Růst se naučili v Boltu. Adam funguje tři roky, je v 11 zemích a loni vymaloval pokoje za 100 milionů
Roman Sysel a Jakub Dvořák roky pracovali v estonském Boltu, poté začali budovat vlastní startup Adam, kde spoléhají na několik naučených principů.
Roman Sysel a Jakub Dvořák, zakladatelé startupu Adam
Po třech letech na trhu zprostředkovala aplikace Adam loni služby za více než sto milionů korun a meziročně vyrostla trojnásobně. A minimálně stejné tempo chce udržet i letos. Jsme jen v začátcích, říkají přitom zakladatelé startupu, u kterého si mohou zájemci on-line objednat vymalování pokojů stejně jednoduše jako taxík nebo oběd. Teď již firma působí v jedenácti zemích, osm jich přidala v minulém roce. Inspirací při budování byznysu je pro zakladatele Romana Sysla a Jakuba Dvořáka estonská platforma Bolt pro rozvoz lidí, jídel a dalších služeb.
Roman Sysel byl totiž kdysi vůbec prvním zaměstnancem Boltu v regionu střední a východní Evropy a úzce spolupracoval se zakladatelem Markusem Villigem, jenž přímo do Adama předloni investoval vedle českého fondu Presto Ventures. Jakub Dvořák se pak k Syslovi v Boltu připojil o pár desítek zaměstnanců později. Společně tak sledovali a řídili rozvoj taxi platformy, jež má dnes hodnotu v miliardách dolarů a tisíce zaměstnanců. A odnesli si i cenné zkušenosti.
„I v Boltu v začátcích dělali hodně pokus-omyl, čemuž se my nyní můžeme ve větší míře vyvarovat,“ říká pro CzechCrunch Sysel. Poučení číslo jedna zní – designovat věci co nejjednodušeji. „Zní to triviálně, ale není to standard,“ vypráví. Z Adama má časem vyrůst služba zahrnující nabídku všech prací, které se týkají staveb a rekonstrukcí, ideálně nejen v Evropě. Oba zakladatelé ji tak ale minimálně zatím nestaví: „Děláme co nejméně a krůček po krůčku posouváme laťku.“ Tak vysvětlují, proč si na začátek vybrali právě malování pokojů. Postupně již ale třeba v Česku přidávají i další služby jako zednické práce a renovace.
Přísně přitom sledují návratnost investic. „Několik trhů máme v černých číslech a nepálíme tolik peněz, proto jsme si loni v době nízkých valuací mohli dovolit odmítnout několik nabídek od investorů,“ popisují. V rozhovoru pro CzechCrunch Sysel s Dvořákem mluví o expanzi, základních poučkách, jak rychle budovat byznys, inspiraci z Boltu i o tom, kdy se z Adama stane bájný jednorožec, tedy startup s hodnotou v miliardách dolarů.
Adama jste rozběhli v roce 2021, nyní již působíte v jedenácti zemích a asi čtyřiceti městech. Expandujete spíš po státech, nebo po menších lokalitách?
RS: Loni jsme expandovali po zemích, bylo jich asi osm. Letos se soustředíme na města, náš byznys model je založen na nich. Když vstupujeme na nový trh, typicky jde o hlavní město, a pokud funguje hezky, otevřeme i další.
Jak řešíte základní kámen úrazu podobných služeb, kdy je nutné mít najednou dostatečně velkou nabídku a poptávku, ve vašem případě řemeslníky a zákazníky? Na kterou stranu se zaměřujete jako na první?
RS: Je to hra s balancem, a aby mohl vůbec vzniknout, snažíme se mít mírný převis nabídky. Když například počítáme, že budeme letos růst pětkrát, nemůžeme s náborem řemeslníků čekat do léta, kdy je největší sezona. Snažíme se být o krok napřed, ovšem nepovede se to vždy pro každý den v roce. Naší výhodou oproti doručování jídla nebo objednání taxi je, že uživatelé naše služby nepoptávají v řádu minut, typicky jde o jeden až dva týdny.
