Praha ukázala novou lanovku z Podbaby do Bohnic na videu. Je minimalistická a uleví prý i centru

Dopravní podnik představil video, ve kterém zhmotnil chystané spojení Podbaby, Troje a Bohnic. Ukazuje budoucí zastávky i výhody plánované stavby.

Eliška NováEliška Nová

lanovka-praha1

Foto: CzechCrunch / DPP

Chystaná pražská lanovka

1Zobrazit komentáře

Jedním z hesel kampaně ve volbách do pražského zastupitelstva byl vznik lanovky mezi Barrandovem a Novými Butovicemi. Nesmysl, shodli se všichni nakonec. To ale neznamená, že by lanovka v hlavním městě jezdila jen na Petříně. Svoji podobu už má ta plánovaná mezi Podbabou a Bohnicemi. Teď ji dopravní podnik zhmotnil ve videu.

To ukazuje na problémy spojení mezi oběma lokalitami. „Dejvice, Troja a Bohnice nejsou v současné době propojeny kapacitní MHD. Mezi Podbabou a Trojou dnes jezdí jen přívoz, který přepraví 156 osob za hodinu v jednom směru,“ promlouvá ve videu herec Jan Vondráček, který se nedávno stal hlasem pražské MHD v tramvajích i autobusech.

A doplňuje: Vede tu také silnice s omezenou průjezdností. Proto tu jezdí jen midibusy, které přepraví 264 osob v každém směru. Přitom je tu vysoká poptávka po cestování ze sídliště v Bohnicích na vysoké školy v Dejvicích či Suchdole.“

Propagační video nové lanovky připravil dopravní podnik. Ten na její podobu vyhlásil architektonickou soutěž. Před rokem v ní uspělo britské studio William Matthews Associates, které navrhlo lanovku i pro Londýn.

Ta podbabská má být dlouhá 2,24 kilometru, mezi stanicemi bude projíždět rychlostí 6,5 metru za sekundu, což je o něco víc než 20 kilometrů v hodině. Z jedné krajní zastávky do druhé to celkově potrvá pouhých sedm minut jízdy. Nyní je to běžně okolo čtyřiceti. Do jedné kabinky se vejde 35 cestujících, dohromady má ale kabin jezdit sedmnáct, za hodinu má tak lanovka přepravit až čtyři a půl tisíce lidí.

„Výchozím bodem je nároží ulic Papírenská a Podbabská. Nástupní stanice na Podbabě bude bezbariérově napojena na stanice tramvají a autobusů, přístup k vlaku zajistí schodiště z Papírenské,“ líčí dopravní podnik Vondráčkovým hlasem.

Ve stanici by měl vzniknout rovněž prostor pro obchody a služby, měly by tu být také stojany pro kola a stromořadí, které vytvoří akustickou clonu zastávky pro novou pražskou lanovku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ta se pak vydá přes Císařský ostrov a Vltavu do stanice Troja. Je umístěna u severozápadního okraje zoo, kde má v budoucnu vzniknout nový vchod do zahrady. Tamní zastávka by také měla mít protipovodňovou ochranu.

Odtud bude stoupat nad přírodním parkem Drahaň-Troja k sídlišti Bohnice. „Nabídne tu jedinečný pohled na Trojskou kotlinu i panorama Prahy,“ říká ve videu Vondráček. Počítá se tak s tím, že lanovku ocení místní, ale vzbudí zájem i u turistů.

Stanice v Bohnicích by měla ústit u nové konečné tramvaje nedaleko obchodního centra Krakov a polikliniky Mazurská. V okolí každé zastávky by mělo dojít také k úpravě veřejného prostoru. Dopravní podnik navíc slibuje, že stavba i lanovka samotná nebudou vyžadovat výrazný zásah do krajiny.

Navíc má minimalistické provedení a celkově je její provoz velmi tichý. Lanovka by také měla výrazně ulevit centru. Celková investice bude okolo dvou miliard korun.

Jak bude vypadat nová čtvrť v pražských Letňanech? Nízké domky, omezená doprava a vše nutné po ruce

Nová čtvrť by měla podle plánů vznikat už začátkem příštího desetiletí. Do budoucna by mohla být vzorem udržitelného plánování.

