Přes Donio se už nejen na dobroprojekty vybralo přes miliardu korun. Chce pomáhat i na Ukrajině
Česká platforma slaví po čtyřech letech fungování velký milník. Od letoška ji zakladatel David Procházka vede pod hlavičkou Livesportu.
Velký milník po čtyřech letech fungování ohlašuje crowdfundingová platforma Donio, díky které se na dobročinné sbírky i komerční projekty vybrala už více než jedna miliarda korun. Češi od podzimu 2019, kdy David Procházka celou platformu založil, přispěli více než 852 miliony korun, Slováci přidali v přepočtu přes 150 milionů korun. U našich východních sousedů Donio naplno funguje od roku 2021. V dalších plánech crowdfundingové platformy je pokračovat v růstu a zvažuje také vstup na Ukrajinu. To vše již pod novým majitelem, kterým se letos stala skupina Livesport Martina Hájka. David Procházka Donio zakládal s investiční skupinou Miton, ta letos projekt majetkově opustila.
„Když jsem v roce 2019 Donio zakládal, o takové sumě se mi ani nesnilo. Věděl jsem, že je tu spousta lidí, kterým nejsou osudy druhých lhostejné, ale že se nám společně podaří během čtyř let vybrat jednu miliardu korun na pomoc druhým, mě upřímně ani nenapadlo,“ říká k dosaženému milníku devětadvacetiletý Procházka, který je od loňského roku rovněž pražským zastupitelem za STAN a předsedou výboru pro IT, Smart City a eGovernment. Jako neuvolněný člen zastupitelstva hlavního města Prahy se ale i nadále věnuje rozvoji svých projektů. K Doniu totiž přidal nedávno ještě jeden.
Opět ve spolupráci se zakladatelem Livesportu Martinem Hájkem na jaře spustili dobročinnou aukční platformu Dobrobot, na které chtějí pomáhat neziskovým organizacím. Za Dobrobotem stojí stejnojmenný nadační fond a jeho provoz je financován tak, že do něj z každé dobročinné aukce jde pět procent a zbylých 95 procent putuje na financování provozních nákladů vybrané neziskové organizace. Donio funguje jako klasické s.r.o. s tím, že jeho provoz je financován pomocí dýšek od jednotlivých dárců, protože na vybraný projekt jde vždy sto procent z vybrané částky. Tato forma se prý zatím Doniu osvědčila.
„Zvolili jsme vhodný typ financování pomocí ‚dýšek‘ od našich dárců, kteří nám dobrovolně a transparentně pomáhají financovat provoz celého projektu, byť se to na začátku zdálo mnoha lidem jako nereálné,“ doplňuje David Procházka. Konkrétní tržby Donia prozrazovat nechce, ale říká, že v roce 2022 skončila firma ve ztrátě dva miliony korun. „Tento rok už jsme ale víceméně na svém, a pokud tuto trajektorii udržíme, skončíme ve ztrátě asi 100 tisíc korun za celý rok. Příští rok plánujeme velkou investici na Ukrajinu, takže celý projekt v minusu, ale v Česku již skončíme v zisku,“ dodává.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsLetos se na Doniu zakládá každý měsíc zhruba 240 sbírek a vybere se kolem 30 milionů korun. David Procházka a spol. dlouhodobě chtějí naučit dárce přispívat nejen pouze v dobách krize. V tom jsou Češi tradičně velmi silní. Rekordní crowdfundingovou sbírkou v Česku je ta na plicní ventilátory CoroVent v době koronavirové krize, na kterou se vybralo 14 199 818 Kč od 7 843 dárců během jediného dne. Pro pomoc moravským obcím po tornádu se v rámci 258 dobročinných sbírek vybralo přes 85 milionů korun a na pomoc Ukrajině loni putovalo do 212 sbírek více než 64 milionů korun. Průměrně Češi přispívají 845 korun, Slováci 48 eur (1 150 korun).
„Jedním z cílů Donio je také naučit dárce přispívat pravidelně a ne pouze jednorázově v době krize. Aktuálně přispívá v Česku více než třikrát ročně pouhých deset procent dárců. Naším dlouhodobým cílem je zvýšit tento počet alespoň dvojnásobně. K tomu mohou významně přispět takzvané dlouhodobé sbírky, které nemají datum ukončení – typicky na déle trvající rehabilitace nebo na pomoc konkrétním neziskovým organizacím nebo projektům, a také možnost nastavení opakovaného příspěvku. Zároveň se připravujeme na možnost vstupu Donio na Ukrajinu, aby bylo možné z celého světa přispívat na obnovu domácností či institucí stižených již přes rok trvající válkou,“ dodává Procházka.