Pražská záchranka existuje už 165 let. Ani jednou za tu dobu ale neměla vlastní sídlo. V současnosti její zaměstnanci sedí společně s pražskou městskou policií v Korunní ulici na Vinohradech. Praha ale nyní v soutěži vybrala architektonický návrh budovy pro záchrannou službu, který vzešel z jedenáct let dlouhé debaty.
Zdravotnická záchranná služba by měla najít nový domov na pražském Proseku. A to v domě, který navrhlo bratislavské studio Plural. „Návrh nabízí pragmatickou, funkční a logicky uspořádanou budovu, která současně poskytuje svým zaměstnancům prostory a prostředí pro odpočinek nezbytný při jejich stresující práci,“ popsali svůj návrh architekti.
Budova je složená z několika na sebe položených bloků. Ty mají rozdílnou šířku, což vytváří prostor pro vznik velkorysé střešní zahrady. Nejdůležitější část budovy, tedy operační centrum, má působit jako maják nad městem.
Foto: Praha.eu
Soutěž vyhrálo bratislavské studio Plural
Novostavba by měla vzniknout na pozemcích hned vedle Polikliniky Prosek. Do administrativně-technické budovy by se měl přestěhovat dispečink, kde pracovníci přijímají tísňové hovory, vzdělávací a výcvikové středisko pro záchranáře, administrativní zázemí a také zařízení pro servis a údržbu sanitních vozů.
„Nová budova nám dovolí dostat všechny naše provozy, které vytvářejí zázemí pro chod záchranky, pod jednu střechu, a ještě víc tak zefektivnit naše fungování,“ uvedl ředitel pražské Zdravotnické záchranné služby Petr Kolouch.
Praha vyhlásila soutěž na podobu budovy na Proseku koncem loňského září. Mezinárodní porota vybírala z devatenácti návrhů, letos v září pak vyhodnotila dopracované návrhy šesti finalistů. Kromě architektů a záchranářů byli členy poroty také zástupci magistrátu a městské části Praha 9. Hotovo by mělo být v roce 2030.
Ačkoli radní pro oblast sociálních věcí, bydlení a zdravotnictví Alexandra Udženija hovoří o tom, že záchranka se přiblížila realitě, další člen poroty, starosta Prahy 9 Tomáš Portlík, se vyjádřil tak, že Praha bude mít nejspíš potíže nové sídlo financovat. Vyjít má asi na dvě miliardy korun. Městská část se tak rozhodla, že než bude nové sídlo hotové, vybuduje nástavbu na budově sousední polikliniky.
„Domluvili jsme se s ředitelem záchranné služby Petrem Kolouchem, že by tam vzniklo dočasné sídlo. On ten projekt připravoval, záchranná služba se na něm společně s Prahou 9 podílela a v tuto chvíli ho máme ve stavebním povolení, vznikl výkaz výměr a soutěží se,“uvedl Portlík minulý týden pro Rádio Praha Českého rozhlasu. Práce by podle něj mohly začít už příští rok a vznikl by také parkovací dům pro pět set vozidel.
Reklama by se na stěny eskalátorů stanice Jiřího z Poděbrad mohla vrátit. Město z ní má 116 tisíc ročně
Nedávno opravená stanice uchvátila tím, že v ní chybí reklamy. Není první, do všech dřívějších se ale plakáty vrátily. O Jiřího z Poděbrad se nyní jedná.
Když se na Karlově náměstí otevíral před čtyřmi lety zrekonstruovaný vstup do metra, kromě toho, že zářil novotou, na něm byla zajímavá ještě jedna věc. Na stěnách tunelu, kde stojí eskalátory, nebyla ani jedna reklama. Jen čistě bílý prostor. To samé platilo o stanici metra Anděl směrem Na Knížecí. Čistě bílý prostor tam zářil při otevření před dvěma lety. Když se po obou těchto stanicích projedete dnes, uvidíte tu místo toho reklamu, která se sem vrátila, jako by se nechumelilo. To samé by teď mělo čekat i nedávno znovuotevřenou stanici Jiřího z Poděbrad.
