Rohlik.cz od začátku buduji jako velkou firmu, příští rok vyděláme 150 milionů, říká v CzechCrunch Podcastu Tomáš Čupr

tomas-cupr-rohlik-boxed2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Tomáš Čupr, zakladatel Rohlik.cz

0Zobrazit komentáře

Prakticky světový unikát, kterému zpočátku téměř nikdo nevěřil. Tomáš Čupr ale dokázal za pár let ze svého projektu Rohlik.cz vybudovat největší online supermarket v Česku a jeho vize u domovské krajiny rozhodně nekončí. Čupr má za sebou silnou byznysovou historii, vezmeme-li v potaz jeho úspěšné exity, jako byl Slevomat nebo Dáme jídlo, ale nic nemělo dle něj tak velký potenciál jako právě rozvoz potravin.

Je to přitom celé poměrně složitá disciplína, rozhodně nejde jen o přemisťování zboží z bodu A do B, jak se může na první pohled zdát. Po zajištění dodavatelů se řeší řízení skladu, čerstvost potravin, vozový park, kurýři, rozvoz, stejně jako samotný online prodej a zákaznický servis.

O tom, že to dokáže růst a ohromný potenciál Rohlíku zvládnout, je ovšem Čupr skálopevně přesvědčen – ostatně si letos na odkup dalších podílů od investorů, rozvoj i expanzi firmy do zahraničí půjčil na své jméno 777 milionů korun prostřednictvím dluhopisů. Právě dluhopisy poháněly mimo jiné také aktuální expanzi Rohlíku do Maďarska, kde od prosince jezdí pod názvem Kifli.hu.

Abychom zjistili, co za růstem Rohlíku stojí, jaké s ním má ambiciózní podnikatel další plány nebo jak řídí své lidi, pozvali jsme si Tomáše Čupra do dalšího dílu CzechCrunch Podcastu, jehož partnerem je jeden z nejrychleji rostoucích českých startupů Productboard, který nabírá ve velkém další posily do týmu.

„Je to naše první země (mimo Česko), takže je expanze fakt punk,“ popisuje vstup na první zahraniční trh Čupr v úvodu podcastu a zdůrazňuje, že jakmile se naučí jednotlivé procesy napoprvé, mohla by být expanze do dalších zemí jednodušší.

Přitom teprve na začátku letošního roku měl Rohlík jasno o tom, kde bude v Budapešti sklad, až v červenci najal lokálního šéfa a během dalších několika měsíců se supermarketu podařilo nabrat schopné lidi a zároveň pořídit vybavení skladu. Souběžně s přípravami na Vánoce v Česku se pak ladily poslední záležitosti, včetně různých povolení.

tomas-cupr-rohlik2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Tomáš Čupr, zakladatel Rohlik.cz

„Ještě v červenci bych přitom řekl, že je šance, že se nám to povede tak 30 na 70. Jsme tu pár dní před Vánoci (v době podcastu) a spouštíme,“ přiznává Čupr. A o několik dní později se Kifli.hu opravdu spustilo. Jde o jeden mnoha trhů hlavních měst v Evropě, který je poměrně podobný Praze – ať už smýšlením lidí a otevřeností k těmto službám nebo obtížností logistiky, ale přitom větší.

„Na tamním trhu je několik hráčů, kteří na něm paběrkují, ale nikdo to nedělá tak dobře. Jsme fakt jiní a fakt lepší,“ neskrývá odhodlání sedmatřicetiletý podnikatel, který je zároveň partnerem investičního fondu Enern.

Jen čas ukáže, jak se nakonec Rohlíku expanze vyplatí a kam případně zamíří dál. Jakmile pokryje větší města po Evropě, může se znovu zaměřit i na lokální regionální trhy, respektive menší města. K tomu všemu ale bylo potřeba hned několik zásadních kroků.

