Richard Branson končí jako předseda Virgin Hyperloop One. Má nastoupit aktivnější vedení

Michal PtáčekMichal Ptáček

Richard Branson in front of VSS Unity

Richard Branson

0Zobrazit komentáře

Je to zhruba rok, co britský miliardář a jeden z celosvětově nejúspěšnějších podnikatelů Richard Branson, oznámil vlastní investici do moderního přepravního projektu Hyperloop One. Branson, jehož jmění se odhaduje na 5 miliard dolarů, se po investici stal předsedou představenstva společnosti a rebrandoval ji na Virgin Hyperloop One. S celým projektem měl přitom jediný cíl: vybudovat moderní a ultrarychlou formu dopravu na bázi speciálních kapslí, které by měly být schopny pasažéry přepravovat rychlostí přesahující 1 000 kilometrů za hodinu.

Nyní se však zdá, že k tomuto cíli bude Virgin Hyperloop One směřovat už bez Richarda Bransona. Společnost, které se podařilo od investorů pro svůj ambiciozní plán získat zatím zhruba 200 milionů dolarů (přes 4,5 miliardy korun), totiž oficiálně oznámila, že Branson na vlastní žádost opouští pozici předsedy představenstva a firma za něj nyní hledá náhradu.

DCIM100MEDIADJI_0026.JPG

Virgin Hyperloop One

Hlavním důvodem pro Bransonův odchod má být jeho nedostatek času, zatímco inovativní firma v momentální fázi potřebuje aktivnějšího lídra. Tím se nově stává předseda představenstva dalších Bransonovo firem Virgin Galactic, Virgin Orbit a Virgin Rail Group, Patrick McCall.

„Myslím, že v této fázi potřebuje projekt někoho, kdo se na jeho rozvoji bude schopen z byznysového hlediska podílet mnohem aktivněji. Vzhledem k mým ostatním filantropickým aktivitám a dalším byznysům v rámci Virgin Group by pro mne bylo těžké tuto roli zastávat,“ říká Branson ke svému odchodu.

elonmusk

Přečtěte si takéElon Musk ohlásil první jízdu v hyperloopu s reálnými pasažéry. Uskuteční se již letos v prosinciElon Musk ohlásil první jízdu v hyperloopu s reálnými pasažéry. Uskuteční se již letos v prosinci

Celá událost se nicméně odehrává v nesmírně vypjatém období. Je to jen pár dní, co Branson kvůli smrti saúdskoarabského žurnalisty Džamála Chášukdžího odřekl účast na investiční konferenci v Rijádu. V návaznosti na jeho kritiku saúdskoarabského režimu, který podle všeho za zmizením a smrtí zmíněného novináře stojí, pak měla Saúdská Arábie dle několika zahraničních médií v čele s Financial Times spolupráci s Virgin Hyperloop One ukončit. To však Branson následně pro ConstructionWeekOnline popřel s tím, že projekt nadále běží.

Právě Saúdská Arábie měla hrát ve výstavbě moderního hyperloopu jednu z klíčových rolí, protože pomocí této přepravní technologie chtěla propojit města Rijád, Dubaj, Džidda a Abú Zábí. Jak se bude dále situace vyvíjet, i vzhledem ke stále probíhajícímu šetření ohledně zapojení nejvyšších představitelů Saúdské Arábie do zmizení Džamála Chášukdžího, není jisté.

virgin

Richard Branson

Richard Branson má na rozdíl od jiných firem situaci a případné rozhodování o další spolupráci se Saúdskou Arábií usnadněné alespoň v tom ohledu, že Virgin Hyperloop One zatím nemá žádnou investici od saúdskoarabského státní fondu. Byť i právě o ní se mělo v posledních měsících vzhledem k výše zmíněné stavbě hyperloopu v blízkovýchodním království jednat. Také její osud je nejasný.

Foto: Virgin Hyperloop One

Americký startup Lime představil odolnější elektrickou koloběžku. Hodit se bude i do Prahy

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Lime-S-Generation-3

Foto: Lime

Nový a bytelnější model elektrické koloběžky Lime

0Zobrazit komentáře

V Praze se již několik týdnů potkáváme s elektrickými koloběžkami od amerického startupu Lime, který si Českou republiku vybral mezi prvními evropskými destinacemi. Někteří jsou z nové možnosti přepravy nadšení, jiní protestují, protože je jezdci na koloběžkách ohrožují na chodnících. Lime ale každopádně v Praze trápí ještě jiný problém – rozlámané koloběžky.

Prozatím není úplně jasné, co přesně za rozlámanými koloběžkami Lime v Praze stojí. Jasné je ale to, že jsme jich v prvních týdnech mohli zahlédnout víc, než by asi bylo zdrávo. Buď se stávají černobílozelené koloběžky obětí vandalismu, což by u nás asi nemohlo příliš překvapit, ale neméně pravděpodobné je i to, že tyto stroje nevydrží náročný terén Prahy, obzvlášť takzvané kočičí hlavy.

