Realistická akce, taktika i grafika. V Brně vzniká hra, která sází na tradici nejlepších českých stříleček

Madfinger se proslavil mobilními hrami. „Ale s Gray Zone Warfare se vracíme k dřívější tvorbě. Jen o 20 let zkušenější,“ říká šéf studia Marek Rabas.

Michal MančařMichal Mančař

gray-zone-warfare-boxed

Foto: Madfinger Games

Brněnští Madfinger Games vyměnili mobilní hry za realistickou akci Gray Zone Warfare

0Zobrazit komentáře

Hardcore hry mají v Česku velkou tradici. Hlavně když jde o vojenské střílečky. Vzpomeňte na Operaci Flashpoint a sérii Arma. Na Vietcong. Anebo třeba na druhoválečné Hidden & Dangerous. Nyní se rodí zajímavý pokračovatel odkazu těchto ikonických titulů. Gray Zone Warfare od brněnských Madfinger Games. „S otevřeným světem, kde hráč může dělat, co chce. A s maximálním důrazem na realismus,“ říká šéf studia Marek Rabas.

Mnohem dříve, než s kolegy založil Madfinger Games a začal vyvíjet Gray Zone Warfare, pracoval Marek Rabas ve známém studiu Illusion Softworks na taktické akci Hidden & Dangerous 2. Pokračování oblíbeného titulu se vyhýbalo už tehdy zajetým kolejím a počítačové přestřelky představovalo v mnohem realističtějším pojetí, než na jaké byli hráči zvyklí. Nedávno Rabas v čele Madfingeru otočil kormidlem a k podobně autentické akci se vrací. Ale pořádnou oklikou. Studio si totiž v uplynulých letech udělalo jméno nikoliv na PC, ale v mobilních hrách.

„Ta proměna byla hlavně logickým vyústěním posledních pár let. Trh s mobilními hrami se velmi změnil a začal klást obrovský důraz na získávání nových uživatelů. A tím pádem na plnění cílů a hlavně monetizaci,“ popisuje pro CzechCrunch zkušený vývojář důvod změny zaměření Madfinger Games. Ale nebyla to jen pouhá – byť výrazná – úprava směru. Přišel dokonce i prodej vlastního mobilního portfolia Madfinger Games.

Brněnské studio přitom v tomto segmentu platilo za úspěšnou firmu. V roce 2021 vykázalo obrat přes 80 milionů korun, za rok 2022 pak 203 milionů – ačkoliv do této částky se promítl právě prodej jeho her pro telefony. Díky tomu se Madfinger Games umístilo na 7. místě žebříčku největších českých herních studií. „Jenže naše hry byly vždy složitější na produkci, takže pokračovat tímto směrem by bylo velmi riskantní,“ dodává Rabas.

Mobilní gaming ale nebyl to jediné, co se v herním průmyslu proměnilo. Videoherní byznys sledoval změny i u jiných platforem. „Ale v případě her pro PC to byly změny k lepšímu. Hráči začali mít zájem o propracovanější hry. Velká studia se ale vydala naprosto opačným směrem, zaměřila se na žánr battle royale, začala své tituly zjednodušovat a soustředit se na monetizaci,“ popisuje vývojář snahy herních firem svézt se na popularitě her jako Apex Legends nebo Fortnite.

Díky tomu se podle něj na trhu objevila příležitost pro „dvouáčková“ studia. To znamená ne ta úplně největší (tedy „tříáčková“), ale dostatečně veliká. A navíc taková, která by chtěla dělat hardcore hry – třeba taktičtější střílečky, což dokazuje i popularita titulů jako Escape from Tarkov.

Počátkem roku 2022 se proto vývojáři z Madfingeru od mobilních her odvrátili… a vrátili se k těm tradičnějším. Oznámili záměr stvořit masivně multiplayerovou hru pro PC, která poběží na technologii Unreal Engine 5 a při níž uplatní zkušenosti třeba z tvorby Vietcongu nebo zmiňovaných Hidden & Dangerous. A ve které na hráče čeká do jisté míry sdílený online svět, který svými činy a řešením úkolů pro různé strany konfliktu mohou ovlivnit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Vlastně jsem se vrátil k dřívější tvorbě. Akorát o dvacet let zkušenější. Drtivá většina lidí tady byla tímto novým směřováním studia nadšená, tak jsme si řekli, že to zkusíme,“ říká Rabas. A ze zkoušky se nedávno stala skutečnost. Brněnští tvůrci závěrem loňského roku oznámili titul Gray Zone Warfare. Akční hru, která láká nejen na realistickou grafiku, ale především realistické zpracování moderního boje a hardcore hratelnost.

