a Michal Menšík si proto dává cíl zapsat se letos ještě výraznějším písmem především v Německu, kde vidí velký potenciál. „Český trh je i ve srovnání se západní konkurencí velmi vyspělý a nabízí mnoho možností dále rozvíjet naše služby, takže pro nás bude vždy atraktivním. Zároveň ale chceme věnovat pozornost tomu, jak firma roste, a v následujícím roce se soustředit hlavně na upevnění pozice v klíčovém Německu,“ říká.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Mezi největší zákazníky, pro něž DoDo zajišťuje logistiku, patří Tesco, Košík.cz, Bibloo a od loňského roku také Penny, které rovněž začalo s rozvozem potravin. V Maďarsku pak tuzemský startup vozí zásilky pro Alzu a první větší zákazníky má již nasmlouvané i v Německu. Se zahraniční expanzí pomáhá také nedávno představený franšízový program, do kterého DoDo zapojuje menší dopravce. Těm pak poskytuje vlastní know-how, logistickou platformu, značku i již nasmlouvané klienty. Zlepšit má franšízový program například i obslužnost vzdálenějších regionů.

„Během loňského roku se nám podařilo ze spíše lokálního startupu definitivně vyrůst v etablovanou mezinárodní skupinu a rozšířit záběr našich služeb tak, že jsme již schopni zajistit opravdu komplexní 360stupňový logistický servis. Nacházíme se v éře digitální transformace retailu a DoDo je nejen na českém trhu čím dál zásadnějším hybatelem tohoto procesu. Kamenným obchodníkům dnes k dopravení zboží k internetovým zákazníkům stačí prakticky jediné – vůle. O zbytek se již postaráme my,“ říká Michal Menšík.

Není tak překvapením, že i pro letošní rok má šéf DoDo velké plány. Roční obrat by chtěl navýšit až na 2,5 miliardy korun, přičemž tahounem růstu má být zejména zmiňované zahraničí. Po Německu se chce propracovat také na další trhy, a to především v jižní Evropě, kde již firma vyhodnocuje první země. Hospodářský výsledek DoDo nekomentuje. Vedle expanze plánuje dál investovat také do ekologických iniciativ, které souvisí s chytřejším plánováním tras a také zapojením elektrických nákladních kol a elektromobilů.

DODO

Jsme logistická služba pro e-commerce, retail, restaurace a rychlá občerstvení.

Klíčoví lidé

_michal_mensik_3

Michal Menšík

Zakladatel

Ráj pro kola. Italský Milán vybuduje 750 kilometrů cyklostezek, které propojí město s přilehlými oblastmi

Filip HouskaFilip Houska

milan_1

Foto: Alexandro D’Elia

Italské město Město

0Zobrazit komentáře

Ve srovnání s autem jsou na kratší vzdálenosti rychlejší, pohodlnější a především levnější, přesto kola ve většině evropských měst stále nedostávají takový prostor, jaký by si zasloužily. Nahnout misky vah se v nadcházejících letech pokusí italský Milán, který se zavázal, že vybuduje stovky kilometrů nových cyklostezek, jimiž propojí centrum města s přilehlými oblastmi. Město tím chce udělat z cyklistiky ten nejkomfortnější způsob přepravy.

Uzpůsobovat města chodcům a cyklistům není žádnou novou myšlenkou. Například Paříž už dlouhé roky dělá vše pro to, aby měli cestující na kolech co nejlepší podmínky (i proto v centru snížila maximální povolenou rychlost aut na 30 km/h). Francouzská metropole dokonce experimentuje i s takzvanou elektrickou cykloambulancí, která má být u případných raněných rychleji než konvenční sanitka. V Amsterodamu jsou pak kola naprosto zásadní dopravní prostředek.

Sílu městské cyklistiky chápou ale i Italové, konkrétně rada Milána, která se zavázala, že do roku 2035 vybuduje až 750 kilometrů cyklostezek. Lépe řečeno „supercyklistických koridorů“, jež propojí město nacházející se na severu Itálie a všech 133 obcí v jeho širší metropolitní oblasti. Pokud se vše vydaří, po dokončení sítě bude 86 procent obyvatel města a 80 procent služeb (včetně nemocnic i škol) v dosahu jednoho kilometru od cyklostezky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Chystaná síť, nazvaná Cambio, se má skládat ze čtyř okružních linek uspořádaných soustředně kolem centra města a protínaných šestnácti radiálními linkami, zatímco čtyři dálkové zelené stezky propojí obvod metropolitní oblasti. Kromě cyklostezek budou k dispozici i parkovací stanice pro jízdní kola, orientační tabule nebo energeticky šetrné osvětlení, které se rozsvítí jen tehdy, když jeho systémy zbystří pohyb člověka.

„Jedná se o systémový projekt, který vnímá cyklistiku jako hnací sílu rozvoje a který v sobě spojuje ochranu životního prostředí, bezpečnost, hospodářský rozvoj a všeobecný blahobyt. Rozvoj cyklistické dopravy vede ke snižování emisí skleníkových plynů, zlepšení veřejného zdraví i zvýšení každodenních možností pohybu a cvičení,“ uvádí metropolitní rada italského Milána.

milan_2

Foto: Metropolitní rada Milána

Vizualizace cyklosítě v Miláně

david

Přečtěte si takéŽidle za dva miliony a kávovar za milion. Patřily Davidu LynchoviSkládací stolička za dva miliony? Seděl na ní David Lynch, jeho kávovar se v aukci prodal za milion

Celý projekt má podle aktuálních odhadů města stát zhruba 250 milionů eur, nicméně v nadcházejících letech má přinést úspory přesahující jednu miliardu eur. Zčásti i proto, že se sníží výskyt dopravních kolapsů a nehod, které by jinak způsobila auta. Podobná iniciativa probíhá také v Paříži, kde bude v rámci plánu Velo do roku 2026 vybudováno 130 kilometrů cyklostezek, aby bylo celé město dostupné na kole.

Trend takzvané mikromobility, kdy jsou ve městech preferovány alternativní dopravní prostředky včetně elektrických koloběžek, není cizí ani českým městům. Snad ve všech větších (krajských) městech je už nějaká forma mikromobility dostupná, a to samozřejmě včetně Prahy. O tom jsme se ostatně bavili v rámci konference CzechCrunch Onlajn, kde zazněly zajímavé názory například od Vítka Ježka z Rekol, Jakuba Ditricha z ekolo.cz a dalších.