Přes BaseLinker proteče 400 miliard korun. Na akci v Česku e-shopům ukáže, jak využít tržiště

Dubnový Marketplace summit – BaseLinker Expo’24 se bude věnovat online tržištím, která se v Evropě podílí zhruba na polovině všech online prodejů.

high-res-baselinker-expo-2023-0403-mza02795-min-scaled

Foto: BaseLinker

Integrační e-commerce platforma BaseLinker plánuje v česku uspořádat Marketplace summit – BaseLinker Expo’24

Provozovat úspěšný e-shop je neodmyslitelně propojeno s technologiemi. Neobejde se to bez napojení na systémy dopravců, na velká online tržiště, na velkoobchody, ERP systémy a fulfillment partnery. Prodejcům život ulehčují integrační platformy, tedy systémy tvořící centrální velín, ze kterého mohou snadno rozhodovat o vystavení jejich produktů na zvolených online tržištích třetích stran, řešit objednávky, sklady nebo sledovat přepravní informace od všech dopravních společností.

Již třetím rokem s tím českým e-shopům pomáhá i polská integrační platforma BaseLinker. V roce 2022, kdy BaseLinker vstoupil na český a slovenský trh, se firma teprve rozkoukávala. „Bylo to o získávání zpětné vazby od prvních uživatelů, dokončování lokalizace a napojení na nejpoužívanější služby, abychom našli způsob, jakým BaseLinker užitečně zapojit do lokální e-commerce,“ vysvětluje Radek Klouda, šéf pobočky BaseLinker pro Česko a Slovensko. O rok později už BaseLinker začal rychle růst.

Většina prodejců v roce 2023 hledala nové prodejní kanály a byli otevřeni experimentování s nástroji, které jim umožňují své zboží vystavit na českých i zahraničních tržištích s přístupem k násobně větší základně kupujících. „V Česku poptávka zákazníků slábla, proto e-shopy hledaly cesty na nové trhy a způsoby, jak vyprodat své sklady nebo se vyrovnat s přílivem zahraničních prodejců typu Temu nebo Shein, ale i Allegro nebo Kaufland, kteří na český trh vstoupili,“ dodává Klouda.

BaseLinkeru se podařilo vyrůst čtyřnásobně a jeho platformu dnes využívá přes dva a půl tisíce českých a slovenských e-shopů. V Česku se zaměřuje především na edukaci trhu a český tým v rámci této snahy pro prodejce uspořádal pět desítek webinářů, zdvojnásobil nabídku integrací na online tržiště, kterých je nyní přes 160, a vytvořil i bezplatně dostupný e-book Kompletní průvodce na Marketplaces. Tímto směrem chce BaseLinker pokračovat i letos a přidává k tomu evropský summit.

radek-klouda-ceo-baselinker-cz-sk-1-1

Šéf české pobočky BaseLinkeru Radek Klouda

Před lety to byl hlavně Amazon, dnes se s online tržišti roztrhl pytel. Českým světem e-commerce rezonují nedávné vstupy velkých hráčů jako Allegro nebo Kaufland. „O oblíbenosti Allegra svědčí fakt, že v Polsku na tomto tržišti proběhne polovina všech online nákupů. Stojí za tím především výhodné ceny na určité typy zboží. A s touto strategií se snaží získat i české zákazníky, kterým nabízí řádově vyšší počet produktů než třeba Alza,“ vysvětluje český šéf BaseLinkeru, který celosvětově funguje ve 180 zemích a globálně přes tuto platformu loni proteklo více než 400 miliard korun.

Rok 2024 se podle Radka Kloudy nese v duchu optimalizací, kdy většina online obchodů hledá způsoby pro efektivnější a levnější fungování. Snahy o expanzi do zahraničí zůstávají, ale provozovatelé e-shopů řeší, kde ušetřit, automatizovat a zkvalitňovat. BaseLinker kromě integrací na tisícovku systémů třetích stran nabízí i systém pro kompletní správu a automatizaci objednávek a skladů, fakturaci nebo úpravu produktů pomocí AI.

