E-commerce v České republice dynamicky roste. Loni tuzemské e-shopy opět překonaly rekord a dohromady utržily přes 155 miliard korun s patnáctiprocentním meziročním růstem. Roste i důležitost oboru, na obratech maloobchodu se prodej zboží na internetu podílí již téměř třinácti procenty a očekává se, že si bude dál z tohoto obrovského koláče ukrajovat.
Aby mohly internetové obchody nadále úspěšně růst, důležité je sdílení zkušeností a know-how. Věří v to logistická společnost Zásilkovna, a proto pořádá největší společenskou akci tuzemské e-commerce s cílem propojit nejvýznamnější podnikatele českého internetu.
Slavnostního plesu, jehož je CzechCrunch hlavním mediálním partnerem, se účastní nejdůležitější lidé oboru v čele s „první dámou tuzemské e-commerce“ a zakladatelkou Zásilkovny Simonou Kijonkovou. Roční obraty zúčastněných firem díky tomu přesahují čtyřicet miliard korun.
„Sdílení know-how na českém trhu funguje určitě lépe než před deseti lety, kdy firmy byly hodně uzavřené. Ale rozhodně máme ještě co dělat k otevřenému sdílení a větší vzájemné pomoci,“ myslí si další z přislíbených účastníků Jan Řežáb, zakladatel českých startupů Socialbakers a Time is Ltd., který se objevil v nejnovějším díle CzechCrunch Podcastu. S jeho názorem souhlasí i další.
Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch
Spoluzakladatel analytického startupu Socialbakers a nyní také Time is Ltd. Jan Řežáb
„Myslím si, že jsme bohužel ve sdílení know-how v rámci naší země pořád pozadu. Stále u nás převládá pocit, že pokud se podělím o své zkušenosti, prozrazuji tím nějaké unikátní znalosti, které konkurence zaručeně nemá,“ říká bývalý youtuber a nyní především influencer a spolumajitel agentury Social Park Jirka Král.
„Zdravá a poctivá konkurence je potřeba.“
„Lepší se to, v poslední době například i díky nové vlně podcastů, ale pořád jsme – ostatně jako ve všem – jako Češi hodně opatrní. Jsou podnikatelé z oboru, které považuji za naše konkurenty, někteří z nich jsou pro nás zároveň i zajímavou inspirací. Zdravá a poctivá konkurence je potřeba, posouvá celý trh,“ dodává Král.
Na trhu se však najdou i světlé výjimky, mezi které patří například i jednička našeho e-commerce trhu. „Co se týká sdílení know-how, Alza je v tomto ohledu v posledních letech poměrně otevřená, pohybujeme se od studií, konferencí a meetupů až po oblast setkání v užším kruhu, kde debatujeme buď problémy nebo příležitosti e-commerce trhu,“ popisuje místopředseda představenstva Alzy Tomáš Havryluk.
Zároveň však varuje. „Co ale pozoruji a je dle mého názoru častou chybou začínajících podnikatelů, je přílišný fokus na shromažďování informací, ať už z knih nebo od konkurence, kdy ale následně už nezbude energie na zamyšlení, které informace jsou, nebo nejsou důležité, a hlavně, jaké kroky je potřeba na základě těchto informací realizovat. A realizace je ta těžká část.“
Kromě zmiňovaných osobností účast na E-commerce plesu přislíbil například komerční šéf Mall Group Igor Matejov, majitel módního portálu Different.cz Milan Polák či módní návrhářka Jitka Klett.
Foto: Alza
Místopředseda představenstva Alzy Tomáš Havryluk
Moderátorem večera bude Petr Vondráček a program vyplní kapela Joybox, která spolupracuje s mnoha externími hudebníky, jako je například Ondřej Brzobohatý, Aleš Háma nebo vítězka páté řady pěvecké soutěže SuperStar Tereza Mašková.
„Tak velký a dynamicky rostoucí segment, jako je e-commerce, si svůj ples určitě zaslouží. Naším cílem je vytvořit z plesu každoroční prestižní kulturní událost, na které se potkají nejvýznamnější podnikatelé českého internetu. Zatím se nám to daří, a to máme teprve druhý ročník,“ dodává Milan Šmíd, marketingový ředitel skupiny Packeta, majitele Zásilkovny. Druhý ročník e-commerce plesu se bude konat v pátek 31. ledna v pražském Slovanském domě.
