Rivian a další drtí starý svět. Mají miniaturní tržby, na burze si jich ale cení víc než kolosů, které vyrobí miliony aut

Luboš KrečLuboš Kreč

rivian-r1t_2

Foto: Rivian

Elektrický pick-up Rivian R1T

0Zobrazit komentáře

Když vstupovala automobilka Rivian před týdnem na burzu Nasdaq, doufal její zakladatel a šéf Robert Scaringe, že jeho firmu investoři ocení na 60 až 70 miliard dolarů. A to přesto, že v kolonce tržby společnosti letos i loni svítí nula a místo zisku počítá mnohamiliardové ztráty. Přestože na těch nulách začíná teprve pracovat, celková valuace po sedmi dnech na burze jakoby vystřelila do nebe – v úterý překročila hranici 140 miliard dolarů, tedy dvojnásobek toho, co Scaringe chtěl a v co ani největší optimisté ještě před pár týdny nedoufali.

Ostatně kdo by si troufal odhadnout, že automobilka, která své vozy začala zákazníkům (navíc převážně z řad zaměstnanců) dodávat teprve minulý měsíc a která pro rok 2022 plánuje produkci nízkých desítek tisíc vozů, bude mít po týdnu na burze vyšší ohodnocení než Volkswagen. Tedy než firma, která ročně vypustí na silnice 10 milionů aut včetně Škodovek a která za rok 2020 vydělala 11 miliard eur. Jenže přesně to se stalo – Rivian už je třetí nejhodnotnější automobilkou světa, před ním je pouze Toyota s valuací 300 miliard dolarů a Tesla na úrovni bilionu dolarů.

„U mladých technologických firem obecně platí, že ztrátovost a malé tržby nemusí představovat problém. Předpokládá se totiž, že v následujících letech tržby mohutně porostou. Investoři se taktéž dívají na celkový oslovitelný trh, který může být v případě elektromobilů vskutku gigantický,“ vysvětluje důvody raketového růstu Rivianu hlavní analytik investiční společnosti Cyrrus Tomáš Pfeiler.

Akcie Rivianu ale vnímám jako nadhodnocené. Zásadní problém vidím v příliš pozitivním burzovním sentimentu. Vysoká valuace Rivianu úzce souvisí s mánií kolem Tesly. Řada investorů zjednodušeně vnímá firmu jako novou Teslu – ignorují tak aktuální vysokou cenu, jelikož očekávají další mohutné zhodnocení. Je však otázkou, zda k němu dojde,“ dodává Pfeiler.

lucid-air2

Foto: Lucid Motors

Elektromobil Lucid Air od Lucid Motors

Přijde mi, že ocenění firem produkujících elektromobily zcela ignoruje fakt, že v tomto sektoru expandují i tradiční automobilky,“ doplňuje na konec. Nejde totiž jen o Rivian, jako utržené ze řetězu jsou akcie i dalšího spíše papírového výrobce luxusních elektromobilů, kalifornské společnosti Lucid. Ta v úterý svou hodnotou překonala Ford a dostala se na dohled General Motors. Takže brzy by mohla být čtvrtou nejhodnotnější automobilkou světa a z těch klasických značek by pak v TOP 4 zbyla už jen Toyota.

Lucidu pomohlo to, že jeho ředitel, někdejší manažer Tesly Peter Rawlinson, prohlásil, že platí plán společnosti na výrobu aut pro příští rok a že jí silně narůstají rezervace. Pro srovnání: první auta začal Lucid vyrábět v říjnu a letos jich má z linek sjet kolem 600, pro rok 2022 by to mělo být do 30 tisíc kusů, tedy podobně jako u Rivianu. Toyota, Ford, Volkswagen, GM ročně produkují miliony aut a v čím dál větší míře i elektromobily či hybridy.

Jenomže jak poznamenal Pfeiler, investoři si přejí vidět další Teslu, jejíž hodnota po vstupu na burzu v roce 2010 se k dnešku zvedla o 30 tisíc procent. Takže ti, kdo do ní na začátku investovali tisíc korun, mají dnes přes 300 tisíc korun. A spousta lidí i fondů nechce takovou příležitost znovu promeškat, jelikož univerzálním konsensem je, že budoucnost dopravy jsou elektromobily a že mladé firmy se v tomto segmentu prosadí lépe než ty velké. Jak dění kolem Lucidu či Rivianu zhodnotil slavný komentátor CNBC James Cramer: „Ohodnocení je sice moc vysoké, ale lidé to tak prostě chtějí.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Lucidu nyní do karet nahrálo i to, že jeho model Lucid Air získal titul auto roku v anketě magazínu MotorTrend. Zabodoval nejen kvůli luxusnímu interiéru a povedenému designu, ale především díky dojezdu, který je i podle amerických úřadů nejdelší ze všech elektrovozů – Lucid Air v nejvyšší verzi dojede přes 500 mil, tedy kolem 800 kilometrů. A to je víc než Tesly. Je ale pořádně drahý, Lucid Air Touring vyjde na 140 tisíc dolarů a přesně tyto nejdražší modely plánuje firma zatím výhradně vyrábět, na levnější verze dojde až později.

