Praha modernizuje všechny své tramvaje. Konečně v nich lze koupit jízdenku bezkontaktní kartou
Časté úskalí cestování do cizího města je, že se člověk chce vydat městskou hromadnou dopravou, potřebuje si zakoupit lístek, ale nemůže najít dostatek drobných. Ještě náročnější je to po příjezdu do zahraničí, když člověk ještě nemá rozměněné cizí peníze. V tramvajích pražské hromadné dopravy se již naštěstí obyvatelé ani návštěvníci Prahy s podobným problémem potýkat nebudou. Ve všech tramvajích Dopravní podniku hlavní města Prahy lze totiž ode dneška koupit lístek bezkontaktní platební kartou. Praha se tak se značným zpožděním připojuje k logické modernizaci přepravy, která probíhá po celé zemi.
Kartou mohou již delší dobu v MHD platit obyvatelé mnoha světových, ale i českých měst. Platba za jízdenky kartou funguje například v Ostravě, Plzni, Karlových Varech, Liberci a dalších městech. Nyní se tedy konečně dočkaly i pražské tramvaje, které oranžové automaty nabídnou vždy u prostředních dveří. V tramvajích typu 14T jsou vždy umístěny dva. Dveře tramvají, u nichž najdete terminál pro bezhotovostní nákup cestovního dokladu, jsou pro přehlednost označeny viditelnými piktogramy.
Primátor Prahy Zdeněk Hřib si novinku chválí a považuje ji za krok správným směrem: „Bezhotovostní platby jsou budoucností, a to i v dopravě. Pražané a návštěvníci Prahy teď konečně budou mít stejné možnosti jako v ostatních moderních metropolích. Kromě toho budeme dále vylepšovat mobilní aplikaci Lítačka, aby se přes ni daly pořizovat časové kupony.“
Nové automaty si poradí i s různými tarifními kategoriemi a díky podpoře světových jazyků jsou vstřícné také vůči cizincům. Cestující na displeji automatu zvolí jazyk a druh jízdného, následně přiloží svou platební kartu a přístroj mu vydá již označený lístek. Jednou transakcí lze pořídit jednu jízdenku.
Uživatelská přívětivost i podpora světových jazyků je určitě krok správným směrem. Ze statistik využívání služby v rámci zkušebního provozu na linkách č. 18, 22 a v zoo totiž vyplynulo, že z celkového počtu cestujících, kteří si jízdenku bezkontaktně koupili, bylo 54 % Čechů a 46 % zahraničních návštěvníků Prahy, zejména ze Spojených států, Německa a Polska.
Oranžové terminály do tramvají nakoupila a dodala ČSOB, která budu službu pro bezkontaktní nákup jízdenek prostřednictvím své dceřinky provozovat v následujících čtyřech letech. Dopravní podnik ji bude platit 1,99% podíl z ceny jízdného, což se sice na první pohled nezdá úplně málo, ale bezkontaktní nákup jízdenek platební kartou je ale i tak pro DPP nejlevnějším prodejním kanálem jízdného.
Po tramvajích se modernizace dočkají i autobusy
Pozitivní zprávou navíc je, že dopravní podnik chce prodejní automaty výrazně modernizovat i mimo tramvaje. „Chceme směřovat DPP ke smart společnosti a přispívat k naplnění cíle Prahy jako smart city. V metru každý týden instalujeme v průměru 4 platební terminály umožňující bezkontaktní nákup jízdenek. Na letošek připravujeme výběrové řízení na bezkontaktní terminály v autobusech. Během příštího roku by tak bezkontaktní nákup jízdenek kartou měl být k dispozici ve všech prostředcích MHD,“ komentuje plány DPP jeho generální ředitel a předseda představenstva Petr Witowski.
Pamatováno je i na výdejní jízdenkové automaty. Ty jsou již od loňska průběžně nahrazovány novými přístroji, které rovněž umožňují také bezhotovostní platbu jízdného, ovládání dotykovým displejem a vyhledávání dopravního spojení. Během první poloviny letošního roku bude vyměněno dalších 100 kusů automatů, které nahradí staré automaty pouze na mince, a to převážně ve stanicích metra.
Co se týče inovací z poslední doby, na konci loňského roku DPP zavedl bezhotovostní platbu jízdného také na všech příměstských autobusových linkách, které provozuje. Od loňské roku lze rovněž nahrát kupony na platební kartu nebo na In Kartu Českých drah. Pasažéři tak s sebou již nemusí fyzicky nosit Lítačku a mohou šetřit místo v peněžence. V dohledné době bychom se snad mohli dočkat i Lítačky nahrané přímo v mobilní aplikaci. Termín této novinky ale zatím znám není, byť podle původních plánů již dávno měla být v provozu.