Pochopitelně to ale není jen případ Prahy. Lime dnes má své koloběžky zhruba ve stovce amerických měst a také ve Francii, Německu, Španělsku a Švýcarsku a náročnější terén není jen v Praze. I v Paříži, kde dnes už proběhne kolem 30 tisíc jízd na ekoloběžkách denně, je kamenná dlažba běžná. Právě proto nyní Lime přichází s novou a mnohem bytelnější variantu své koloběžky. Označená je jako Lime-S Generation 3, byť se jedná za osm měsíců od první koloběžky už o její šestou iteraci.

lime-s-gen-3-suspension

Foto: Lime

Lime-S Gen 3 má malou přední vidlici a lepší odpružení

Nejdůležitější na ní však je, že je mnohem více robustní a má být tak připravena i na tu nejvyšší zátěž. Všechny koloběžky od Lime dosud měly osmipalcová kola, nová generace nabídne kola desetipalcová, což má zajistit pohodlnější jízdu i přes hrboly a jiné nerovnosti. Na kočičích hlavách by pak mělo způsobit rozdíl nové vestavěné odpružení, které se na předním kole skrylo do miniaturní vidlice.

revolt-praha

Přečtěte si takéČeský carsharing Revolt nabral první tisíce uživatelů a rozšiřuje se po Praze. Nově má i elektromotorkyČeský carsharing Revolt nabral první tisíce uživatelů a rozšiřuje se po Praze. Nově má i elektromotorky

Zážitek z jízdy a lepší ovladatelnost má zajistit i nový systém brzd, který kombinuje elektrickou a bubnovou brzdu s nášlapnou brzdou nad zadním kolečkem. Když se na novou koloběžkou Lime-S Generation 3 podíváte, okamžitě také spatříte mnohem robustnější konstrukci hliníkového rámu, což má za výsledek opět několik změn.

Nový model je o 2 až 7 kilogramů těžší než předchozí generace, což už je při jízdě poznat. Baterie je pak díky nové konstrukci skryta v dolní části pod nohama, nikoliv pod řidítky. I to bude mít vliv na lepší manipulaci s celou koloběžkou, protože se sníží její těžiště. Navíc má třetí generace elektrických koloběžek Lime o 20 procent vyšší dojezd (celkem vydrží necelých 50 kilometrů).

lime-s-gen-3-display

Foto: Lime

Lime-S Gen 3 má vylepšený displej na řidítkách

Vylepšením nakonec prošel také displej na řidítkách, který nově umí barevně ukazovat stav nabití baterie a také jezdce upozorňuje na to, jak bezpečně s koloběžkou jezdit. Do budoucna pak Lime plánuje, že by mohlo zavést virtuální parkovací zóny, aby se koloběžky neodkládaly úplně kdekoliv, ale na různých pozicích v tzv. hnízdech. I k tomu by sloužil vylepšený displej. Podle magazínu Wired pak v Lime řeší i to, že by v případě jízdy na chodníku, což už prý umí detekovat, mohli na displeji jezdce upozornit, že tam nemá co dělat.

Právě na podobné problémy zatím koloběžky Lime naráží i v Praze a bude zajímavé sledovat, jak se vše vyvine. Americký startup, jehož hodnota se po necelých dvou letech od založení pohybuje kolem 1,1 miliardy dolarů, totiž podepsal memorandum o svém provozu s magistrátem hlavního města Prahy, ale některým městským částem se volně umístěné koloběžky v ulicích nelíbí. Navíc ne vždy tam stojí tak, jak mají, ale jsou rozlámané a pohozené po ulicích.

elden

Přečtěte si takéJedna z nejlepších her míří do kin. Film režíruje tvůrce Ex MachinaJedna z nejlepších videoher vůbec míří na velké plátno. Elden Ring tam přivede režisér Ex Machina

Minimálně tu druhou část by však měla řešit nová generace, kterou by už nemělo být tak snadné poničit, ať už půjde o opotřebování z provozu nebo hloupý vandalismus. Nové koloběžky Lime-S Generation 3 mají prý proti dosavadním modelům vydržet na silnicích jednou tolik oproti předchozím generacím, tedy celý rok. Navíc jsou voděodolné, veškeré dráty již mají schované a celkově je Lime postavilo částečně modulárně, aby je bylo v případě potřeby jednodušší servisovat. Lépe uzpůsobené tak budou i zimním měsícům, pokud je Lime nechá v ulicích.

Do prvních měst by se měly robustnější černobílé koloběžky se zelenými prvky dostat už letos v listopadu. Prozatím není jasné, zda mezi prvními bude i Praha, ale nejpozději po novém roce bychom se měli dočkat i v Česku.

lime-s-gen-3