Rostlina není jen ozdoba. Nová kniha pražské iniciativy Haenke přibližuje fenomén botaniky ve městě
Pokojové rostliny, komunitní zahrady nebo stromy lemující ulici. Život ve městě nám zvelebuje spousta zeleně, ale vnímáme všechny její rozměry?
Pražská iniciativa Haenke, za kterou stojí manželé Alexandra Antih Střelcová a Julien Antih, na sebe upozornila krátce po svém vzniku v roce 2017. Partnerské duo tehdy uspořádalo instalaci Victoria Pragensis, tvořenou 944 rostlinami umístěnými na speciální kovové konstrukci na Piazzetě Národního divadla. Cílem Haenke bylo umožnit lidem, aby pochopili souvislosti, které vycházejí ze soužití rostlin a lidí ve městech. Během života projektu se mnohé změnilo, ale právě tento stavební kámen zůstává stejný. Vyústěním všech dosavadních aktivit je nová kniha Plantlovers: Neviditelná botanika městského prostředí.
Fenomén rostlin nejen v interiéru, ale také ve veřejném prostoru města se stále více dostává do popředí zájmu. S globálním oteplováním a rostoucími tepelnými ostrovy se není čemu divit – každé léto je nám v betonových džunglích stále tepleji, proto více vnímáme, jak prostředí kolem nás proměňují koruny stromů, parky a zelené střechy. Alexandra Střelcová se ale ve své knize na současný fenomén dívá prizmatem společenských, kulturních a ekonomických souvislostí.
„Kniha má tři kapitoly a začíná historií, tedy jak lidé ovlivňovali rostliny. Druhá část je o tom, jak rostliny ovlivňují lidi – co si můžeme vzít z mechanismů rostlin pro sebe, když je nebudeme vnímat jako pouhý objekt, dekoraci. A v poslední části se ohlížím za všemi projekty, které jsme během existence Haenke uskutečnili,“ vysvětluje Střelcová.
Kdo o projektu Haenke již slyšel, ví, že jeho součástí byl ještě donedávna obchod s pokojovými rostlinami. Své aktivity však nikdy neomezoval jen na ně, spíše naopak. „Prostřednictvím obchodu jsme vždy chtěli financovat neziskové aktivity, které mají sociální dopad. I prodejem pokojovek jsme ale mohli šířit osvětu a dávat lidem vědět, že se za květinou skrývá mnohem více,“ říká autorka knihy.
Díky provozování obchodu se navíc mohla Alexandra Střelcová na vlastní oči přijet podívat, kde vlastně začíná život pokojových rostlin. „V případě kávy už dnes víme, odkud pochází, když jdeme do restaurace, víme, odkud je maso, které máme na talíři. U pokojovek to ale nevíme. Podařilo se mi ale spojit s několika pěstiteli v Holandsku a jela jsem je navštívit, což by se mi jako běžnému spotřebiteli asi jen tak nepovedlo.“
Řezané květiny se pěstují v afrických zemích, Kolumbii nebo Ekvádoru a následně se přesouvají na holandskou burzu. Květinový průmysl s sebou ale nese mnohé problémy, které začínají už u špatných podmínek pracovníků na květinových farmách, kde také dochází k odčerpávání lokálních vodních zdrojů, znečištění vody pesticidy a k erozi půdy. K uhlíkové stopě negativně přispívá také samotný dovoz rostlin do Holandska.
U pokojových rostlin je tomu ale jinak, jelikož se velká většina z nich pěstuje především přímo v Holandsku, Francii, Dánsku nebo Německu. Pěstitelé se většinou specializují na jeden druh, který pěstují po milionech v obrovských sklenících. Následně je dodávají do všech obchodních řetězců – gigantům jako je IKEA, ale i menším prodejcům. Pokud se tak člověk zdráhá koupit si pokojovou rostlinu právě v IKEA, protože má pocit, že je něčím horší, nemá k tomu důvod. Jejich původ je totiž ve většině případů stejný.
„Při návštěvě pěstitelů se mi líbilo, že ve sklenících využívají formu biologické kontroly – létají tam můry, které požírají škůdce. A bylo znát, že i přes to, v jakém množství se rostliny pěstují, to dělají lidé, kteří mají rostliny skutečně rádi. Několik pěstitelů mi řeklo, že je to jejich práce snů. Monokulturní pěstování ve sklenících není něco, s čím bych souznila, vadí mi objektivizace rostlin, ale přesto mě mile překvapilo,“ vzpomíná Střelcová.
Právě nesouznění s megalomanským způsobem pěstování pokojových rostlin však nakonec přispělo k tomu, že obchod Haenke v roce 2021 zavřel své dveře. Během pandemie covidu přitom obchody jen kvetly, manželé si ale uvědomili, že komerční aktivity příliš ředí pozornost, kterou by rádi věnovali aktivitám vzdělávacím. A takových bylo bylo dosud skutečně hodně.