Tuhle historku má v repertoáru asi každý, snad s výjimkou těch, kteří mají něco proti italským pokrmům. Objednáte si oblíbené spaghetti bolognese, natočíte si první sousto a šup… červená omáčka je na triku, společenské faux pas na světě a vy jen kroutíte hlavou. Když ale tuhle historku říkám pánům, kteří stojí za značkou CityZen, jen se smějí. Jednak to také znají a jednak mají řešení.
René Němeček, Pavel Hrstka a Martin Burkoň jsou tři kamarádi z Chrudimi, do kterých byste možná na první pohled neřekli, do jakého byznysu se pustili. Energičtí čtyřicátníci, které od sebe dělí jen pár let, se po letech v různých firmách a pozicích rozhodli, že se spojí a dlouholeté kamarádství přetaví i ve vlastní byznys.
Klíčovým mužem v celém příběhu je dvaačtyřicetiletý René Němeček. Jako textilák a chemik úpravář, jak sám sebe označuje, má velké zkušenosti z nadnárodní firmy, kde se postupně vypracoval, že mohl pracovat i na vlastních projektech. Nakupoval látky, zkoušel s nimi psí kusy, dodával jim různé vlastnosti, řešil šetrnost výroby, hrál si s technologiemi.
Martin Burkoň, Pavel Hrstka a René Němeček s triky CityZen
„Hrál jsem si takhle šest let. Každý rok jsem vyrobil jednu kolekci, rozdal ji kamarádům, něco prodal a vydělal si na dovolenou, víc z toho nebylo,“ vzpomíná Němeček na své začátky. Další klíčový moment přišel ve chvíli, kdy své triko daroval Pavlu Hrstkovi. Ten ho přes léto prakticky nesundal a okouzlilo ho natolik, že si oba plácli s tím, že začnou takové triko vyrábět ve větším.
Žádné hraní na malém rybníčku
Jako finančního experta, který všemu dodá potřebný řád a navíc poskytne první peníze na rozjezd, přizvali ještě dalšího kamaráda Martina Burkoně a začal se psát příběh značky CityZen. A v čem že bylo to triko tak unikátní? Mělo totiž ojedinělé vlastnosti – zevnitř nepropouštělo pot a zároveň zvenku odpuzovalo vodu a nečistoty. Právě v tom spatřil Pavel Hrstka velký potenciál, který by se dal prodat do světa.
Ve světě byznysu nebyl dnes šestačtyřicetiletý a z celé trojice nejstarší Hrstka žádný zelenáč. Spolu s Vladimírem Finsterlem vybudoval první online lékárnu v Česku a Lékárnu.cz označuje jako své dítě. Před pěti lety z ní vyskočil, založil pár menších projektů, radil firmám s rozvojem, ale teď hlásí: „Tohle je mé první podnikání, které nabírá obrátky a má velkou budoucnost, protože už to není jen hraní na malém rybníčku.“
O tom, že má jejich byznys budoucnost a že do toho jdou skutečně naplno, se přesvědčím během půldruhé hodiny, kdy mi Hrstka s Němečkem ukazují, v čem vlastně ten velký potenciál je. O svých trikách a dalších produktech s neobyčejnými vlastnostmi umí evidentně mluvit nekonečné hodiny a vždycky najdou něco nového, zajímavého, co stojí za zmínku.
Foto: CityZen
České triko CityZen je vyráběno unikátní technologií
Ale teď tedy konečně k věci. Na první pohled je triko CityZen vcelku obyčejné, jednobarevné, ze stoprocentní bavlny a ani když si ho nasadíte, tak kromě příjemného materiálu jeho hlavní vlastnost nepoznáte. Triko začne dělat divy, až ve chvíli, kdy se zpotíte. Známé koláče v podpaží, mokrá záda, noční můra většiny lidí minimálně v parných měsících a především nepříjemný pocit, který ubírá na komfortu.
Unikátní vlastnosti z obou stran
Když ale na sobě máte triko CityZen a zpotíte se, nikdo nic nepozná. Bavlna je upravena speciální technologií, díky které pot vysaje, rozvede ho do celé plochy trika, a jakmile ji vaše tělo ohřeje, odpaří se. Výsledkem je, že vy na sobě nemáte mokré triko a navíc se pot nedostane skrz, tedy že ani nejsou žádné skvrny navenek vidět.
Tím to však nekončí. Ještě se totiž musíme vrátit k boloňským špagetám z úvodu. Triko má unikátní vlastnosti i z druhé strany. Je hydrofobní, což znamená, že když na něj nalijete trochu vody, zůstane na něm ve formě kapek a jezdí po triku, dokud je nesetřete.