Eliška NováEliška Nová

Letňany nova-ctvrt-v-letnanech-4

Foto: IPR

Nová čtvrť v Letňanech

0Zobrazit komentáře

Velký podíl městských a státních pozemků v okolí dělá z pražských Letňan a Kbel středobod plánovačů. V metropoli dlouhodobě chybí byty a právě tady by jich mohly tisíce vzniknout. Město tu navíc může novou čtvrť naplánovat od nuly. Pracovní návrh územní studie nyní ukazuje, jak by to za několik let mohlo vypadat v místě, kde je dnes především obrovská pláň se stanicí metra.

Nová zástavba se v budoucnu bude točit kolem chystaného Hlavního náměstí. To bude sloužit mimo jiné jako dopravní uzel, kde bude snadné přestoupit na autobusovém nádraží, na konečnou stanici metra, nově přivedenou tramvaj i trolejbus. Ostatně výhodou Letňan je, že jsou dobře dopravně napojené na zbytek města.

Od náměstí by se měla odvíjet čtvrť, pro kterou je typická bloková zástavba. Domy by tu měly být vysoké čtyři až pět pater, což je dáno především přítomností dvou aerodromů Letiště Letňany a Letiště Kbely. Praha nicméně počítá s tím, že pokud by tyto limity do budoucna padly, zejména kolem metra by mohly vyrůst budovy vyšší, což by zajistilo větší kapacitu pro městské bydlení.

Letňany nova-ctvrt-v-letnanech-3

Foto: IPR

Nová čtvrť by mohla začít vznikat už na začátku příštího desetiletí

„Návrh studie přichází i díky limitům danými blízkými letišti s typologií vysoké hustoty a nízké výšky, která není v Praze úplně častá, běžná je ale například v Nizozemsku. Díky tomu by měla vzniknout čtvrť dostupného bydlení, pro kterou platí pravidla města krátkých vzdáleností,“ říká k tomu pražský náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček. V nové čtvrti by tak měly vzniknout bezpečné chodníky i cyklotrasy, důraz bude kladen také na veřejnou dopravu, zatímco ta osobní bude omezena.

Kromě nových bytů by tu mělo vzniknout asi osm tisíc pracovních míst, střední škola, poliklinika a další služby. Počítá se také s bohatou rekreací, část zajistí dva nové parky. To ostatně souvisí s celým laděním Letňan, které by se do budoucna měly stát vzorem pro udržitelné městské plánování. Zástavba by tedy měla být ekologická. „Navrhnout od základu novou městskou čtvrť je nejen jedinečná příležitost, ale také zodpovědnost, se kterou musíme odpovědět na výzvy tohoto století,“ dodává Hlaváček.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Letňany by tak měly být připravené na klimatickou změnu. To znamená, že budou mít rozpracovanou modrozelenou infrastrukturu vnitrobloky a střechy obytných domů budou osázené, hospodařit se bude v místě s dešťovou vodou. Více než třetina území zůstane nezastavěná, čímž také vznikne prostor pro zmíněné parky. Praha si od toho mimo jiné slibuje navýšení biodiverzity.

Pražský Institut plánování a rozvoje (IPR) navíc vyzval v okolí připravované čtvrti, která by mohla začít vznikat už začátkem příštího desetiletí, k účasti obyvatel. „Hledání odpovědí na bezprostřední potřeby místních a jejich samotné zapojení je pro nás při navrhování nové čtvrti stejně důležité jako hledání udržitelných řešení,“ říká ředitel institutu Ondřej Boháč.

Obyvatelé se k nové zástavbě vyjadřovali letos na jaře. Vyslovili se například pro málo dopravy a spíše vesnický charakter. Nyní lidé budou moci připomínkovat také nově vzniklý pracovní návrh. Obyvatelé Letňan, Kbel a okolí se mohou s projektem seznámit na několika akcích včetně komentovaných prohlídek, které bude IPR pořádat až do listopadu.

Letňany nova-ctvrt-v-letnanech-5

Foto: IPR

Čtvrť by měla být také udržitelná

Rubriku Bydlení a reality podporujíhypox