Přes 40 miliard na jednom místě. V Praze se sejdou hvězdy české a slovenské e-commerce v čele s Alzou a Zásilkovnou
E-commerce v České republice dynamicky roste. Loni tuzemské e-shopy opět překonaly rekord a dohromady utržily přes 155 miliard korun s patnáctiprocentním meziročním růstem. Roste i důležitost oboru, na obratech maloobchodu se prodej zboží na internetu podílí již téměř třinácti procenty a očekává se, že si bude dál z tohoto obrovského koláče ukrajovat.
Aby mohly internetové obchody nadále úspěšně růst, důležité je sdílení zkušeností a know-how. Věří v to logistická společnost Zásilkovna, a proto pořádá největší společenskou akci tuzemské e-commerce s cílem propojit nejvýznamnější podnikatele českého internetu.
Slavnostního plesu, jehož je CzechCrunch hlavním mediálním partnerem, se účastní nejdůležitější lidé oboru v čele s „první dámou tuzemské e-commerce“ a zakladatelkou Zásilkovny Simonou Kijonkovou. Roční obraty zúčastněných firem díky tomu přesahují čtyřicet miliard korun.
„Sdílení know-how na českém trhu funguje určitě lépe než před deseti lety, kdy firmy byly hodně uzavřené. Ale rozhodně máme ještě co dělat k otevřenému sdílení a větší vzájemné pomoci,“ myslí si další z přislíbených účastníků Jan Řežáb, zakladatel českých startupů Socialbakers a Time is Ltd., který se objevil v nejnovějším díle CzechCrunch Podcastu. S jeho názorem souhlasí i další.
„Myslím si, že jsme bohužel ve sdílení know-how v rámci naší země pořád pozadu. Stále u nás převládá pocit, že pokud se podělím o své zkušenosti, prozrazuji tím nějaké unikátní znalosti, které konkurence zaručeně nemá,“ říká bývalý youtuber a nyní především influencer a spolumajitel agentury Social Park Jirka Král.
„Zdravá a poctivá konkurence je potřeba.“
„Lepší se to, v poslední době například i díky nové vlně podcastů, ale pořád jsme – ostatně jako ve všem – jako Češi hodně opatrní. Jsou podnikatelé z oboru, které považuji za naše konkurenty, někteří z nich jsou pro nás zároveň i zajímavou inspirací. Zdravá a poctivá konkurence je potřeba, posouvá celý trh,“ dodává Král.
Na trhu se však najdou i světlé výjimky, mezi které patří například i jednička našeho e-commerce trhu. „Co se týká sdílení know-how, Alza je v tomto ohledu v posledních letech poměrně otevřená, pohybujeme se od studií, konferencí a meetupů až po oblast setkání v užším kruhu, kde debatujeme buď problémy nebo příležitosti e-commerce trhu,“ popisuje místopředseda představenstva Alzy Tomáš Havryluk.