Gray Zone Warfare, jež vyjde na Steamu, je multiplayerovou akcí z pohledu první osoby, v níž se vydáte do nebezpečných džunglí jihovýchodní Asie. Na 42 kilometrech čtverečních ostrova ve fiktivní zemi Lamang se vám kromě živých soupeřů na mušku dostanou i počítačem ovládaní protivníci. A to i v příběhových misích, které hra slibuje spolu s tajemnou zápletkou inspirovanou románem Piknik u cesty. Který byl zase základem pro filmového i videoherního Stalkera.

Kdo znal Madfinger jen coby tvůrce mobilních stříleček jako Shadowgun, Dead Trigger nebo Unkilled, a nikoliv jako studio plné zkušených vývojářů s PC kořeny, asi se při představení nové hry divil. Místo frenetické akce na obrazovce telefonu se ponoříte do taktického válčení, ve kterém budete řešit i takové detaily, jako je nutnost skutečně ošetřit zranění podle jejich povahy. Jen přeběhnout přes lékárničku nestačí. Nezbytnou součástí hratelnosti je i správa a úprava výstroje a výzbroje vašeho vojáka.

„Od her, které se musely starat o každého hráče, neustále motivovat, vodit za ručičku a zjednodušovat spoustu věcí až na hranici únosnosti, jsme se posunuli do otevřeného světa, kde je hráč svobodný a může si dělat, co chce. To vše s maximálním důrazem na propracovanost všech částí hry do posledního detailu,“ popisuje propastný rozdíl mezi dosavadní a novou tvorbou Madfinger Games šéf studia.

To podle něj znamenalo pro firmu obrovskou změnu nastavení a práce. Se začátkem vývoje Gray Zone Warfare se prý proměnily prakticky všechny procesy vývojářské práce ve firmě. A s náročnou misí se změnila i brněnská jednotka. „Někteří lidé odešli, někteří přišli. Madfinger je teď o dost jinačí studio, než bylo před pár lety. Semkli jsme se, více pracujeme jako tým a navzájem se motivujeme. Společně chceme dokázat něco velkého,“ uzavírá její velitel Marek Rabas.

Harry Potter očaroval Česko. Nejprodávanější hrou roku je Hogwarts Legacy, dařilo se i strategii z Brna

Kouzelnickou novinku stíhá staronový fotbal, Spider-Man, asasíni nebo Jediové, ale i jedenáct let staré Grand Theft Auto. Anebo Minecraft.

Michal MančařMichal Mančař

harry-potter-hogwarts-legacy

Foto: Avalanche Software

Kouzelnické hůlky, magické lektvary, létání na hipogryfovi… v Hogwarts Legacy se naplno ponoříte do světa Harryho Pottera

0Zobrazit komentáře

Hogwarts Legacy, Hogwarts Legacy a Hogwarts Legacy. Alza, JRC i Xzone se na nejprodávanější videohře roku 2023 shodují. Na dalších příčkách žebříčku popularity mezi českými hráči byste ale ve statistikách oblíbených obchodů našli výraznější rozdíly. Anebo třeba i domácí hru Last Train Home o československých legionářích.

Kouzelnický svět Harryho Pottera ztvárněný ve velkolepé videoherní podobě okouzlil české hráče zdaleka nejvíc. Napříč českými obchody bylo dobrodružství Hogwarts Legacy tou nejprodávanější hrou loňska. Jak se ale dařilo hrám dalším? „Největší konkurencí pro Hogwarts Legacy byl za loňský rok titul EA Sports FC 24,“ říká pro CzechCrunch Eliška Čeřovská z Alzy. Stejnou odpověď ukazují prodeje JRC, respektive skupiny Smarty.cz, do níž největší síť herních obchodů patří.

