První dojmy z hraní Kingdom Come 2: Český dabing skřípe, technický stav zaskočí. A bude to výjimečná hra

Než vyjde recenze Kingdom Come 2 od Warhorse Studios, přinášíme první poznatky a názory po několika desítkách hodin v českém středověku.

Michal MančařMichal Mančař

boxed-kcd

Foto: Warhorse Studios

Jindřich ze Skalice. Hlavní hrdina středověké hry Kingdom Come: Deliverance 2 od Warhorse Studios

0Zobrazit komentáře

Vyjde až 4. února. Ale my jsme plnou verzi Kingdom Come: Deliverance 2 mohli rozehrát už teď. Tohle jsou naše první dojmy z mnoha hodin šermování, prozkoumávání a opíjení se pod hradem Trosky. Jak se pokračování středověké hry od českých Warhorse Studios povedlo?

Zajímá vás český herní průmysl?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Kreativní ředitel Daniel Vávra o druhém díle Kingdom Come: Deliverance prohlásil, že takhle měla hra vždy vypadat. Z různých důvodů to před sedmi lety u prvního dílu nešlo. Teď však už ano. Kingdom Come: Deliverance 2 je prý to, co ve Warhorse Studios vždy chtěli stvořit. A už samotný úvod hry, ze kterého se smíme podělit o tyto první dojmy, to potvrzuje. Warhorse mají nakročeno ke skvělé hře. Pojďme ale začít tím největším překvapením.

Premiéra prvního dílu nebyla bez technických problémů. Hra nebyla vyleštěná do takového lesku, jaký by si vývojáři i hráči přáli. Abychom zjistili, jak je to tentokrát, přichystali jsme záludnou past. Kingdom Come 2 jsme rozjeli na podprůměrné a hlavně stárnoucí – zhruba z doby prvního KCD – sestavě s grafickou kartou GTX 1070, 16 GB operační paměti a čtyřjádrovým procesorem Ryzen. Po spuštění přišel mírný šok.

Technický stav hry? Tohle jsme nečekali

Kingdom Come: Deliverance 2 je totiž i na tomhle hardwaru plynule hratelné. A to mezi 30 a 50 snímky za sekundu v rozlišení 2 560 × 1 440 podle namixování středních a vysokých detailů. Tím ale překvapení teprve začínají. Načtení hry na SSD trvá jednotky sekund. Kingdom Come 2 navíc nepadá a nepůsobí jakkoliv nedodělaně. Postavy se nezasekávají a nemizí, nevidíte chybějící textury nebo podivné animace.

Po více než dvaceti hodinách jsme jen jednou jedinkrát narazili na nutnost načtení uložené pozice kvůli tomu, že se nespustilo pokračování právě řešeného úkolu. A potkali jsme všeho všudy dvě vizuálně výraznější chyby: meč mizející v kovadlině při nové kovářské minihře a až příliš rozverné rozkutálení předmětů upuštěných na šikmou plochu. To je ale u hry s rozsahem a náročností KCD2 skoro nic, spousta z nás nejspíš očekávala výrazně horší stav.

Klobouk dolů před testery a každým, kdo se na tomhle výsledku podílel. I na zastaralém hardwaru vše šlape odladěně, optimalizovaně. Finální prověrkou nicméně ještě bude Kutná Hora v pozdější fázi hry. Tedy velké město s hromadou obyvatel, objektů a úkolů. Dnes vydané první dojmy nás i dalších recenzentů jsou totiž omezené na lesy a vesnice v podhradí Trosek. Ale zatím to vypadá, že technicky se KCD2 oproti startu prvního dílu povedlo mimořádně. Takovou míru chvály si nicméně nezaslouží další bod.

Český dabing Kingdom Come 2? Občas to skřípe…

Do první hry přibyly české hlasy až dlouho po vydání díky fanouškům. Kingdom Come 2 už hovoří česky oficiálně. Dobrá zpráva pro každého, kdo nevládne cizím jazykem. Ale úplně skvělá zpráva to není pro toho, kdo doufá ve srovnatelně vysokou kvalitu anglického a českého voiceoveru.

