Praha ukázala nové tramvaje. Jsou 32 metrů dlouhé, kompletně bezbariérové a mají zelenou klimatizaci
Hlavní město si u Škoda Group objednalo zatím 40 tramvají, celkem by jich ale v příštích letech mělo dostat dvě stovky.
Dopravní podnik hlavního města Prahy vybral před koncem minulého roku, kdo mu dodá dvě stovky nových tramvají – bude to společnost Škoda Group ze skupiny PPF. Až nyní ale ukázal, jak nové vozy, které vyjdou celkem na bezmála 17 miliard korun, budou vypadat.
Součástí kontraktu je předobjednávka na 200 tramvajových soustav s tím, že první čtyři desítky by měla Praha dostat na konci roku 2025 a během roku 2026. Přestože se vědělo, že tramvajový tendr vyhrála plzeňská Škodovka, s představením designu vozidel se čekalo, až uplyne zákonná lhůta, v níž se mohl proti průběhu soutěže odvolat neúspěšný uchazeč. Tím byla švýcarská společnost Stadler.
A jak tedy vypadají nové tramvaje, které budou od stejného výrobce jako hodně diskutované stroje T14 s designem od Porsche?
Tramvaje s označením Forcity Plus Praha 52T měl po designové stránce na starost interní tým Škody Group pod vedením Tomáše Chludila. Vozy budou v celé své délce čítající 32 metrů bezbariérové, a to i nad podvozky. Mají být pětidílné.
Budou vybavené antikolizním systémem, který v případě hrozby srážky pomůže s nouzovým bržděním, a také budou disponovat zelenou klimatizací s ekologickým chladivem. Oproti nynějším tramvajím budou mít více prostoru pro kočárky a invalidní vozíky, u řidiče bude pro ně výklopná plošina.
Co se sedaček týče, těch bude v každé tramvaji 70, budou polstrované a 44 z nich ve směru jízdy a 26 proti směru. Informace o cestě tramvaje se pak budou promítat na velkoplošné obrazovky přes celou šíři uličky.