Před třicítkou úspěšně prodal dvě firmy. Důležité je dívat se na hotovost v momentě prodeje, radí
Marek Kříž má podnikání v krvi a vybudoval už několik úspěšných projektů. Teď popisuje, čím se řídit při jejich prodeji.
Marek Kříž, zakladatel Point FM
Pět let dával dohromady vývojářskou agenturu, pět let pak fintechový startup. Oba byznysy čerstvě třicetiletý Marek Kříž již prodal – svůj podíl v Zalotu, které se zaměřuje na digitalizaci finančních služeb, teprve koncem loňského roku. Za nekomunikovanou částku jej odkoupil developer nemovitostí, Křížův původní společník Martin Šetek ve firmě zůstává nadále. Své zkušenosti teď chce Kříž využít v budování nového startupu.
Byznys má mladý podnikatel v podstatě v krvi. Poprvé ho – konkrétně bufet pro dělníky z Třineckých železáren – rozjel s kamarádem, když mu bylo devět let. Na střední škole pak například o přestávkách budoval e-shop s módními doplňky, což jej nakonec dovedlo k založení online marketingové agentury Firemedia, z níž se časem oddělila samostatná firma Devx pro vývoj webů a aplikací. I tu prodal.
Tyto podnikatelské štace Kříž posledních pět let zastřešuje do skupiny Point FM, v níž – jak sám přiznává – udělal i několik kroků vedle. „Něco jsem prodal, něco zavřel nebo předal, ale zároveň vygeneroval obraty přesahující sto milionů korun, a to bez pomoci investorů,“ komentuje pro CzechCrunch.
Nejúspěšnějším projektem Point FM bylo již zmiňované Zaloto, v němž Kříž spolu s Martinem Šetkem od roku 2019 digitalizovali nejdřív hypoteční, následně i další trhy nabízející finanční služby. Za tři roky vyrostli na předloňské tržby necelých 26 milionů korun a uživatelé přes platformu poptali hypotéky v objemu 40 miliard korun.
Hypoteční mánie a obrovská poptávka klientů přitom byznys Zalota téměř srazila, a muselo se tak interně přetransformovat. Po proměnách trhu z minulého roku nyní vyřizuje více spotřebitelských půjček a také propojuje zákazníky s neveřejnými nabídkami developerských projektů. K dalšímu rozvoji již ale dojde bez Kříže: „Se Zalotem se loučím prodejem do rukou developera.“
Ve firmě držel poloviční podíl, za jakou částku jej koncem loňského roku prodal, nekomentuje. Jeho spolupodílník Šetek v Zalotu nadále zůstává a přináleží mu podíl 52 procent, novými spoluvlastníky jsou R&Z Private Holding podnikatele Lukáše Randy s podílem ve výši 38 procent, zbylých 10 procent připadá Josefu Lebedovi.
Byznysové rady, které by se mohly hodit
„Na jednom eventu kdysi Tomáš Čupr říkal, že člověk prodává firmu ze dvou důvodů. Buďto už ho nebaví, anebo ví více než ostatní. Vždy jsem cílil na exit. Zatím jsem žádnou firmu nebudoval jako životní projekt,“ komentuje Kříž důvody, proč se rozhodl svůj podíl v Zalotu prodat.
Zároveň doplňuje, že jeden projekt nedokáže budovat deset nebo patnáct let a že po čtyřech či pěti letech má již nutkání pustit se do něčeho nového. „A zatím to vychází. Pět let jsem budoval agenturní byznys, dalších pět let pak fintech Zaloto.“ Kříž tak již dvakrát prodal fungující byznys. Vždy si přitom zakládal na tom, ať jsou transakce vyplacené rychle a plně v hotovosti.
„Některé lokální stamilionové nebo miliardové transakce na papíře podle mého spíše uškodily zakladatelům, na které to vrhá světlo a vystavuje je to zbytečnému tlaku,“ upozorňuje Kříž s odkazem na běžnou praxi, kdy medializované částky o prodejích startupů neukazují plnou realitu.