Rekordní rok pro Slevomat. Loni prodal služby za téměř tři miliardy, daří se mu lépe než před pandemií

Lidé utrácí celkově méně. O to víc ale podle ředitele cestovního a zážitkového portálu hledají výhodné nabídky.

Peter BrejčákPeter Brejčák

ladislav-vesely-ceo-slevomat-regular-42

Foto: Slevomat

Ladislav Veselý, ředitel Slevomatu

0Zobrazit komentáře

Protipandemická opatření loni povolila a Slevomat hlásí, že je v historicky nejlepší kondici. Český cestovní a zážitkový portál loni totiž prodal služby v souhrnném objemu dosahujícím 2,9 miliardy korun, což znamená meziroční nárůst o 58 procent. Firma relativně rychlý růst v kontextu oslabující spotřebitelské poptávky vysvětluje několika faktory.

„Jsme vnímáni jako výhodná služba, kde za své peníze dostanete více. To je i při poklesu trhu atraktivní. Dařilo se nám agresivně rozšířit – obzvláště zahraniční – nabídku a obsadit tak úplně nové trhy, například během roku přibližně třetina všech českých turistů, kteří vycestovali do Polska, jela přes Slevomat. Skokově jsme investovali do brandové komunikace, což loni přineslo ovoce v podobně znalosti značky,“ komentuje pro CzechCrunch Ladislav Veselý, ředitel Slevomatu.

Pro portál byl doteď rekordní předpandemický rok 2019, kdy prodal služby za celkem 2,5 miliardy korun. To dokázal loni překonat o osmnáct procent. Začátek pandemie v roce 2020 srazil byznys firmy na minimum, turbulence ale nakonec ustála, udržela se v černých číslech a zprostředkovala prodeje za 1,8 miliardy.

Předloni pak Slevomat v prodaných objemech téměř nerostl, výrazně ale navýšil svůj zisk, a to konkrétně na 75 milionů korun. Obrat firmy tehdy dosáhl 596 milionů korun, objem zprostředkovaných prodejů je ovšem vyšší, protože se do něj počítají také peníze, které vydělal svým partnerům.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Nejvýraznějším segmentem bylo loni tradičně cestování. Těší nás, že i přes rozvolnění byla velká část zákazníků věrná domácímu cestování. Nám se k tomu podařilo výrazně posílit v oblasti zahraničních pobytů, kde nám tržby narostly meziročně na trojnásobek. Ve srovnání s rokem 2019 o osmdesát procent,“ popisuje Veselý.

Jak Veselý doplnil, cestování aktuálně tvoří již více než polovinu všech prodejů Slevomatu. Čtyři sta milionů korun loni tvořily prodeje zážitků, což byl meziroční nárůst o 59 procent. Další stovky milionů připadají na prodej služeb všeho druhu od kosmetiky přes autoškoly či mytí aut. Mimořádně silný je prý na celkovém výkonu firmy pořád také gastronomický segment.

Přestože se už loni začala projevovat zhoršující se ekonomická situace, Češi se při nakupování na Slevomatu podle jeho ředitele neomezují: „Zákazníci si k nám chodí pro inspiraci. Navíc se ukazuje, že pro mnoho zákazníků a obchodníků jsme důležitým partnerem, a to nejen během pandemie, ale i nyní. Mnozí se na nás obrací, abychom jim pomohli prodávat, zákazníci naopak hledají zajímavé nabídky.“

jakub-dvorak-rozbite-prasatko-scaled

Přečtěte si takéStačí jeden index a nemusíte nic dělat, říká autor Rozbitého prasátkaStačí jeden akciový index a do konce života nemusíte nic dělat, říká autor Rozbitého prasátka

V rámci cestovaní do zahraničí se nejvýznamnější destinací na Slevomatu poprvé stalo Polsko, které překonalo dlouhodobě oblíbené Rakousko, Slovensko nebo Chorvatsko. Prodeje táhly pobyty na polské straně Krkonoš a také letní dovolené u Baltu. V dílčích číslech to pak znamená, že prodeje do Polska byly meziročně vyšší trojnásobně, proti roku 2019 pak o 159 procent s tržbami přesahujícími 300 milionů korun.

„Zájem o dovolené na severu u Baltu může znít jako překvapení, ale pravdou zůstává, že s tím, jak Chorvatsko v posledních letech skokově zdražuje, je Polsko významně levnější. Navíc zákazníci si pochvalují krásné pláže a také méně lidí, než tomu je třeba v plné sezoně v Chorvatsku,“ vysvětluje Veselý.

Vede rodinnou firmu, kterou spoluzaložil Tomáš Baťa. Ročně zachrání desítky milionů plastových lahví

Tomáš Dudák z plastikářské firmy SPUR, kterou před dvanácti lety přebral po svém otci, se stal EY Podnikatelem roku Zlínského kraje.