Mimo zmíněných prostředků a klíčového know-how, jak to dělat na tuzemském trhu, se musí Rohlík transformovat z rychle rostoucího startupu na určitou formu korporace, která to ale bude dělat jinak – a k tomu potřebuje seniornější lidi. „Špatně se staví velká firma s lidmi, kteří velkou firmu nikdy neviděli,“ vysvětluje Čupr, proč loví posily i ve velkých korporacích, kterým se dnes snaží konkurovat.

Zároveň je třeba takové lidi patřičně zaplatit, stejně jako je strhnout silnou vizí. Už v prvním roce věděl Tomáš Čupr, že staví velkou firmu, ale podle něj by tehdy ještě podobní špičkoví manažeři pouze za jeho vizí nešli, na to jsou třeba miliardové obraty i ověření konceptu.

Letos skončí Rohlík s obratem kolem 4 miliard korun, což je skok ze 2,5 miliardy korun v loňském roce. Co víc, Rohlík už se v minulém roce dostal do zisku a pokračovat v tom bude i letos a příští rok, na který plánuje zisk EBITDA (zisk před zdaněním, odpisy a úroky) ve výši 150 milionů korun, respektive přes 200 milionů korun v tom dalším při obratu 6,5 miliardy kroun.

Pro zjištění, jakým způsobem probíhalo získávání více než 770 milionů korun, které měl Tomáš Čupr na získání dnes již téměř 75% podílu v Rohlíku a expanzi, co by udělal jinak, kdyby dnes otevíral Rohlík znovu, jak funguje automatizace ve skladu nebo co se jeho online supermarketu nepovedlo, si poslechněte celý díl CzechCrunch Podcastu přímo v přehrávači výše, na SoundCloudu, Spotify či Apple Podcasts.

Pod názvem „CzechCrunch Podcast“ najdete novou epizodu také ve všech podcastových aplikacích na platformách iOS i Androidu.

Čeští jednorožci v čekárně. Zakladatelé Mews a Productboardu v CzechCrunch Podcastu o budování miliardových firem

valtr-palan

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Zakladatel Productboardu Hubert Palán a zakladatelem Mews Richard Valtr

0Zobrazit komentáře

V historii tuzemských startupů by se daly spočítat ty mezinárodně úspěšné a navíc s miliardovou hodnotou v dolarech na prstech jedné ruky. Historicky se nepodařilo dosáhnout statusu takzvaného jednorožce téměř žádné firmě z Česka a pořád se čeká, kdo bude ten opravdu první ryzí „unicorn“. Nejlépe našlápnuto k tomu mají hned dva české startupy, které působí na globálním poli, ale své hnízdo mají v samém srdci Evropy.

Řeč je o pražských startupech Productboard a Mews, jejichž hodnota se po posledních investičních kolech počítá ve stovkách milionů dolarů, a je jen otázka času, kdy přijde další pomyslná rána a dostane jednoho z nich do první ligy. Ano, jde jen o číslo, ale přesto by to byl na české poměry obrovský úspěch, který se nezadržitelně blíží.

I proto jsme si jejich zakladatele Huberta Palána (Productboard) a Richarda Valtra (Mews) pozvali do posledního dílu CzechCrunch Podcastu, což je na české poměry poměrně speciální záležitost, zejména s ohledem na fakt, že oba žijí dlouhodobě v zahraničí.

Zatímco Productboard se soustředí na vývoj nástroje pro produktové manažery, který jim pomáhá v rozhodování se o vývoji dalších funkcí produktu a jejich důležitosti, Mews tvoří systém pro správu rezervací, přihlašovaných hostů, jejich požadavků a automatizaci úkolů v moderních hotelech. Oba mají přes tisícovku platících zákazníků a postupně dobývají celý svět, byť v dost odlišných oblastech.

Oba startupy přitom už od začátku, když oslovovaly investory, zvolily trochu jinou cestu. Zatímco Productboard má za sebou několik českých investičních fondů, Valtr s Mews se rovnou díval za hranice.