„Vždycky budu tým: prostory na eskalátorech zcela bez reklam. Vypadá to fantasticky a je to vážně neskutečně osvěžující. Doporučuji každému zajít se na to podívat,“ napsal na svůj Facebook propagátor architektury Adam Gebrian. Nebyl sám. Bezreklamovou jízdu po eskalátoru si užili i další, dokumentovali ji a sdíleli na sociálních sítích. Na rekonstrukci stanice metra za 800 milionů korun to byl jeden z nejsvěžejších momentů.
V tuto chvíli ale nic nebrání tomu, aby se reklama – podobně jako na Karlově náměstí a na Andělu – zase vrátila. A to kvůli smlouvě, kterou má dopravní podnik uzavřenou se společností Railreklam na pronájem ploch v prostorách a soupravách metra. Tu prostřednictvím společnosti Expiria ovládá firma BigBoard.
Smlouva uzavřená v září 2019 je na užívání veškerých ploch v prostorách pražského metra – tedy ve vestibulech nebo eskalátorech – a na celkovou částku 18,3 milionu korun bez daně. To znamená, což také sama smlouva dále specifikuje, že jde o částku 3 036,99 koruny za jeden metr čtvereční plochy za rok.
Foto: IPR Praha
Stanice Jiřího z Poděbrad se po rekonstrukci otevřela letos v listopadu
Konkrétní prostory v metru jsou specifikovány v příloze smlouvy. Ta hovoří o reklamě na Jiřího z Poděbrad v zásadě na dvou místech. Prvním je takzvaná balustráda, tedy polepení mezi jednotlivými eskalátory, která zabírá 130 metrů čtverečních. Druhým jsou panely B1 v eskalátorovém tunelu, kterých může být na Jiřího z Poděbrad dvakrát 19,09 metru čtverečních. A právě o nich se nyní vede diskuze především. V zásadě to tedy znamená, že na jedné straně volá odborná veřejnost po kvalitním veřejném prostoru, na té druhé je příjem z reklamy, který v tomto konkrétním případě dělá zhruba 116 tisíc korun.
Balustráda, tedy přelep mezi eskalátory, vynese téměř 395 tisíc korun a i ona by se samozřejmě mohla na opravenou stanici vrátit, momentálně ale nebudí takové emoce jako plakáty na stěnách. Pro kontext je dobré říct, že stejná smlouva hovoří také o reklamě v soupravách metra, která je zasmluvněna v hodnotě 73,2 milionu korun, přičemž metr čtvereční v soupravě vyjde na bezmála dvacet tisíc korun.
O osudu Jiřího z Poděbrad, respektive reklamy ve stanici, se nyní jedná. A to především proto, že veřejnost dala na sociálních sítích jasně najevo, že je jí prostor bez reklam víc než příjemný. A také proto, že se toho chytil pražský magistrát, respektive náměstek pro dopravu a bývalý primátor Zdeněk Hřib. „Ředitel dopravního podniku Petr Witowski má ode mě za úkol průběžně informovat o postupu jednání se zasmluvněnou reklamní společností,“ napsal na dotaz CzechCrunche Hřib s tím, že osobně by byl moc rád, aby minimálně stanice Jiřího z Poděbrad zůstala po rekonstrukci bez reklam.
Bezzubý manuál
Faktem ale je, že bez podobného tlaku by se reklama na vinohradskou stanici metra zcela jistě vrátila. Ostatně Na Knížecí neboli na Andělu to byl podobný příběh. „Na Knížecí se to povedlo udržet krásně čisté. Bohužel, dva roky po rekonstrukci je to po mém odchodu opět zničené,“ napsal bývalý radní pro dopravu Adam Scheinherr.
Foto: IPR Praha
Nové vstupy do metra na náměstí Jiřího z Poděbrad, v hantýrce dopravního podniku jde o takzvané kiosky
V zásadě totiž neexistuje nic, co by nějak upravovalo reklamu v rekonstruovaných stanicích metra. Dopravní podnik má architektku metra Annu Švarc, ta pro podobné situace přichystala manuál. Týká se přímo reklamy a v zásadě říká, jak přesně v takových případech postupovat. Dokument ale není závazný, ostatně není ani schválený dozorčí radou.