Paradoxní je, když před pár dny Lucid, který vstoupil na burzu v létě, reportoval kvartální výsledky, vesměs zklamal. Analytici očekávali, že jeho tržby se dostanou aspoň přes milion dolarů (ano, přes milion dolarů, podobně jako Rivian jde o firmu s podstatě nulovým obratem, alespoň zatím) a že jeho ztráta bude menší než 524 milionů dolarů.

nio3

Foto: Nio

Elektromobil Nio ET7

Na burze v USA jsou k mání akcie ještě dalších ambiciózních výrobců elektromodelů. A někteří z nich, jako třeba čínský startup Nio, už skutečně auta vyrábějí. Nio, které je na newyorské burze od roku 2018 a sídlí v čínské Šanghaji, jen letos zákazníkům dodalo přes 65 tisíc vozů a v posledním kvartále utržilo 1,5 miliardy dolarů. Tedy znatelně víc než Rivian a Lucid, ve valuaci za nimi ovšem pokulhává, investoři společnost oceňují na 66 miliard dolarů.

Z nedávné doby jsou ovšem známé i přesně opačné příběhy, tedy když elektromobilní firmy naprosto selhaly a spousta lidí kvůli tomu přišla o peníze. Asi nejznámější je příklad vodíkem poháněných tahačů Nikola, u nichž vyšlo najevo, že je společnost musela pouštět z kopce, aby se vůbec rozjely a ona je mohla natočit do propagačního videa. Podobně výstražné jsou zkušenosti s firmou Lordstown Motors, která se zase chlubila desítkami tisíc předobjednávek, které ve skutečnosti neměla.

Nikolu i Lordstown Motors několik věcí spojuje – do obou ve snaze naskočit na elektromobilní jízdu investoval koncern GM, nepravosti a lhaní u obou objevili finanční dravci z týmu Hindenburg Research a obě firmy slibovaly, že na americký trh co nevidět vypustí gigantické elektrické pick-upy. Ty jsou v tamní automobilové kultuře naprosto zásadní a na rozdíl od Evropy jsou tři nejprodávanější modely aut v USA nikoli kombíky nebo běžná rodinná auta, ale právě pick-upy.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Sedět, stát či šlapat na rotopedu. Změna polohy je při práci důležitá, výškově nastavitelný stůl z Plzně vám ji připomene

liftor_boxed

Foto: Liftor

Zakladatelé Liftoru Václav Ortinský, Ondřej Jirovec a Pavel Petr

0Zobrazit komentáře

Když se tři kamarádi Ondřej Jirovec, Pavel Petr a Václav Ortinský vraceli z veletrhu technologických novinek v Asii, měli jasno v tom, že polohovatelný stůl, který tam viděli, chtějí přinést do Česka. Nikoliv však formou přeprodeje, ale vlastní výrobou. Sehnali prostory a nakoupili stroje, za které se sami postavili. Dnes již mají na výrobu truhláře a svou firmu Liftor stěhují do dvakrát větších prostor.

Na trhu je plzeňský Liftor teprve rok, již nyní však míří na obrat 25 milionů a v následujícím roce plánují majitelé tržby navýšit čtyřnásobně. Pomoct by k tomu měla také další expanze do zahraničí. Již v prvním roce zvládli rozšířit prodej na Slovensko a Polsko, letos firmu ještě čeká vstup do Německa.

„Příští rok máme v plánu další čtyři trhy. Pro každou zemi máme i vlastní komunikační strategii,“ říká marketingová manažerka firmy Pavla Maříková. Tuzemský zájem o ergonomické výškově nastavitelné stoly pak podle jednatele společnosti Pavla Petra výrazně stoupl během pandemie. Doma měl totiž jen málokdo vhodné podmínky pro každodenní práci za počítačem.

„Od začátku jsme vyráběli desítky kusů za měsíc, dnes jsme na čísle 300 a tendence je stále narůstající. Plány byly přitom nižší,“ říká Pavel Petr. Dnes je Liftor připraven přijímat korporátní objednávky klidně i na stovku stolů. Poměr objednávek koncových zákazníků a firem je nicméně vyrovnaný.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Za největší konkurenční výhodu považují majitelé to, že desky primárně vyrábí na míru, díky čemuž dokážou stůl zákazníkovi dodat v jakýchkoliv rozměrech, a to již do druhého dne. „Na našem webu lze ve speciálním konfigurátoru sestavit stůl zcela na míru od typu nohou, velikosti desky a jejího dekoru až po další příslušenství. Je to unikát v rámci segmentu,“ zmiňuje Maříková.

