Praha nasadí nový navigační systém. Zjednoduší orientaci v metru i ve městě
Už v létě se nové tabule objeví ve stanicích metra Palmovka nebo Nádraží Holešovice. Bude se k nim moct vyjádřit i veřejnost.
Má velmi nepřitažlivý název – Jednotný informační systém. Je ale velmi důležitý. Podle něj se lidé pohybují ve městě. Respektive po Praze. Hlavní město se nyní rozhodlo předělat ukazatele, které navigují lidi správným směrem. Patrně nejvíc je znají návštěvníci i obyvatelé metropole z metra, fungují ale i venku.
Na podobu nového systému vyhlásil organizátor pražské integrované dopravy Ropid mezinárodní soutěž. Vyhrál ji tým, který tvoří grafické studio Side2, ateliér A69 architekti a typografické studio Superior Type. Všechny doplnila ještě Dominika Potužáková, designérka, která se zabývá uživatelskou zkušeností, a historik a filozof Petr Hlaváček.
Informační tabule by se poprvé měly v Praze objevit v létě v rámci pilotního projektu ve vybraných stanicích metra Háje, Nádraží Holešovice a Palmovka. „Na Palmovce a Hájích bychom chtěli spolu s dopravním podnikem vyzkoušet první varianty. Objeví se v metru i u povrchové dopravy. V případě stanice Nádraží Holešovice se to bude týkat i přechodu k vlaku,“ uvedl pro CzechCrunch mluvčí Ropidu Filip Drápal.
Další místa budou zveřejněna časem, nový systém by se měl objevit i venku, kde poslouží pěším. Lidé pak budou mít šanci se k jeho podobě vyjádřit. „Už delší dobu jsme s kolegy řešili, že Praha nutně potřebuje aktualizovat podobu navigačního systému zejména s ohledem na připravované dopravní stavby. Současný stav navigace, její nekoncepčnost a roztříštěnost nás dlouhodobě netěšil,“ uvádí Tomáš Machek ze studia Side2.
Dodává, že navigační systémy jsou specifická disciplína a navigace v městském prostoru je disciplínou přímo královskou. Praha přitom chce proměnit oboje. S instalacemi by se mělo začít v roce 2023, budou však probíhat postupně. K výměně začne docházet spolu s rekonstrukcemi či novými stanicemi. „Obměna tak potrvá několik let. Považovali bychom v současné složité situaci v Evropě za nehospodárné vyměnit celý informační systém najednou,“ míní ředitel pražského dopravního podniku Petr Witowski.
Odhady Ropidu pracují klidně i s obměnou trvající deset až patnáct let. Ostatně nový navigační systém počítá i se vznikem metra D, které bylo také jedním z důvodů, proč soutěž vypsat. Jeho zrod si totiž sám o sobě vyžádá výměnu velkého počtu tabulí a ukazatelů. Zároveň v Praze přibydou nové tramvajové trati, terminál na Smíchově nebo lanovka z Podbaby do Bohnic.