Pro Diora do second handu. Mileniálové a generace Z čím dál víc kupují luxusní módu z druhé ruky
Second handy zaměřené na prodej luxusního zboží hlásí nárůsty tržeb. Zákazníky lákají cenami i udržitelnější módou ve srovnání s fast fashion.
Loňský prosinec, měsíc, ve kterém mají obvykle nejen luxusní značky předvánoční žně, nedopadl pro britskou ikonu šijící trenčkoty a kárované šátky Burberry tak, jak by si představovala. Sice se nepropadla do červených čísel, ale na přelomu roku musela upravit odhady svých zisků, a to dolů. Britská značka ale nakonec nebyla sama. Jde spíše o celosvětový trend. Zdá se totiž, že kousky věhlasných módních domů mají konkurenci – své vlastní zboží v second handech.
Burberry původně očekávala ke konci března provozní zisk za uplynulý účetní rok někde mezi 552 a 668 miliony liber (v přepočtu 16,5 miliardy až téměř dvacet miliard korun). Odhad ale už v lednu upravila na 410 až 460 milionů liber, což odpovídá částce pohybující se okolo třinácti miliard korun. „Zaznamenali jsme jisté zpomalení prodejů během prosince, který je pro nás klíčový. Teď předpokládáme, že celkové roční výsledky budou nižší, než jsme si mysleli,“ oznámil výkonný ředitel Burberry Jonathan Akeroyd.
Pokles tržeb hlásí i společnost Kering, která je vlastníkem návrhářských domů Gucci, Bottega Veneta, Balenciaga nebo Yves Saint Laurent. Podle deníku Financial Times jí klesly v posledním čtvrtletí minulého roku tržby o šest procent. Trh s luxusním zbožím, který zažíval velký růst během pandemie covidu, se tak začíná spíše propadat.
Důvodem jsou, alespoň podle magazínu Fortune, především peníze. Ceny bydlení a běžných produktů se celosvětově zvyšují a to má dopad na peněženky zákazníků, kteří začínají šetřit. Jejich chuť po luxusním oblečení se ale nezmenšuje, a tak přicházejí více ke slovu secondhandové obchody.