Peter BrejčákPeter Brejčák

eoy_zlk_foto-2

Foto: EY

Tomáš Dudák, majitel společnosti SPUR

0Zobrazit komentáře

Odkaz Tomáše Bati – i navzdory tomu, že zahynul před devadesáti lety – napříč českým byznysem pořád žije. V podnikání inspiruje také Tomáše Dudáka, který je šéfem zlínské plastikářské firmy SPUR, jež vznikla před třiceti lety privatizací Výzkumného ústavu gumárenské a plastikářské technologie. Právě jeho kořeny v meziválečném období položil obuvník Baťa. Rodinný podnik pak po svém otci před dvanácti lety převzal Dudák, pod jeho vedením nadále roste a nyní získal ocenění EY Podnikatele roku za Zlínský kraj.

SPUR pro svou výrobu využívá takzvanou efektivní upcyklaci plastů. Ročně zpracuje materiál ze 78 milionů PET lahví, které by jinak skončily mezi odpadky, a zušlechtí 600 tisíc kilogramů materiálu. Veškerý plastový odpad dokáže firma recyklovat ze 100 procent. Z tohoto materiálu následně vyrábí plastové potrubní systémy, desky a profily s využitím ve stavebnictví či výrobě nábytku a obalů. Nebo v oděvním průmyslu. Mezi nejvýznamnější klienty firmy patří například IKEA, ze zlínského areálu tak putují výrobky do celého světa.

Kromě výroby se plastikářská společnost věnuje vlastnímu výzkumu a produktovému i technologickému vývoji, svým zákazníkům díky tomu nabízí kompletní řetězec od vývoje přes vytvoření prototypu až po spuštění sériové výroby. Celkem SPUR produkuje až třicet výrobkových skupin a pod vedením Dudáka neustále roste, posledních čtrnáct let v průměru o třináct procent ročně.

Zatímco v roce 2015 firma zaznamenala celkový obrat ve výši 819 milionů korun s čistým ziskem 56 milionů, podle posledních dostupných dat za rok 2021 už tato čísla navýšila na 1,3 miliardy se ziskem 108 milionů. „Celkový obrat skupiny je dvě miliardy korun a máme zhruba 700 zaměstnanců k dnešnímu dni,“ doplňuje Dudák aktuální čísla.

eoy_zlk_foto-1

Foto: EY

Petra Přibylová z EY, Tomáš Dudák ze společnosti SPUR a hejtman Zlínského kraje Radim Holiš

Samotného Dudáka přitom zkušenosti naučily, že podnikání není sprint, proto se při budování byznysu řídí Baťovým mottem, kdy „nemá konečný cíl, ale touhu dojít co nejdál“. Své podnikání staví především na důvěře a víře, že pokud má člověk nějaký sen, neexistují překážky. Za svůj největší úkol považuje zajistit pokračování firmy a výroby pro své nástupce.

Společenskou odpovědnost pak firma prokázala také v době covidové krize, kdy potřebným zdarma poskytla více jak 400 tisíc nano respirátorů s vlastní technologií, je také výhradním dodavatelem pro organizaci Iglou, která vyrábí přístřešky pro lidi v nouzi nejen v Česku i ve Francii.

Díky dosaženým výsledkům i podnikatelskému přístupu nyní šestačtyřicetiletý Dudák získal ocenění Podnikatel roku 2022 Zlínského kraje od společnosti EY, jež probíhalo pod záštitou tamního hejtmana Radima Holiše. CzechCrunch je mediálním partnerem ocenění.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Porota se pro udělení titulu rozhodla mimo jiné proto, že SPUR při výrobě klade velký důraz ochranu životního prostředí a odpovědné podnikání. Svým přístupem Dudák dokazuje, jak může fungovat udržitelnost v praxi a být tak inspirací i pro další podnikatele.

„Příklad Tomáše Dudáka, který převzal vedení plastikářské firmy SPUR od svého otce, je velkou inspirací pro všechny rodinné firmy. Tomáš velmi úspěšně pokračuje v rozvoji plastikářské výroby na Zlínsku a současně klade velký důraz na ochranu životního prostředí a udržitelné podnikání,“ uvedla Martina Kneiflová, vedoucí partnerka EY v České republice.

adam-rotation-adr

Přečtěte si takéPřekonal sám sebe. Nejdražší české hodinky vyjdou na 6,7 milionuUznávaný český hodinář překonal sám sebe. Novinka za 6,5 milionu bude mít náctiletého majitele

V porotě zasedli bývalí vítězové národního kola soutěže a známé tváře českého byznysu jako Tomáš Čupr z Rohlíku, Josef Průša z Prusa Research, Oliver Dlouhý z Kiwi.com, Radka Prokopvá z Alcadrian či Eduard Kučera z Avastu. Výsledky národního finále budou vyhlášeny 28. února, vítěz se následně zúčastní celosvětového finále a bude spolu s ostatními národními vítězi z padesáti čtyř zemí světa bojovat o titul EY Světový podnikatel roku.

Ve Zlínském kraji byl letos vyhlášen v pořadí desátý regionální vítěz. Ač rozlohou i počtem obyvatel patří region v rámci republiky k těm menším, úspěšnému podnikání se zde daří, což dokazuje Petr Chmela, držitel titulu EY Podnikatel roku 2016 České republiky a spolumajitel společnosti Tescoma, kterou znají zákazníci daleko za hranicemi Česka.