„Když na něj ukápnete majonézu nebo třeba tu boloňskou omáčku, stačí ji jen setřít, a na triku nezůstane ani stopa. Mastný flek nezůstane, ani když smažíte řízky a stříkají na vás kapičky sádla,“ popisuje vlastní zkušenosti Pavel Hrstka, který popisuje hlavní triky, se kterými produkty CityZen přicházejí.
„Jednoduše nechceme ropácké věci.“
Jeho kolega Němeček ihned přiskakuje s doplněním, jak se takových unikátních vlastností dosahuje, ovšem příliš konkrétní být nechce. Sám totiž přesný technologický postup maximálně střeží. Došel k němu po letech testování a čím déle se mu ho podaří před světem skrývat, tím déle budou česká trika celosvětově unikátní.
Němeček jen přiznává, že výrobní proces celé technologie je velmi náročný a celý ho osobně kontroluje. „Začínáme nákupem bavlněné příze, následuje pletení, barvení a speciální aplikace, která dává úpletu naši přidanou hodnotu,“ prozradí jen skutečně ty nejzákladnější obrysy celého procesu.
Stoprocentní bavlna je základ
Hned však dodává, že zmíněný nákup bavlny je na začátku jen z toho důvodu, že se u nás ještě nepěstuje. Jestli je totiž ještě další věc, na které CityZen vedle unikátního know-how zakládá svůj byznys, je to důraz na domácí výrobu spolu s maximální šetrností k životnímu prostředí.
„Vyrábíme trika ze stoprocentní bavlny, protože jednoduše nechceme ropácké věci,“ usmívá se Pavel Hrstka s odkazem na polyester, ze kterého textilní průmysl dnes vyrábí ve velkém a jako umělá hmota pochází z ropy. Němeček k tomu pohotově doplňuje, že bavlna je obnovitelný zdroj, v přírodě se mnohem rychleji rozloží a v CityZenu jí jako přírodnímu vláknu nechávají prakticky přirozené vlastnosti a nepoužívají zbytečnou chemii.
Foto: CityZen
René Němeček, Martin Burkoň a Pavel Hrstka s triky CityZen
Na výrobu jednoho kilogramu bavlny (praní, barvení, úprava) se dnes běžně spotřebuje 90 až 100 litrů vody, když se bavíme o nízkonákladové výrobě nejen v asijských továrnách. Při výrobě trika CityZen dokázal výrobní tým kolem Reného Němečka stlačit spotřebu na 20 až 30 litrů, což je velmi nízké množství.
„Celé je to naše unikátní technologie, se kterou jsme přišli, a proto si ji náležitě chráníme,“ opakuje Němeček, který klíč úspěchu vidí právě v tom, že sám na celou výrobu dohlíží. Aby nějaké tajemství neuteklo ven, má zajištěné i tím, že vše probíhá v tuzemských textilkách, kde se se svými dodavateli dobře zná.
Logické by tak bylo, kdyby si CityZen nechal svou technologii patentovat, ale tomu se zatím brání. Jednak se taková receptura těžko patentuje a navíc spolu s patentem ji vždy musíte kompletně uveřejnit. „Když ji pak někdo o deset procent změní a bude mu to fungovat, tak už se na něj patent nevztahuje,“ vysvětluje Němeček, který již má s pár patentovými řízeními vlastní zkušenost.
Ustojí i mrholení
S kolegy aktuálně pracuje alespoň pro začátek na zaregistrování ochranné známky CityZen, která by říkala, že tato značka znamená takový efekt, takovou savost a takovou kvalitu. Právě o savost, jak již bylo zmíněno, tu jde především.
„To, že není vidět, když se zpotíte, a navíc se v něm pořád cítíte pohodlně, je hlavní efekt našeho trika. Jako přidaná hodnota pak je, že když se polijete vodou nebo kafem, tak se nic neděje,“ říká Němeček, a když jeho kolega začne pro demonstraci celé technologie polévat triko hrstkou vody, která se po něm ve formě kapek jen tak neposedně převaluje, nedá mi se nezeptat: A co déšť?
„My některým lidem skutečně dokážeme měnit životy.“
„Jako pláštěnka naše triko nefunguje, ale když jemně mrholí, ustojí to,“ usmívá se Hrstka, který sám podrobuje trika nejrůznějším testům a mnoho reakcí už přichází i od prvních zákazníků. Jsou prakticky jen pozitivní a trojici chrudimských rodáků potvrzují, že jejich technologie skutečně není samoúčelná.
