Realistická akce, taktika i grafika. V Brně vzniká hra, která sází na tradici nejlepších českých stříleček
Madfinger se proslavil mobilními hrami. „Ale s Gray Zone Warfare se vracíme k dřívější tvorbě. Jen o 20 let zkušenější,“ říká šéf studia Marek Rabas.
Hardcore hry mají v Česku velkou tradici. Hlavně když jde o vojenské střílečky. Vzpomeňte na Operaci Flashpoint a sérii Arma. Na Vietcong. Anebo třeba na druhoválečné Hidden & Dangerous. Nyní se rodí zajímavý pokračovatel odkazu těchto ikonických titulů. Gray Zone Warfare od brněnských Madfinger Games. „S otevřeným světem, kde hráč může dělat, co chce. A s maximálním důrazem na realismus,“ říká šéf studia Marek Rabas.
Mnohem dříve, než s kolegy založil Madfinger Games a začal vyvíjet Gray Zone Warfare, pracoval Marek Rabas ve známém studiu Illusion Softworks na taktické akci Hidden & Dangerous 2. Pokračování oblíbeného titulu se vyhýbalo už tehdy zajetým kolejím a počítačové přestřelky představovalo v mnohem realističtějším pojetí, než na jaké byli hráči zvyklí. Nedávno Rabas v čele Madfingeru otočil kormidlem a k podobně autentické akci se vrací. Ale pořádnou oklikou. Studio si totiž v uplynulých letech udělalo jméno nikoliv na PC, ale v mobilních hrách.
„Ta proměna byla hlavně logickým vyústěním posledních pár let. Trh s mobilními hrami se velmi změnil a začal klást obrovský důraz na získávání nových uživatelů. A tím pádem na plnění cílů a hlavně monetizaci,“ popisuje pro CzechCrunch zkušený vývojář důvod změny zaměření Madfinger Games. Ale nebyla to jen pouhá – byť výrazná – úprava směru. Přišel dokonce i prodej vlastního mobilního portfolia Madfinger Games.
Brněnské studio přitom v tomto segmentu platilo za úspěšnou firmu. V roce 2021 vykázalo obrat přes 80 milionů korun, za rok 2022 pak 203 milionů – ačkoliv do této částky se promítl právě prodej jeho her pro telefony. Díky tomu se Madfinger Games umístilo na 7. místě žebříčku největších českých herních studií. „Jenže naše hry byly vždy složitější na produkci, takže pokračovat tímto směrem by bylo velmi riskantní,“ dodává Rabas.
Mobilní gaming ale nebyl to jediné, co se v herním průmyslu proměnilo. Videoherní byznys sledoval změny i u jiných platforem. „Ale v případě her pro PC to byly změny k lepšímu. Hráči začali mít zájem o propracovanější hry. Velká studia se ale vydala naprosto opačným směrem, zaměřila se na žánr battle royale, začala své tituly zjednodušovat a soustředit se na monetizaci,“ popisuje vývojář snahy herních firem svézt se na popularitě her jako Apex Legends nebo Fortnite.
Díky tomu se podle něj na trhu objevila příležitost pro „dvouáčková“ studia. To znamená ne ta úplně největší (tedy „tříáčková“), ale dostatečně veliká. A navíc taková, která by chtěla dělat hardcore hry – třeba taktičtější střílečky, což dokazuje i popularita titulů jako Escape from Tarkov.
Počátkem roku 2022 se proto vývojáři z Madfingeru od mobilních her odvrátili… a vrátili se k těm tradičnějším. Oznámili záměr stvořit masivně multiplayerovou hru pro PC, která poběží na technologii Unreal Engine 5 a při níž uplatní zkušenosti třeba z tvorby Vietcongu nebo zmiňovaných Hidden & Dangerous. A ve které na hráče čeká do jisté míry sdílený online svět, který svými činy a řešením úkolů pro různé strany konfliktu mohou ovlivnit.