Někteří dabéři nepůsobí dobře, projev je občas afektovaný, přehrávaný. Jindy zabarvení hlasu nesedí ke scénám či postavám. Být to jen sedláci v pozadí, budiž. Ale je to třeba případ důležité postavy pana Ptáčka. Ten je v angličtině prostopášným šlechticem, chvástounem a hejskem. V češtině je to třicátník pokoušející se znít jako teenager.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Spousta – většina – postav je mnohem přirozenější (třeba Pavel Zedníček jako Jan ze Semína je správný středověký boomer), i tak to ale někdy zaskřípe. Jako by se čeština točila narychlo a dostala jen procento produkční péče angličtiny. Ještě ale uslyšíme, jak to bude znít, až začnou více promlouvat jména jako Marek Vašut, Ondřej Vetchý, Matouš Ruml nebo Kristýna Leichtová. Kromě svých hlasů mimochodem herci propůjčují hře i tváře. Však se na pana ze Semína mrkněte do galerie.

A s češtinou se pojí ještě jedna výtka. Texty ve hře obsahují chyby. Nejen titulky dialogů, ale i popisky a nápověda. Pár překlepů, chybějící čárky, dokonce i hrubky najdete. Že by daň za to, že Kingdom Come 2 má delší scénář než Cyberpunk 2077?

Rozdíly oproti prvnímu Kingdom Come

Musíte znát jedničku, abyste si užili dvojku? Ne. Spojující dějová linka tu samozřejmě je, ale příběh Kingdom Come 2 funguje sám o sobě. Navíc v úvodu předchozí události kolem podporovatelů a odpůrců vladařské dvojky Zikmunda a Václava hra připomene a představí skrz dialogy a flashbacky. Ale vše se zamotá tak, aby hrdina Jindřich byl nepopsaný list papíru jako postava v RPG i coby aktér na počátku nové zápletky. Hráče, kteří si v předchozí hře vybudovali rytířského supermana, to nemusí nadchnout. Ale dává to smysl. A úplně všechno Jindra nezapomněl.

Základ hry jinak zůstává stejný. Kingdom Come 2 je středověké dobrodružství plné povídání, šermování, opíjení se v putykách, jízdy na koni, alchymie, vyšetřování i páchání zločinů… a taky realistických prvků, jako je nutnost spánku a konzumace jídla či zlepšování vlastností jejich používáním. Svět působí ještě víc živě a uvěřitelně (však to sliboval i designér Viktor Bocan), dynamicky reaguje například na to, jestli jste zcákaný krví nebo smrdíte. Ve hře, ne ve skutečnosti. Novinky jinak obecně spíš upravují stávající možnosti, než že by hru radikálně rozšiřovaly.

Soubojový systém se zdá lehoulince méně hardcore (ale komba stále odmění). Přibyly dřevcové zbraně a kuše. Příjemná je zdánlivá drobnost v podobě intuitivního systému rychlých reakcí na postavy či místa. Podržíte tlačítko a Jindra se zadívá na důležitý bod, případně pomocí dvou nebo tří kláves rychle odpovíte na výzvu či pozdrav (nebo někoho urazíte) bez přepnutí hry do plného dialogu. Vtipný je ukazatel v podobě animovaných zajíců ze středověkých iluminací, kteří vás upozorňují na to, jestli vás někdo hledá, pronásleduje či jestli jste v souboji.

Uživatelské rozhraní je obecně líbivější, skrz inventář, encyklopedii a deník s úkoly – samozřejmě opět často rozvětvenými a nelineárními – lze postupně scrollovat, i když správa neseného vybavení je stále poněkud těžkopádná. Ale jak snadno vměstnat tolik infa na co nejméně prostoru, toť nelehká otázka. Nicméně i díky těmto dílčím novinkám spolu s technickým stavem hra působí opravdu hotově, vyladěně. Vždyť má taky Kingdom Come: Deliverance 2 budget jako seriál od Netflixu, tedy začínající přinejmenším někde na vysokých stovkách milionů korun.