Při sestavování svého polohovatelného pracovního místa tak zákazník vidí okamžité změny rozměrů či dekorů. Konfigurátor je pro firmu klíčovou funkcí, klasické šablony e-shopů proto trojici přátel a zakladatelů společnosti nestačily, a tak si vyvinuli online obchod celý podle sebe.

liftor

Foto: Liftor

Zakladatelé Liftoru Ondřej Jirovec, Pavel Petr a Václav Ortinský

Nikdo z konkurentů na českém trhu se navíc podle zjištění Liftoru nesoustředí čistě na polohovatelné stoly. Od konkurence se Liftor také odlišuje edukací. „Šíříme osvětu na našem blogu, kam přispívají i fyzioterapeuti, a dokážeme zákazníkům poradit. Naším cílem není jen prodávat, ale také inspirovat veřejnost ke zdravějšímu životu, pohybu a work-life balance,“ říká Pavel Petr, který má ve firmě na starost provoz, zaměstnance a velkoodběratele.

Výběr vhodného stolu je podle něj stejně důležitý jako správná židle. I proto se Liftor na svém blogu snaží o vzdělávání lidí v tom, jak pracovat za počítačem efektivněji a zdravěji. „Při dlouhém sezení dochází k oslabení středu těla, ale i přetěžování vrchní páteře, ramen, zkrácení prsních svalů a ochabnutí mezilopatkových svalů. Trpí také oblast beder,“ vyjmenovává Maříková.

A Petr doplňuje, že se na to nabalují další problémy, jako jsou křečové žíly, obezita, nebo dokonce vyšší riziko infarktů. „Nejde však jen o zdravotní indispozice, ale i o produktivitu, která je při střídání práce vsedě a vestoje výrazně vyšší,“ poznamenává jednatel společnosti.

Klíčem k úspěchu je pravidelná změna poloh

„Neříkáme, že je nutné stát celou pracovní dobu. Největší zlo je setrvávat dlouho v jedné pozici. Během půl hodiny doporučujeme dvacet minut sedět, osm minut stát a dvě minuty se procházet,“ říká Maříková, která ve firmě působí i jako pohybová specialistka. Výhodou stolů Liftor je tak funkce alarmu, která po dvaceti minutách oznámí, že je čas na změnu polohy. V nabídce má firma kancelářské, herní, pracovní i dětské stoly včetně rozmanitého příslušenství od držáků monitoru až po židle.

V materiálech sáhla trojice podnikatelů po osvědčené dřevotřísce v úpravě lamino s dvoumilimetrovou ABS hranou. Dekory i materiály však postupně rozšiřují a z původních čtyř vzorů brzy nabídnou dvacet. A protože od zákazníků přichází také požadavky na stoly s deskami z masivu, rozhodli se majitelé vyjít jim vstříc.

„Vnímáme, že zákazník je ochoten si za kvalitní desku připlatit. Již dnes jsme schopni na míru dodat prakticky cokoliv,“ poznamenává Petr. Základní verze stolu vyjde na zhruba osm tisíc korun, navýšení ceny u prémiových modelů bude pak v řádech jednotek tisíců podle typu zvedacích nohou a velikosti a materiálu stolní desky.

Foto: Liftor

Práce ve stoje u polohovacího stolu

Správný stůl však není jediným nástrojem pro zdravější práci. Rozpohybovat lidi za počítačem se proto Liftor snaží všemožnými způsoby. Jako prevenci před oslabením středu těla z dlouhodobého sezení nabízí firma balanční stoličku. „Je určená pro aktivní sezení bez opěradla, musíte na ní držet balanc, neboť se neustále pohupuje. Je to zdravé pro páteř, pro soustředění a pro posílení středu těla. Zájem o ni je velký,“ popisuje jeden ze spolumajitelů Václav Ortinský, který se stará o import a logistiku skladu.

Do nabídky příslušenství stolů firma zařadila také rotoped bez řídítek. Při práci vestoje zase mohou lidé ulevit nohám na pěnové podložce s masážními reflexními výstupky. I obyčejné stání nicméně vyžaduje podle Pavly Maříkové pozornost a edukaci. „Správný postoj by měl být s nohama na šířku kyčelních kloubů, což zaručuje nejlepší stabilitu a umožní dobré rozložení váhy,“ vysvětluje marketérka, která se sportem a pohybem zabývá profesně dvacet let.

Základem je však správně nastavit výšku stolu, až poté se za něj správně postavit. „Lidé jej často dávají moc vysoko, vytáhnou pak ramena, tělo si začne ulevovat a stojí špatně,“ zmiňuje Maříková. Stůl by měl být pro práci vsedě i vestoje nastaven tak, aby byly lokty v pravém úhlu. Články na blogu a další osvěta jsou nicméně jedna věc, ale pobavit se s expertem a vyzkoušet stoly i příslušenství na vlastní kůži nic nenahradí. Zákazníci proto mohou zamířit do showroomu Liftoru v Plzni i pražských Malvazinkách.