Pro velký zájem prodej lístků rušíme. Fiasko okolo turné Taylor Swift řeší i americký Kongres
Ticketmaster měl systém zahlcený miliardami požadavků, nakonec to neustál. Podle slavné zpěvačky ale měl obrovský zájem tušit.
Taylor Swift na příští rok naplánovala své dosud největší americké turné, hlavní prodejce vstupenek Ticketmaster jí však do toho hodil vidle. Nezvládl bezprecedentně velkou poptávku a veřejný prodej lístků prostě zrušil, čímž naštval nejen fanoušky a samotnou zpěvačku, která se do něj opřela, ale také americký Kongres, jenž firmu začíná prošetřovat. Co bude s očekávanou koncertní šňůrou dál, se zatím neví.
S vydáním své poslední desky Taylor Swift jasně potvrdila, že patří mezi největší hudební umělce současnosti. V pořadí desátý studiový projekt Midnights naprosto ovládl Spotify a týdny se držel na prvním místě v prestižním žebříčku Billboard 200. Nehledě na to, že jednotlivé skladby obsadily všech prvních deset pozic v Hot 100. Je to jednoduše obrovská hudební věc, která si zaslouží, aby se hrála živě.
Zpěvačka proto oznámila, že s ní od března příštího roku vyjede na turné po Spojených státech. Její management naplánoval dvaapadesát termínů v dvaceti různých amerických městech, spustilo se promo na sociálních sítích – a fanoušci se nemohli dočkat. Kamenem úrazu se ale staly vstupenky, které se ve veřejném prodeji prakticky neohřály. Pak to celé spadlo. A Ticketmaster se ocitl na pranýři.
Ticketmaster je největším prodejcem vstupenek na světě. Zajišťuje lístky jak pro hudební koncerty, tak pro sportovní utkání či divadelní (a jiná umělecká) vystoupení. Má velmi cenná propojení na majitele nejrůznějších hal a prostorů, s nimiž podepsal exkluzivní smlouvy. A má natolik velký vliv, že bez něj prakticky není možné obrovské turné uspořádat. V devadesátkách se o tom přesvědčili i Pearl Jam. Co ale na tom, když sám selže.
We want to apologize to Taylor and all of her fans – especially those who had a terrible experience trying to purchase tickets. We feel we owe it to everyone to share some information to help explain what happened: https://t.co/1Gn4kRIvq8
— Ticketmaster (@Ticketmaster) November 19, 2022
Vše začalo momentem, kdy se vstupenky dostaly do předprodeje. Ticketmaster podle svých slov předpokládal, že se do jeho systému registruje maximálně 1,5 milionu lidí, kterým by pak v objednávkovém procesu umožnil si lístky zakoupit. Počet se ale nakonec více než zdvojnásobil – registrovalo se zhruba 3,5 milionu lidí, množství, které Ticketmaster za svou historii nepamatuje.
Ticketmaster pro toto turné aktivoval speciální program, do kterého se lidé museli registrovat, aby měli možnost vstupenky získat. Jakmile tak učinili, získali status „ověřeného fanouška“, což mělo zajistit, aby se do systému nedostávali překupníci a boti, respektive automatizované nástroje, které mají možnost lístky skupovávat rychleji než člověk.
Každý z nich se logicky snažil zajistit svá místa v koncertních halách a podle Ticketmasteru se sešlo až 3,5 miliardy požadavků, které zahltily registrační systém natolik, že nefungoval. Jakmile se jednou znovu načetl a lidé mohli objednávat, někde v procesu se zasekl – a znovu spadl. Firma se po tomto předprodejním fiasku proto rozhodla, že standardní, veřejný prodej vstupenek zruší.