České e-shopy zažily rok na horské dráze. Lidé v nich utratili přes 220 miliard, ale rostly nejpomaleji za osm let
Rok 2020 byl kvůli pandemii a zavřeným kamenným obchodům pro tuzemské e-shopy rekordní, loni se však situace obrátila. A nastala jízda na horské dráze. Právě takový příměr dobře vystihuje vývoj české e-commerce v uplynulých dvanácti měsících. Navzdory výkyvům v průběhu roku 2021 nicméně obrat všech tuzemských e-shopů meziročně celkem vyrostl o 14 procent a dosáhl dohromady 223 miliard korun.
Jak ukázala data nákupního rádce Heureka a Asociace pro elektronickou komerci (APEK), období dvojnásobného růstu české e-commerce z počátku loňského roku vystřídalo jeho koncem vystřízlivění v podobě mírného poklesu. A zatímco v roce 2020 e-commerce rostla o 26 procent, což je za posledních deset let nejvyšší tempo, loni byl růst nejpomalejší od roku 2013, kdy také dosáhl 14 procent.
„Rok 2021 byl z pohledu meziročních srovnání naprosto výjimečný. Do prodejů opět významně vstupovala covidová situace a související opatření. Ta z pohledu online prodejů ovlivnila pozitivně především úvodní část roku. Průběžně jsme porovnávali předpandemické období s obdobím lockdownu a naopak,“ komentuje výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
„Dopady protipandemických opatření z obou let 2020 i 2021 se na vyhodnocování projevovaly celoročně. Po předloňském skokovém růstu považujeme v každém případě dosažené výsledky české e-commerce za další velký úspěch. Poprvé se podařilo prolomit magickou hranici dvou set miliard korun obratu za prodané zboží a s meziročním růstem 14 procent můžeme být spokojeni,“ doplňuje Vetyška.
Po růstu i o sto procent přišel propad
Bližší pohled na vývoj v rámci loňska ukazuje, že jednotlivé kvartály jsou oproti předchozímu roku diametrálně odlišné. Meziročně byl podle analýzy nejsilnější první kvartál roku 2021, protože v tomto období došlo ke srovnání „ještě otevřeného“ Česka před první vlnou pandemie a zavřených kamenných provozoven loni.
„Většina e-shopů rostla v prvním kvartálu v desítkách procent, výjimkou nebyly ani růsty nad hranicí sto procent. Šlo především o prodejce elektra, knihkupectví nebo hobby markety, tedy prodejce, kteří se před covidem z větší části zaměřovali na prodeje v kamenných pobočkách,“ vysvětluje Tomáš Braverman, CEO Heureka Group.
Během jara a druhého kvartálu roku pak meziroční růst s otevřením kamenných prodejen o něco zpomalil, pořád však ještě dobíhala opatření a čísla byla nad předchozím rokem. To je podle Bravermana způsobeno tím, že v tomto období rostly segmenty oblečení, módy a dětského zboží, které v roce 2020 během prvního lockdownu zaznamenaly velký útlum.
Klesající trend se následně projevil ve druhé polovině roku – ve třetím kvartále tuzemská e-commerce meziročně rostla jen o několik procent. Závěr roku, kdy probíhá tradičně nejsilnější vánoční sezona, přinesl dokonce meziroční pokles.
„V předvánoční sezóně roku 2020 došlo k uzavření obchodů mezi koncem října a začátkem prosince, takže se drtivá většina vánočních nákupů roku 2020 odehrála, protože musela, na internetu,“ vysvětluje pokles Braverman.
„Právě skončená vánoční sezóna oproti tomu byla jiná. Po celou dobu byly otevřené kamenné prodejny, řada hitů Vánoc nebyla dostupná skladem – namátkou třeba PlayStation 5 nebo iPhone 13 mini, rostla inflace a lidé očekávali zdražení energií. To hrálo v útratách v onlinu významnou roli a ovlivnilo to i celkový meziroční vývoj e-commerce,“ doplňuje ředitel Heureky.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsVelké změny zaznamenalo samotné chování zákazníků, kteří loni nakupovali jiný druh sortimentu. Například kategorie bílé elektroniky zaznamenala mírný pokles o tři procenta – lidé toto zboží ve velkém nakupovali již během první vlny v roce 2020.
Naopak už tradičním tahounem online prodejů bylo jídlo s růstem 28 procent, silnými segmenty byly také potřeby pro dům a zahradu (růst o 20 procent) nebo nábytek (17 procent). Zajímavostí je také meziroční růst erotického zboží o 30 procent, což je nejvyšší tempo mezi třinácti sledovanými kategoriemi.
Covid do velké míry ovlivnil konkrétní kategorie – extrémní byl zájem o zahradní skleníky, výrazný růst byl také u kotlů na topení, které byly dříve téměř výhradně offline kategorií. Za zmínku pak podle Bravermana stojí vyšší zájem o vybavení na sport včetně zimních sportů nebo kol a elektrokol. Zajímavým skokanem onlinu bylo také investiční zlato.
E-shopů je v Česku už přes 50 tisíc
Prostředí online prodejů i nadále přitahovalo další obchodníky. Během druhého „pandemického“ roku vzrostl jejich počet na českém trhu o tři procenta a celkem je jich už 50 985. Mnoho z nich však loni také zaniklo.
„Jednalo se především o ty, které se chtěly svézt na vlně covidu a využít toho, že se do online prostoru přesunuli i méně zkušení zákazníci,“ říká Tomáš Braverman s dodatkem, že v první vlně v roce 2020 Heureka zablokovala stovky neprověřených e-shopů, v průběhu roku 2021 šlo maximálně o desítky.
Spokojenost zákazníků přitom obecně zůstává na vysoké úrovni mezi 95 až 96 procenty a v loňském roce nedošlo k velkým výkyvům. České e-shopy podle šéfa Heureky patří kvalitou nabízených služeb mezi špičku a pandemie tento boj ještě vyostřila, urychlila spoustu procesů a donutila mnoho prodejců k maximální koncentraci na online.
Nejčastějším problémem, který zákazníci uvádějí při špatném hodnocení e-shopu, je doručení rozdílného zboží, než jaké bylo avizováno na e-shopu. Druhou častou bolístkou je pak nepřesná nebo nedostatečná komunikace e-shopu se zákazníkem.
Podobně téměř bez změn zůstalo také využívání platebních metod – dobírku stejně jako platbu na výdejních místech využívá necelá třetina zákazníků, na třetím místě je pak platba kartou online.
Pro fungování e-shopů v letošním roce vidí Tomáš Braverman několik možných překážek včetně krize v dodavatelsko-odběratelských řetězcích, kvůli nimž dochází k výpadkům produkce i dodávek zboží. Dále pak vlivem růstu ceny za proklik u reklam (CPC) bude podle něj část e-shopů bojovat o přežití.
„Na druhou stranu, e-shopy s unikátním sortimentem a ty, které krize dodavatelů nezasáhne, se budou naopak porozhlížet po tom, jak vyrazit do zahraničí. Po Slovensku a Maďarsku to budou další země střední a východní Evropy jako Rumunsko nebo Slovinsko,“ říká šéf Heureky.
Nezastavitelným trendem je dle něj také rostoucí popularita marketplaců, které v našich končinách kromě Heureky budují i největší hráči jako Alza a Mall, ale i menší jako Zoot nebo Pilulka.