Jako platforma máte poměrně nízké náklady vstupu na nový trh. Když ale během jednoho roku expandujete do osmi zemí, jak si hlídáte, abyste neztratili pozornost?
JD: Již od začátků bylo naším plánem postavit platformu, kde uživatel na jednom místě sežene všechno od malování přes stěhování po rekonstrukci bytu nebo kanceláře, a časem být největší minimálně v Evropě. V Boltu jsme viděli, že to jde, a dělali jsme to spolu s nimi, takže věříme, že víme, jak to udělat. Tato vize je ale velká. Aby se nám ji podařilo naplnit, musíme se nejdřív soustředit na jednu věc, proto jsme si vybrali malování. Díky focusu na něj dokážeme střežit kvalitu.
RS: Zároveň jsme chtěli expandovat co nejrychleji. Pokud bychom měli dvacet vertikál, tak je rychlá expanze nemožná. Při expanzi se více díváme na produkt než na geografii. Když vidíme, že se nám v dané zemi daří dobře, soustředíme se na ni. Pokud se nedaří až tak dobře, spíš ji utlumíme a vrátíme se k ní později. Pomalu se dostáváme ke spuštění dalších řemesel, v několika zemích již fungují zednické práce a renovace, v Česku testujeme tapetování.
Počítáte, že tapetování přijde do módy?
RS: Tyto věci přicházejí v cyklech, takže je to dost možné. Pár let trvá, než se na aktuální trendy naučí pořádně reagovat řemeslníci, proto chceme být připraveni. Na vtipnou věc jsme narazili ve Španělsku, kde byla velká móda takzvané gotele, které teď nikdo nechce.
Držíme se obecného principu, který si odnášíme i z Boltu – designovat věci co nejjednodušeji. Zní to triviálně, ale není to standard.
O co jde?
JD: Částečně bylo gotele móda i u nás, jde o jakoby plastový nástřik, kdysi to bývalo na stěnách ve školách, nemocnicích nebo třeba na chodbách v bytovkách do výšky asi jednoho metru. Ve Španělsku ale používali hodně výrazné barvy a tento nástřik dělali všude, i na stropy. Teď už ale gotele nikdo nechce a jeho odstraňování je nejpoptávanější služba. Takže s nabídkou musíme reagovat nejen na trendy, které vznikají, ale i na trendy, které zanikají.
Když takto rychle expandujete do zemí a postupně přidáváte vertikály, jak při tom všem hlídáte kvalitu služby?
RS: Kromě mechanismů na hlídání kvality řemeslníků se držíme obecného principu, který si odnášíme i z Boltu a dalších projektů – designovat věci co nejjednodušeji. Zní to triviálně, ale není to standard. Běžně slýchám nápady od lidí, kteří s nějakým projektem začínají, ve stylu: „Udělám novou sociální síť, ale komplikovanější, protože Facebooku něco chybí.“ I náš plán je mít časem komplikovanou službu, ale důležité je, že ji tak nestavíme – děláme co nejméně a krůček po krůčku posouváme laťku. Ani Facebook v začátcích nebyl tak komplexní jako dnes, to platí i pro Amazon, Apple, Google, Microsoft a tak dále.
Každému začínajícímu projektu bych doporučil držet věci co nejjednodušší, a co nejdéle to jde. Všichni, kdo používáme služby od zmiňovaných firem, je máme zároveň rádi, protože jsou jednoduché, třeba na ovládání, na nový telefon se nahraje všechno „samo“… Když designujete věci jednoduše, jednoduše se škálují i kontroluje kvalita. Tento princip musíme opakovat dokola i v našem týmu.
Jak často to musíte ve firmě opakovat?
JD: Pořád, a nejen ve firmě, ale i sami sobě. Je extrémně snadné sklouzávat k tomu, abychom věci dělali jinak. Občas se nám stane, že od jednoduchosti vybočíme, proto si to musíme neustále hlídat a připomínat.