Zato u dalšího specialisty na videohry Xzone se pomyslné stříbro lapilo do pavoučích sítí. „V našem žebříčku byl za Hogwarts Legacy druhý Marvel’s Spider-Man. Na první místo ztrácel jen takových sto kusů, a to přitom vyšel jen na PlayStation 5,“ popisuje situaci Martin Schovanec, šéf a spoluzakladatel herního obchodu. EA Sports FC 24, nástupce slavné série FIFA, mimochodem u Xzone figuroval až na šestém místě loňského žebříčku.

Kdyby šlo do prodeje více kusů Last Train Home, mohl porazit i Diablo IV.

Videohra inspirovaná příběhy o mladých čarodějích od spisovatelky J. K. Rowlingové – která se však na vývoji Hogwarts Legacy nepodílela – je prodejním trhákem prakticky po celém světě. Data analytické společnosti Circana, v nichž však není započítaný prosinec, dokonce hovoří o tom, že Hogwarts Legacy se po mnoha letech nadvlády série Call of Duty prokouzlilo na první místo prodejů ve Spojených státech.

Značka Harry Potter sice už v minulosti dala vzniknout několika i vcelku úspěšným hrám, žádná z nich ale neaspirovala na titul takového bestselleru jako Hogwarts Legacy. „Sesazení každoročního krále žebříčku jménem FIFA z vrcholu prodejů bylo výrazným překvapením,“ uvádí za Alzu Čeřovská . „Ale je fér říci, že Hogwarts Legacy vyšlo v prvním kvartále roku a mělo ze všech těch hlavních titulů nejdelší čas na generování prodejů,“ doplňuje Schovanec.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na předních příčkách prodejnosti Xzone následují Assassin’s Creed: Mirage, Star Wars Jedi: Survivor a Diablo IV. Na Alze se po Hogwarts Legacy a EA Sports FC dařilo titulům The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom a už zmiňovanému Marvel’s Spider-Man 2. Zato v JRC byste Zeldu v top 10 ani nenašli. A před pavoučího muže i další loňské hity se v žebříčku dostaly výrazně starší tituly.

„Na čtvrtém místě je Grand Theft Auto V, které vyšlo před jedenácti lety, a na třetím FIFA 23 z podzimu předloňského roku, která se nepřestala prodávat ani po vydání EA FC 24,“ uvádí Petr Kratochvíl z JRC. „Je zajímavé sledovat, jaké tituly se do této škatulky dlouhodobě dobře prodávaných her dostávají. Našlápnuto k tomu má například klenot předloňského roku God of War Ragnarök. To samé můžeme sledovat u Hogwarts Legacy,“ dodává. Anebo u Minecraftu, který byl na Alze nejprodávanější hrou pro PC a i u JRC se dostal do top ten.

Česká hra v top 10

Data za loňský rok mohla navíc potěšit i příznivce domácího videoherního průmyslu. Ačkoliv se na svou cestu vydala až v listopadu, zajímavé prodeje loni zaznamenala i historická strategie Last Train Home od brněnského studia Ashborne Games. To se i díky úspěšné premiéře – v jeden okamžik se Last Train Home dostal do top 10 titulů na Steamu – umístilo v našem žebříčku největších českých herních studií.

„Last Train Home byl na poli českých her výrazným úspěchem. Krabicové verze se u nás vyprodaly a čeká se na další kusy,“ uvedla Čeřovská z Alzy. Na Xzone se hra o československých legionářích dostala dokonce do desítky nejprodávanějších videoher loňska. „Desáté místo pro Last Train Home je nejen překvapení, ale vlastně i škoda zároveň. Kdyby bylo v distribuci více kusů, tak ta hra měla možná i na to porazit v číslech Diablo IV,“ uzavírá Schovanec.

Prodeje videoher jsou obecně úzce spojené s platformou, na kterou vycházejí. Trend je zde podle Alzy jasný. „I když nové konzole získávají na síle, stále dominuje PlayStation 4. Ale PlayStation 5 a Xbox Series X začínají hrát stále významnější roli na trhu a postupně přebírají dominanci od svých předchůdců. Například Hogwarts Legacy pro PS5 dosáhla téměř dvojnásobných prodejů ve srovnání s verzí pro PS4,“ uvádí Čeřovská.