„Nejčastěji poptávaných oblastí pro úspory je u nás zhruba deset. Někomu pomůže zlepšit centralizaci několika e-shopů do jednoho místa, velkým tématem je také automatizace procesů spojených s prodejem i dopravou nebo B2B2C prodeje. Spousta e-shopů musí přijmout, že jejich ERP není všemocné a pro úspěch v online prodeji musí sáhnout po dobře škálovatelné integrační platformě,“ vyjmenovává Klouda několik příkladů z poslední doby.

České zákazníky se snaží získat výhodnými cenami na určité typy zboží.

BaseLinker se snaží e-commerce komunitu informovat o vývoji ve světě online tržišť, aby prodejci měli dostatek informací pro správná rozhodnutí o vstupu. Malým a začínajícím e-shopům nabízí bezplatné vyzkoušení platformy ve verzi freemium, takže si mohou otestovat, které nové prodejní kanály by jejich podnikání dávaly smysl.

„Vyvrcholením naší snahy o edukaci trhu v oblasti online tržišť je BaseLinker Expo’24 – Marketplace Summit plánovaný na letošní rok. Na jedno místo chceme koncentrovat nejoblíbenější tržiště, služby, produkty a řešení, které jsou součástí e-commerce ekosystému. Mimo to se e-shopaři mohou inspirovat řadou zajímavých příběhů úspěšných online prodejců. Rozšíření do zahraničí může být v době přílivu zahraničních hráčů na domácí scénu dobře fungující strategií,“ popisuje novinku Klouda.

BaseLinker Expo’24 se uskuteční 4. dubna v Praze a naváže na podobný loňský summit, který proběhl v polském Krakově. Akce se zúčastní tržiště jako Amazon, Allegro, Kaufland, Heureka, Aukro, eBay, WeWell nebo Dr. Max či doplňkové e-commerce služby jako Mailstep, Pošta bez hranic a další. Akce je možné zúčastnit se bezplatně, stačí se zaregistrovat na webu.

CC Native

Partnerem článku je BaseLinker

Před rokem byli v pěti zemích, do konce roku jich bude deset. Šéf Ovečkárny přibližuje, jak expanduje

Dlouhodobým cílem e-shopu je zabalit do ovčí vlny celou Evropu. Ondřej Machala píše, kde narazili, co se povedlo i to, na co si dát pozor.

machala_foto

Foto: Ovečkárna

Ředitel Ovečkárny Ondřej Machala

0Zobrazit komentáře

E-shop Ovečkárna, který se specializuje na prodej vlněného zboží, vstupuje do další fáze své existence. Jeho zakladatel Martin Bernátek z něj vybudoval stamilionový byznys, postupně se ale stahoval z aktivního řízení, a nakonec e-shop prodal. V jeho čele už ale nějakou dobu stojí Ondřej Machala a ten má před sebou jasný cíl – dovést Ovečkárnu plně do zahraničí. Jak na to projekt z okolí Zlína jde, popisuje ve svém článku pro CzechCrunch.

Ovečkárna ušla dlouhou cestu, kdy v počátcích pomáhala lokálním výrobcům s prodejem vlněných produktů a osvětou o jejich pozitivních vlastnostech. Z malého podniku, který byl známý v okolí Zlína, se postupně rodí téměř celoevropský hráč. Jak se nám v Ovečkárně daří expandovat na nové zahraniční trhy? Kde jsme narazili a který trh nás naopak příjemně překvapil?

Do Ovečkárny jsem jako ředitel nastoupil zrovna v době, kdy se firma soustředila zejména na expanzi do zahraničí. V zádech jsme měli silnou investorskou skupinu Enterstore (společně se skupinou eRockets do firmy investovala v roce 2021, plně ji přebraly loni – pozn. red.) a v hlavě několik nápadů na zajímavé země. Naskočil jsem do již zavedené značky, která právě vstupovala do Německa. Pro řadu českých podnikatelů je tato sousední země jakýsi pomyslný milník a i pro nás to byl velmi důležitý krok.

Už řadu let jsme působili na Slovensku, v Rumunsku a Maďarsku. Jenže to chtělo něco víc, lákal nás západ Evropy, proto přišlo na řadu právě Německo, kde nás nárůst tržeb brzy přesvědčil, že jsme se vydali správným směrem. Zabalit Evropu do ovčí vlny pro nás nebyla a není jen fráze, ale jeden z cílů již mnoho let.