„My některým lidem skutečně dokážeme měnit životy. Píší nám, že za den běžně oddělají několik košil, protože se hodně potí, ale když si vezmou naše triko, jsou v pohodě. Odstraníme problém, za který se styděli a který jim zásadně snižoval komfort,“ říká spokojeně Hrstka, který je ve skutečnosti vystudovaným strojařem.
Foto: CityZen
České triko CityZen má unikátní vlastnosti z obou stran
V CityZen má ale na starosti obchod a marketing a v kolonce počet prodaných trik v loňském roce mířil na číslo 5 000. V létě se svým produktem uspěli v celorepublikovém kole soutěže T-Mobile Rozjezdy a vzápětí své sklady totálně vyprodali. Přitom výroba jednoho trika trvá od zadání objednávky až půl roku, a tak zatím chrudimští podnikatelé balancují na hraně s dostupností i objemem výroby, ale příští rok by to rádi rozjeli ve velkém.
„Chceme výrobu zkrátit na tři až čtyři měsíce. Kapacitně dnes dokážeme vyrobit 100 tisíc trik měsíčně, a pokud to bude potřeba, tak vám za pět měsíců doručíme klidně půl milionu triček,“ říká Němeček, který celou výrobu řídí, a tak ví, co si může dovolit. Zároveň ale chce zůstat nohama na zemi.
U trik to zdaleka nekončí
CityZen pomalu rozšiřuje portfolio, k trikům přidal polokošile, dámská trika, experimentuje s klasickými košilemi, začíná s pánskými boxerkami a nebrání se ani spodnímu prádlu – vše s podobnými unikátními vlastnostmi. Zmíněné efekty se dají využít prakticky všude, poptávka přichází i ze zdravotnictví či od dentálních hygienistů. Vše nicméně půjde postupně.
Dnes totiž firmu CityZen stále tvoří pouze tři zmínění aktéři, jen jeden z nich, Pavel Hrstka, navíc jako stálý zaměstnanec na plný úvazek, a přestože už se trojice posunula od doby, kdy měl Martin Burkoň zastavěnou ložnici krabicemi s tričky a jeho kolegové na tom nebyli o moc lépe, stále je vše v začátcích.
„Chceme nastartovat zdravý vývoj, abychom část financovali z vlastních peněz, které si vyděláme, a část z externích,“ říká Němeček s tím, že v těchto tématech při našem rozhovoru jen zaskakuje za zkušenějšího kolegu Burkoně. „Chceme zůstat nohama na zemi, ne začít příští rok vyrábět miliony triček, abychom následně vykrváceli a celé to zavřeli,“ dodává.
Vedle vlastního kapitálu tak zatím do CityZenu putovalo několik milionů korun od bankovních institucí, které pomohly s rozjezdem, a v letošním roce má dojít k dalším zásadním posunům. Trojice zakladatelů si zatím nevyplácí žádné mzdy, prakticky nedělá ani žádný marketing, ale už po očku kouká i po expanzi do zahraničí, která je dříve či později nemine.
Foto: CityZen
Pánskými a dámskými triky CityZen zdaleka nekončí
Proto Pavel Hrstka nevylučuje, že CityZen na palubu přijme nějakého investora, avšak jen za předpokladu, že firmě dokáže dodat tzv. smart money, tedy nejen finanční injekci, ale projektu pomůže jako strategický partner, například právě s expanzí. Ve světě na českou značku unikátního oblečení zatím čeká jen relativně malá konkurence a pár firem, které něco podobného dělají, podle Němečka neumějí to, co CityZen, nebo mají trochu jiný přístup.
A na závěr přidává ještě jednu myšlenku, se kterou do vlastního byznysu s kolegy vstupoval: „Náš kolega Martin vždycky říkal, že jednoho dne chce svým dětem a vnukům ukázat, že je za ním nějaká stopa. Je sice vášnivý včelař a dělá med, ale vedle toho chtěl vyrábět produkt, který si lidé koupí, bude mít nějaký efekt a lidé s ním budou spokojení, zkrátka zanechá nějakou stopu.“
Trika, polotrika ani další produkty značky CityZen by sice žádné stopy po znečištění ani potu zanechávat neměly, ale ve světě módy šlápotu rozhodně udělat mohou. Unikátní česká technologie je k tomu předurčuje.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.