Faktem nicméně zůstává, že není výjimkou situace, kdy v metru dojde k tomu, že se místo, kde reklama byla, nějak změní nebo že přestane existovat. V takovém případě Švarc se smluvní společností domlouvá, jak reklamu nahradit. Respektive, kde ji nahradit. Ostatně na Jiřího z Poděbrad se změnily vstupy do metra z náměstí, kdy takzvané kiosky zůstaly podle projektu nezastřešené. I to znamenalo, že ze stanice zmizelo asi dvanáct zasmluvněných citylightů, které tím pádem musely být přestěhované na jiné místo v rámci metra. Problém je, že jiný prostor podél eskalátoru nabídnout nelze. Mělo by jít navíc o adekvátní náhradu, pokud jde tedy o reklamu v centru, nelze ji napříště přestěhovat na okraj.
„Preferuji verzi, která konsoliduje jednotlivé rámečky do jednoho velkého nosiče. Metry čtvereční tedy zůstanou, reklama ale aspoň není rozesetá po celém veřejném prostoru metra. Tak je to například na Náměstí Republiky, pokud vyjíždíte směrem na Palladium, na Andělu ve směru Na Knížecí nebo na Karlově náměstí ve směru na Karlovo náměstí,“ vylíčila pro CzechCrunch Švarc.
Foto: Facebook Adam Scheinherr
Stanice Anděl, výstup směrem Na Knížecí před a po, jak ho znázornil Adam Scheinherr
Je to ale příklad dobré praxe, nikoli povinnost, kterou by se dopravní podnik řídil i příště. Podobně jako Jiřího z Poděbrad se mají přitom opravovat v následujících měsících i další stanice. Na konci příštího roku odstartuje rekonstrukce na Floře, která je hned za Jiřákem. Rekonstruovat se má také Českomoravská. Ačkoli se tedy tyto dvě stanice změní, reklama v nich by teoreticky měla zůstat stejná.
Mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková pro CzechCrunch napsala, že dopravní podnik nyní hledá i s hlavním městem a také nájemcem reklamních ploch „řešení akceptovatelné pro všechny strany, aby u této jedné stanice zůstala zachována nynější podoba po rekonstrukci, ale současně abychom dostáli povinnostem a nepřišli jsme o příjmy.“ Dodala, že je potřeba si uvědomit, že to není jen o tom, zda reklama ve stanici na Vinohradech bude, nebo nebude, protože to má širší souvislosti.
To jsou kromě uzavřené smlouvy také výnosy z pronájmu ploch, které jsou zdrojem příjmů dopravního podniku. „V letošním roce očekáváme příjem cca 220 milionů korun z pronájmu všech reklamních ploch na majetku DPP. Pro srovnání, výstavba nové tramvajové tratě z Holyně do Slivence včetně velké smyčky stála DPP 233 milionů korun. Hrubým srovnáním bychom každý rok díky příjmu z pronájmu reklamních ploch mohli postavit jednu novou tramvajovou trať,“ dodává Řehková. Znovu je ale potřeba připomenout, že reklama v panelech v tunelu podél eskalátorů na Jiřího z Poděbrad přinese do rozpočtu dopravního podniku ročně jen asi 116 tisíc korun.
Skupina BigBoard kromě pronájmu reklamy v metru vlastní také velkoformátovou reklamu uvnitř města. Nejviditelnější byla společnost v době, kdy se projednávaly pražské stavební předpisy, které chtěly v centru hlavního města reklamu omezit.
Metropole mimochodem také letos v září podle serveruSeznam Zprávy podala na jinou firmu z holdingu BigBoardu, konkrétně CzechOutdoor, žalobu kvůli billboardům bez platného povolení na 58 pozemcích města. Městská společnosti TSK pak podala v dubnu na společnost další žalobu, a to na odklizení nelegální reklamy z mostů a lávek.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.