Jak probíhá výběr konkrétní země?

Vstup na další nový trh analyzujeme velmi důkladně, většinou se jedná o měsíce práce s daty. Díváme se opravdu i na nejmenší detaily a zohledňujeme je při rozhodování, zda do dané země vstoupit, jestli máme krok odložit a daný trh sledovat dál, nebo jej máme z plánů vynechat. Zajímá nás kupní síla, velikost populace, jak je zde rozvinutý online trh, cena dopravy, ale i to, jaký jazyk se na daném trhu používá. Důležité je pro nás také místní počasí, přece jenom nabízíme vlněné produkty, které by například v teplotně nadprůměrném letovisku zákazníci nevyhledávali.

Všechny zmíněné faktory, kterých je celkem patnáct, přetvoříme do číselného indexu. Díky tomu tak máme dlouhodobější plán a můžeme se přizpůsobit. Trhy s nejvyšším skóre vybíráme jako první. Ve finálním výběru ještě přidáme cenu dopravy, která je ale dost variabilní, záleží na výběru dopravce a aktuálních obchodních podmínkách.

Před vstupem na nový trh si nastavíme rozpočet, který chceme v daném čase proinvestovat, a spustíme čistě výkonnostní kampaně. Pro každou zemi vytváříme samostatný výkaz zisku a ztrát, kde si vše nasimulujeme, a tak víme, kolik musíme investovat a při jakých tržbách, abychom generovali pozitivní ukazatel CM1 (představuje hrubý zisk po odečtení variabilních nákladů přímo spojených s výrobou – pozn. redakce).

ondrej-machala-2

Foto: Ovečkárna.cz

Ondřej Machala, ředitel e-shopu Ovečkárna.cz

Tam, kde dosáhneme relevantní velikosti, spustíme i brandovou podporu. Jak definujeme relevantní velikost? Řekněme, že se jedná o zákaznickou databázi, která v poměru k velikosti daného trhu může začít přinášet zisk. Například v Nizozemsku jsme spustili e-mailing po dosažení 1 500 kontaktů, v Německu by to bylo ale příliš nízké číslo vzhledem k osmdesátimilionovému trhu.

Dalším důležitým krokem je optimalizace produktové nabídky pro jednotlivé trhy na základě veřejně dostupných dat a informací od dodavatelů. Například v lůžkovinách má každá země specifické požadavky na rozměry – v Německu jednoduše preferují jiné rozměry polštářů a přikrývek než u nás. Stejně tak je v každém státu poptávka trochu odlišná.

Z dlouhodobého hlediska je pro nás samozřejmě také důležitá profitabilita daného trhu, což znamená, že ve zmiňovaném CM1 chceme být pozitivní během dvanácti měsíců. Pokud by trh generoval ztrátu, nebudeme na něm pokračovat. Nebojíme se udělat radikální krok a uznat, že se expanze nepovedla. Zatím jsou ale všechny naše země v černých číslech a neustále rostou.

Méně obvyklé trhy mohou být výhrou

Už v začátcích expanze jsme v Ovečkárně věděli, že nezůstaneme pouze u sousedních zemí a vydáme se v rámci Evropy co nejširší cestou. V loňském roce jsme tak postupně vstoupili do Rakouska, Francie (kde fungujeme teprve čtyři měsíce a trh se rozjíždí standardně) a Nizozemska.

Právě v Nizozemsku jsme viděli jeden z největších potenciálů ještě u samotné analýzy, raketový start nás ale upřímně překvapil a výrazně předčil naše očekávání. Svou roli hraje, že Nizozemci jsou zvyklí na nakupování online, a to i v kategorii fashion. Cílíme také na správnou cílovou skupinu (ženy ve věku 40+) a v neposlední řadě jsme kvalitně připravili nizozemskou mutaci našeho webu, což je práce na tři až čtyři měsíce a vyžaduje investici v řádu vyšších stovek tisíc.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro porovnání: v Nizozemsku jsme aktuálně na úrovni Rumunska. Přitom do Nizozemska jsme vstupovali v říjnu loňského roku a na rumunském trhu působíme od roku 2018. Nedá se říct, že by se nám v Rumunsku nedařilo, ale tento trh je hodně specifický (například nemají PSČ) a je hodně citlivý na cenu i aktuální dění ve východní Evropě.

