Přes Steam hrajeme už 20 let. Začal jako zelený a vysmívaný, dnes rozdává radost i hromadu slev
Jak dlouho už máte účet na Steamu? Dost dlouho na to, abyste pamatovali jeho zelené začátky, nebo už znáte jen éru úspěchu?
Hrajete hry? Tak znáte Steam. Hrajete je na PC? Tak s největší pravděpodobností máte Steam. Dost možná ho máte už dvacet let. Přesně před takovou dobou totiž herní platforma od společnosti Valve vyrazila do světa. Rozjezd to byl jak od nedokonalých pokusů o první lokomotivy. Jenže za ty roky se Steam rozjel plnou parou vpřed. K milionům fanoušků i miliardám dolarů.
Dnes už je oděný do elegantní černé s modrými tóny. Ale když 12. září roku 2003 začínal, byl Steam zelený. Tak trochu jako obličeje prvních hráčů, kteří ho vyzkoušeli. Anebo spíš byli donuceni používat. To, co je dnes nejoblíbenější videoherní platforma s tituly pro PC, totiž nemělo vůbec snadné začátky. Jenže o dvacet let později je aplikace společnosti Valve prakticky synonymem pro počítačové hry, která láká jejich nepřebernou nabídkou, živou komunitou i tradičními slevovými akcemi.
Jedna taková akce běží i právě teď. Krásné kulatiny totiž Steam připomíná zlevněním nejen svých vlastních her, ale i top titulů uplynulé dvoudekády. Ty spolu s nejdůležitějšími událostmi okolo Valve a Steamu připomíná na výroční stránce. Která je mimochodem vyvedená přesně v té zelené barvě, kterou hráči v roce 2003 neměli tak úplně v lásce. Protože dnes Steam znamená hromadu her, slevy, animované stickery, přátele, vytuněné osobní profily a achievementy. Ale tehdy? Tehdy lidé doufali, že se rozplyne jak pára nad hrncem.
Hráči v roce 2003 byli zvyklí na to, že si zapnou svůj Counter-Strike, v seznamu serverů kliknou na ten svůj oblíbený a postřílí pár teroristů. Případně že strčí cédéčko koupené v kamenném obchodě (eh eh, jistě, úplně normálně koupené…) do počítače, i bez připojení k internetu všechno nainstalují a nic dalšího neřeší. Nějaké spouštění her přes klienty nebo nutnost online instalace či updatů? Vůbec. Co byste chtěli na dokonale fungujícím systému měnit?
Jenže společnost Valve to změnit chtěla. Už si udělala jméno s legendární střílečkou Half-Life a připravovala její druhý díl. Zároveň ale měla smlouvu s kdysi známou herní firmou Sierra. S tou se dokonce Valve kvůli distribuci svých her dostalo do sporu – Sierra nelibě nesla myšlenku digitální konkurence, Valve zase tvrdilo, že protistrana porušila smluvní podmínky. Soud dal tvůrcům Half-Life za pravdu. Právní pře už vývojáře od přípravy Steamu nerušila.
Začátkem roku 2002 Valve představila betatest Steamu, o rok a půl později šéf společnosti Gabe Newell oznámil jeho ostré spuštění. Dnes už bychom prostě řekli, že dvanácté září vešlo do videoherní historie. Před dvaceti lety ale byl Steam plný chyb a terčem posměchu. Když už se ho povedlo spustit, museli jste kolikrát dlouho čekat, než se něco stáhne. Internetové připojení nebývalo zdaleka tak rychlé jako dnes, což ale omezovalo nejen hráče, ale i kapacitu samotného systému. A šlo to proti základní myšlence Valve na rychlou distribuci her i aktualizací.
Kdo bydlel v dosahu klasické prodejny, měl prostě kolikrát snazší a rychlejší si skočit pro krabicovou verzi hry. Jenže Valve byli vizionáři a viděli něco, co hráči ne. Technické problémy pozvolna ustupovaly. A nabídka nestíhající poptávku – byť stále poměrně malou, v počátcích Steamu je řeč jen o stovkách tisíc uživatelů – byla v jádru signálem, že zájem by tu mohl být. „Pokaždé, když jsme si mysleli, že jsme odhadli zájem komunity, tak jsme ji ve skutečnosti katastroficky podcenili,“ okomentoval situaci před dvaceti lety Newell.