„Já jsem za sebou na rozdíl od Huberta nic neměl, jen nápad. Co s Mews děláme, je vizionářské v tom, proč to děláme, jak to děláme a kam to chceme dotáhnout. Když jsem ale českým investorům říkal, že chci stavět rezervační systém, jejich reakce byla jen ‚hm, rezervační systémy už tu přeci jsou‘. Bylo to pro ně těžko uchopitelné, a proto pro nás bylo takřka nemožné najít investory,“ říká Valtr. „Zároveň nám nabízeli podmínky, který nebyly úplně standardní na americké poměry, a já věděl, že by nám to do budoucna mohlo zkomplikovat život,“ dodává.

Podle Huberta Palána je naopak první kolo tak trochu souhra náhod, často nejde o cílený výběr investora. Na začátku se tak náhodou potkal s Rockaway. „Jakub Havrlant měl plán, že rozšíří svůj investiční fond do Ameriky, a hledal někoho, kdo mu tam pomůže prorazit. Dostal intro na mě, protože jsem delší dobu žil v San Francisku, a já mu na to odpověděl, že tu dělám startup a nemám na takovou věc čas. On se o něj začal zajímat a zaujal ho natolik, že do něj vložil první peníze,“ říká Palán.

Productboard

Seznamte se se společností Productboard, důvěryhodným partnerem pro správu produktů.…

Dnes už mají za sebou oba startupy několik investičních kol. Productboard letos vybrali dalších 10 milionů dolarů, když se připojili nejen prestižní kalifornské fondy, ale i české Credo nebo Reflex Capital. Mews v průběhu léta oznámili investici ve výši 33 milionů dolarů od amerického investičního fondu. Ta příští by je tak mohla posunout nad zmiňovanou magickou hranici miliardové hodnoty v dolarech. Ale to předbíháme.

Oba se shodují na tom, že boj s konkurencí ve formě obrovských korporací a dalších zavedených firem je složitý a drahý. Člověk ale zároveň musí mít nastavenou hlavu na globální úspěch a nekonečný drajv, aby vůbec dokázal podobný startup táhnout kupředu. Není to pro každého, má to spoustu úskalí, ať už z pohledu zdraví, rodiny nebo zodpovědnosti, ale výsledek může stát za to. Ani jeden přitom nebuduje startup primárně na prodej, nemá cíl dostat se na valuaci X nebo Y a jejich vizí je růst a pomoc čím dál většímu počtu lidí.

hubert-richard

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Hubert Palán a Richard Valtr

V novém dílu CzechCrunch Podcastu, jehož partnerem je český výrobce 3D tiskáren Prusa Research, tak oba popisují jaké byly začátky jejich firem, jaký je rozdíl mezi New Yorkem, kde žije Richard Valtr, a Silicon Valley, kde je Hubert Palán, ale také o startupovém ekosystému, nabírání peněz, rychlém růstu a přístupu k nabídkám investorů. Dojde i na to, kolik peněz je za oba fér, pokud jde o vyplácení si mzdy z vlastní rychle rostoucí firmy.

CzechCrunch Podcast s Hubertem Palánem a Richardem Valtrem můžete poslouchat přímo v tomto článku, na SoundCloudu a také na všech hlavních platformách včetně Spotify a Apple Podcasts. Pod názvem „CzechCrunch Podcast“ ho tedy najdete i ve všech svých podcastových aplikacích na iOS nebo Androidu.

Přejeme vám příjemný poslech.

Předchozí díly CzechCrunch Podcastu se Zdeňkem Cendrou a Ondřejem Bartošem:

ondrejbartos

Přečtěte si takéDokážu si představit snazší způsoby, jak vydělat hodně peněz, říká v CzechCrunch Podcastu investor Ondřej BartošDokážu si představit snazší způsoby, jak vydělat hodně peněz, říká v CzechCrunch Podcastu investor Ondřej Bartoš

zdenek-cendra-boxed

Přečtěte si takéChtěl jsem tržby 100 milionů, dnes peníze nejsou cíl, říká internetový miliardář Zdeněk Cendra v CzechCrunch PodcastuChtěl jsem tržby 100 milionů, dnes peníze nejsou cíl, říká internetový miliardář Zdeněk Cendra v CzechCrunch Podcastu