Krása Českého ráje i rajská hudba

První část hry vás zavede na hrad Trosky a do jeho okolí. Vlastně tedy prvně jen do toho okolí, protože ani před Jindřichem a panem Ptáčkem vezoucími poselství se hradní brány jen tak neotevřou. Dává vám to šanci ponořit se do dvou věcí, ve kterých KCD excelovalo už před pěti lety.

To znamená do relativně realistické hratelnosti, která nadchne každého hračičku, jenž bude lovit zvěř, tábořit, vařit lektvary a vyžívat se v pokusu o autentickou simulaci středověku. A také do nádherně zpracované české přírody.

Skály i lesy Českého ráje vypadají přesně tak, jak je znáte z výletů. Pohled na Trosky je pak možná ještě hezčí než v reálu. Protože vidíte opravdu hrad, nejen jeho… trosky, ehm. I bez přepnutí detailů na úroveň ultra vypadá svět Kingdom Come 2 nádherně. A zní snad ještě líp. Už úvodní chorál Sancta Barbara vás strhne do středověku a především při mírumilovném průzkumu krajiny vás hudba od tvůrčí dvojice Jan Valta a Adam Sporka zcela okouzlí. Atmosférou je Kingdom Come 2 na absolutní špičce.

Tohle všechno jsou přitom dojmy jen z úvodních hodin hry. Prakticky bez jakéhokoliv postupu hlavním příběhem, který teprve ukáže sílu scénáře – ačkoliv propad neočekáváme, vždyť už prvních pár vedlejších questů je povedených. Stejně tak by nás překvapilo, kdyby zbývající obsah (který vydá na dlouhé desítky hodin) měl jakkoliv slevit ve své propracovanosti a zábavnosti.

Každopádně i jen tenhle předkrm v nás kromě příjemného překvapení budí i nadšení z výjimečné hry. A touhu získat odpovědi na spoustu otázek. Dočká se Jindřich pomsty? Jak moc se zaplete do sporu mezi Václavem a Zikmundem? A jak ohromující bude Kutná Hora, jež slibuje skutečně živoucí město?

To se dozvíme už za pár týdnů. Datum vydání Kingdom Come: Deliverance 2 od Warhorse Studios je v plánu na 4. února na PC, Xbox i PlayStation.

Kultovní český horor se vrací. Cílíme na velká jména pro špičkový dabing, hlásí tvůrci Posla smrti

„Věříme naší hře natolik, že veškeré finance z kampaně půjdou na vývoj. Pracujeme na hře bez odměny, tou budou až příjmy z prodejů,“ říkají vývojáři.

Michal MančařMichal Mančař

black-mirror-posel-smrti

Foto: Future Games

První Posel smrti z roku 2003. Nyní se tvoří prequel této kultovní adventury

0Zobrazit komentáře

Patří mezi nejkultovnější domácí hry. Taky nejatmosféričtější. Promlouvala hlasem herců Radka Brzobohatého, Michala Dlouhého nebo Květy Fialové. Teď se adventurní klenot Posel smrti neboli Black Mirror vrací. Vývojáři chystají prequelový příběh zasazený před události první hry a od fanoušků chtějí vybrat 1,2 milionu korun. „A špičkový český dabing zaručujeme,“ hlásí.

Zajímá vás český herní průmysl?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Žánr adventur má v Česku silnou tradici. Ačkoliv spojenou spíš s komediálními počiny, jako je série Polda nebo Horké léto. Ale že domácí vývojáři umí stvořit i strhující a napínavý zážitek, to dokázali už před jednadvaceti lety. Tehdy vyšel Posel smrti, hororová adventura o tajemstvích šlechtického rodu Gordonů. Teď bude tato značka znovuzrozena s titulem Posel smrti: Pouto krve.

