Praha ukázala, jak má vypadat nová lanovka, která urychlí cestu přes Vltavu. Navrhli ji Britové

Chystaná lanovka má propojit Bohnice s Podbabou. Povede přes Vltavu se zastávkou v Troji. Navrhnou ji architekti stojící za lanovkou v Londýně.

lanovka-troja

Foto: DPP

Vizualizace stranice Troja chystané pražské lanovky

Prozatím je to hudba relativně vzdálené budoucnosti, ale pokud vše půjde podle plánu stávajícího vedení hlavního města, mohli bychom se v Praze za několik let svézt lanovkou, která propojí oba břehy Vltavy. Praha teď ukázala vítězný architektonický návrh, a tak zatím minimálně víme, jak by měla lanovka spojující Bohnice s Podbabou vypadat. Postarají se o ni architekti z kanceláře William Matthews Associates, kteří stojí za podobnou lanovkou v Londýně.

„Návrh studia William Matthews Associates, které má zkušenosti i s londýnskou lanovkou, nejvíce zapadá do svého okolí mezi Podbabou, Trojou a Bohnicemi. Doufám, že se už za několik let budeme moci svézt tímto elegantním dopravním prostředkem,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr. Do architektonické soutěže se přihlásilo celkem 23 zájemců z devíti evropských zemí, kteří se ucházeli o navržení podoby tří stanic a pěti podpěr plánované lanové dráhy.

Chystaná lanovka, jež se má stát součástí městské hromadné dopravy, povede z Podbaby přes Troju až do Bohnic. U dvou konečných umožní přestup na navazující dopravní stanice, mezistanice Troja má zase být u budoucího nového vstupu do zoo.

„Lanovka je nejrychlejší řešení, jak dostatečně kapacitně spojit Prahu 6 s Prahou 8 přes Troju. Lidé z Prahy 6 a 8 se na pořádné spojení načekali dost dlouho,“ vysvětluje Scheinherr. Stávající varianty kombinující metro a tramvaj mají zabrat 40 minut, lanovka to zvládne za patnáct. Do budoucna se nicméně i tady počítá s tramvajovým spojením.

lanovka-praha3

Foto: DPP

Vizualizace stranice Podbaba chystané pražské lanovky

lanovka-praha5

Foto: DPP

Vizualizace stranice Troja chystané pražské lanovky

O podobu lanovky v Praze se postarají architekti z londýnského studia William Matthews Associates, které stojí také za návrhy londýnské lanovky nebo modernizace nádraží London Bridge. V poslední době je aktivní i právě v Česku. Pracuje na projektu nového ředitelství Správy železnic v Praze a stojí také za návrhem nového mostu přes Svitavu v Brně. Ve finále soutěže o pražskou lanovku porazilo české duo ov architekti a Olgoj Chorchoj nebo rakouský ateliér slavného norského studia Snøhetta.

Plánovaná délka trasy lanovky bude 2,24 kilometru a mezi stanicemi má jezdit rychlostí 6,5 metru za sekundu. Celkově tak lidé mají jet téměř sedm minut. Do jedné kabinky se vejde 35 cestujících, a jelikož jich bude jezdit celkem sedmnáct, za hodinu má lanovka v jednom směru převézt dva až čtyři a půl tisíce osob. Praha plánuje, že výstavba celého projektu vyjde přibližně na dvě miliardy korun, bližší časový rámec k samotné realizaci ale zatím neposkytuje.

„Lanová dráha propojuje pražské čtvrti Dejvice, Troju a Bohnice, překlenuje Vltavu a prochází jedním z nejvýznamnějších přírodních prvků Prahy, Trojskou kotlinou,uvedli ke svému návrhu autoři, kteří ho vypracovali ve spolupráci s Boele Architects a Expedition Engineering.

„Návrh jemně vstupuje do tohoto fascinujícího prostředí kompaktně navrženými stanicemi, jejichž střechy se průběžně proměňují a reagují na bezprostřední okolí, a také návrhem jednoduchých pylonů, které v rámci jedné formy elegantně integrují veškerou potřebnou technickou infrastrukturu,“ dodali britští architekti.

lanovka-praha

Foto: DPP

Vizualizace chystané pražské lanovky

Ondřej Holzman

Šéfredaktor CzechCrunche. Baví ho objevovat zajímavé příběhy a dělit se o ně se světem. Když nepíše nebo není na Twitteru, staví LEGO.

Šéfredaktor CzechCrunche. Baví ho objevovat zajímavé příběhy a dělit se o ně se světem. Když nepíše nebo není na Twitteru, staví LEGO.