Podle mého názoru ale máme sortiment, který je vhodný pro zákazníky z celé Evropy. Vlastnosti výrobků z ovčí vlny jsou známé již po generace a Ovečkárna je nabízí v moderním kabátě. Dali jsme si také záležet na tom, aby náš web a zákaznický servis pro tyto zahraniční trhy byl co nejlepší. Překlad webu jsme udělali důkladně, včetně kontroly lokálních specifik u daného jazyka. Dodržujeme standard zákaznického centra, kdy nemáme spuštěného jen chatbota, ale fyzicky se nám dovoláte.

Zahraniční nakupující mimo jiné kladou velký důraz na recenze samotného e-shopu. Ty na západních trzích získáváme přes Trusted Shops, což je obdoba české Heureky, a samozřejmě pak hodnocení přes Google. Pokud budou zákazníci spokojeni hned na začátku, vaše značka se uchytí rychleji a recenze od místních vám dodají důvěryhodnost u dalších.

Jak překonat začarovaný kruh, kdy e-shop potřebuje objednávky, aby měl recenze, ale aby objednávky získal, potřebuje ty recenze? Tohle je postupný proces, který nelze urychlit. Musíte mít prostě od začátku dobrý servis a produkt, abyste hned sbírali pozitivní zpětnou vazbu. Objednávky postupně narůstají díky cílenému marketingu a spokojenost zákazníka se následně propisuje na pozitivních recenzích.

Důležitost expanze

I když je pro nás tuzemský trh společně se Slovenskem, co se týče tržeb, pořád tím hlavním, vidíme v zahraničí velký potenciál. Podařilo se nám najít vhodné země, kde chceme dále prosperovat. Jako správné rozhodnutí se ukázalo zacílení na západní Evropu. Jedná se sice o náročnější region ve fázi přípravy, ale s mnohem lepším výkonem po vstupu na daný trh. Rozdílem je, že východní trhy jsou benevolentnější a nepanuje na nich nedůvěra k východní Evropě. Jsme jeden region, tím pádem vám zákazník odpustí více než ten západní například v logistice nebo používání konkrétní platební brány.

Myslím, že každá česká firma by měla mít ve svém dlouhodobém plánu expanzi, pokud chce být úspěšná. Nejen, že díky tomu získá nové zákazníky nebo rozdělí možná rizika, ale hlavně se vždy naučí něco nového. Totožný je i náš příklad. Podařilo se nám odladit spoustu procesních věcí, překlady, správné nastavení feedů a mnoho dalšího.

Zároveň se nám některé věci příliš nepovedly a vzali jsme si z nich ponaučení. V Německu jsme na začátku neměli správně nastavené platební brány a zvolili špatného providera. Bez PayPalu se tady prostě neobejdete. Stejně tak nám v Nizozemsku průchodnost košíku nastartovalo až zavedení platební brány Adyen.

clanek-do-specialu

Přečtěte si takéLídry znáte, poznejte i ostatní. Žebříček 100 největších e-shopů v ČeskuLídry znáte, poznejte i ostatní. Žebříček 100 největších e-shopů v Česku

spotify-darkweb

Přečtěte si takéSpotify řeší problém s dealery drog. Využívají platformu k propagaciStalo se Spotify novým dark webem? Platforma musí mazat stovky podcastů nelegálně nabízejících léky

Poučili jsme se i v případě překladů našeho webu. Tuhle část se opravdu nevyplácí podcenit, jednoduše není dobré na těchto věcech šetřit, ani u agentur. Například slovo vlna má hned několik významů a stalo se nám, že byl překlad chybný a významově se jednalo o vlnu na moři. V odhadu trhů jsme taky nebyli neomylní a konkrétně Rakousko se nám zatím nedaří plnit dle plánu.

Všechny tyto komplikace, které se nám povedlo překonat, nás ale nemůžou zabrzdit. Letos chceme přidat další dva evropské trhy, a tak být celkem v deseti zemích. Tím ale zdaleka nekončíme. Jednou Evropu totiž do ovčí vlny opravdu zabalíme.