Tedy v případě, že nový Posel smrti na Hithitu vybere požadovanou částku 1,2 milionu korun. „Věříme naší hře natolik, že veškeré finance z kampaně půjdou na vývoj hry. Pracujeme na ní bez odměny, tou budou až příjmy z prodejů,“ říká pro CzechCrunch jeden z vývojářů Zdeněk Houb. Jestli se crowdfunding povede, dostanou hráči nové dobrodružství odehrávající se před událostmi prvního Posla smrti.

Proč ne pokračování navazující v moderní době? „Prequel nabízí dramatičtější atmosféru 19. století, což je mnohem poutavější období. Navíc je děj částečně inspirovaný skutečnými vraždami, které se v Edinburghu v roce 1828 staly,“ přibližuje Houb. Navzdory spojení se skutečnými událostmi se příběh nicméně bude opět točit kolem prokletého rodu Gordonů. A na předchůdce samozřejmě naváže i hratelností.

„Bude to klasická 2D adventura s 3D postavami, ovládáním bude stejná jako původní Posel smrti. A pečlivě budujeme i stejnou hororovou atmosféru,“ láká Houb nejen příznivce kultovní značky, ale i nadšence do mrazivých zážitků. Dalším velkým lákadlem pro domácí hráče by navíc měly být české hlasy – už hra z roku 2003 měla jeden z nejpovedenějších domácích herních dabingů vůbec. Postavy namluvili Radek Brzobohatý, Květa Fialová, Michal Dlouhý, Bohdan Tůma…

Pouto krve na dabingovou tradici naváže. „Jak přibývají postavy ve hře, tak přibývají i hlasy herců a dabérů na našem seznamu, které by je nejlépe vystihly. Rozhodně cílíme na velká jména, protože víme, jak je dabing pro naši hru důležitý,“ říká vývojář. „Dnes už není tak složité přimět známé osobnosti ke spolupráci jako dřív, kdy se každý druhý dabér divil, co je to vlastně adventura. Takže špičkový dabing zaručujeme a režie se ujmu opět já,“ dodává Houb.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ten je je jediným členem týmu, jenž na původní hře pracoval, to ale neznamená nedostatek zkušeností. Do týmu Pouta krve se přidali Petr Svoboda a Jan Fiala, které můžete znát coby spolutvůrce výše zmiňované série Polda. Ty doplňuje kreslířka Eva Uherková, grafik Jan Kočiš a s testováním pomáhá Petr Ticháček, známá česká adventurní osobnost, podepsaná například pod českou kapitolou působivé publikace Umění klasických adventur.

Hra, která v cizině vyšla coby Black Mirror, měla dvě pokračování (a také nepříliš povedený moderní restart série), na ty ale aktuální tvůrci neberou ohled. „Další díly mělo na starosti německé studio, které s původním Poslem smrti nemělo nic společného. Proto je nebereme v potaz a nejsou součástí kánonu,“ říká Houb.

Ten už si zájem o Posla smrti mezi českým hráčstvem nedávno otestoval, když přes Hithit vydal remasterovanou hudbu z původní hry. „Byla to taková zkouška, jestli je mezi lidmi i po tak dlouhé době o Posla smrti stále zájem. Jiný projekt by neměl takovou základnu fanoušků a hlavně příběhem má Posel smrti pořád co odvyprávět,“ vysvětluje.

Zájem se potvrdil, hudební projekt vybral víc než čtyřnásobek požadované částky 70 tisíc korun. Teď před Poslem smrti ale stojí milionová výzva. Jestli ji tvůrcům chcete pomoci překonat – a jestli patříte mezi fanoušky povedených adventur nebo skvělé atmosféry a hororových zážitků –, Posel smrti: Pouto krve čeká na Hithitu.