S kyberbezpečností pomáhají STRV i Heurece. Experti z Alphaserveru sází na respekt k firemní kultuře

Tomáš Luňák se netají ambicemi udělat ze své společnosti jednu z pěti největších kyberbezpečnostních firem v Česku.

Luboš KrečLuboš Kreč

navrh-bez-nazvu-9

Foto: Alphaserver

Tomáš Luňák, zakladatel firmy Alphaserver

Kybernetická bezpečnost je už pár let klíčové byznysové téma a jeho význam spolu se sofistikovaností útoků a novými regulacemi dál poroste. Jednou ze společností, které s ní pomáhají i předním technologickým firmám, je Alphaserver. Podnik, jenž se netají velkými ambicemi. „Sázíme na kvalitní práci a unikátní otevřený přístup,“ říká jeho zakladatel Tomáš Luňák.

Ten má bezpečnost – jak se dnes s oblibou říká – ve své DNA. Vystudoval ji na ČVUT v Praze a poté nabral zkušenosti u mezinárodních firem IBM a Deloitte nebo jako manažer kybernetické bezpečnosti ve společnosti LMC, která provozuje známý pracovní portál Jobs.cz. Bezpečnosti se věnuje také ve fyzickém světě coby člen dobrovolných hasičů a za sebou má již desítky výjezdů k požárům.

A protože ho to vždy táhlo k vlastnímu podnikání, ve 27 letech založil Alphaserver: „Od začátku se specializujeme na komplexní řešení kybernetické bezpečnosti ve firmách, u kterých je to z různých důvodů velmi obtížné a vyžaduje to tvrdou práci,“ říká.

Začátky byly těžké, jako v každém byznysu, postupně se mu ale dařilo získávat zajímavá klientská jména. Příkladem může být spolupráce s přední technologickou společností STRV, která se věnuje vývoji mobilních aplikací a která dělala například s Arnoldem Schwarzeneggerem na jeho fitness službě Pump.

techcast_strv-1

Přečtěte si takéSTRV: VR začíná s hardwarem. Ten od Applu nikdy nebyl blížVirtuální realita začíná s hardwarem. Ten od Applu nikdy nebyl blíž, říká technologický šéf STRV

„V počátcích jsme neměli příliš velkou důvěru ve firmu, o které jsem nikdy dřív neslyšel. Poprvé jsem se o nich dozvěděl od známého a řekli jsme si, že to s nimi zkusíme. Rozhodla jejich energie,“ říká ke spolupráci, jež probíhá už několik let, finanční ředitel STRV Tomáš Trčka. A dodává: „Nelitujeme.“

Alphaserveru se v STRV podařilo vyřešit velmi složitý úkol – uchovat si otevřenou firemní kulturu a dynamické pracovní prostředí v kolektivu mladých energických programátorů a zároveň povznést kybernetickou bezpečnost na novou úroveň tak, aby splňovala přísné normy. Tomáši Luňákovi a jeho týmu se to podařilo, a to především díky otevřenému přístupu, komunikaci a, jak říká, smysluplným krokům. Tedy přesně díky filozofii, kterou Alphaserver prosazuje.

Postupně nejenže pomohli STRV projít bezpečnostními audity včetně nejnovější normy ISO 27001:2022, ale také například zavedli nový systém pro sběr, analýzu a vyhodnocování bezpečnostních událostí, změnili strukturu datového úložiště, vytvořili krizové plány nebo zajistili, že všechny nově pořízené aplikace jsou součástí procesu analýzy rizik a mají schválení bezpečnostního manažera.

kyberbezpečnost

Foto: Vygenerováno službou DALL-E od OpenAI

Kyberpodvody jsou stále sofistikovanější

Manažeři STRV dali Alphaserveru důvěru, protože neměli nejlepší zkušenosti s velkými korporáty, které nebyly ochotné brát v úvahu jejich firemní kulturu. Tím v podstatě potvrdili Luňákovu úvahu, s níž svou firmu spouštěl: poskytovat prémiové služby a cílit na dlouhodobou spolupráci u klientů, kteří jsou ochotni si připlatit za špičkový servis.

„Soustředíme se na zajištění naprosté důvěry u našich zákazníků, nekřivíme trh dumpingovými cenami a vždy přijdeme s vlastním řešením daného problému,“ zdůrazňuje Tomáš Luňák s tím, že Alphaserver stabilně od svého založení dosahuje dvojnásobného meziročního růstu a takové tempo hodlá udržet i letos.

Alphaserver má aktuálně tři základní divize. První je Cyber Risk & Compliance, která má na starost zavádění procesní bezpečnosti, tvorbu analýz, bezpečnostních auditů a vzdělávání. Druhá se jmenuje Cyber Technology a věnuje se správě a implementaci bezpečnostních technologií a třetí je SOC čili dohledové centrum.

lubo-smid2

Přečtěte si takéČeští vývojáři z STRV zažili těžký rok. Obrat nakonec opět rekordníČeští vývojáři z STRV zažili těžký rok. Zisk sice klesl, ale obrat nakonec znovu vytáhli na rekord

Právě s poslední divizí má Luňák velké plány, protože na trhu dohledových služeb je podle něj situace v Česku zralá na, jazykem startupistů, disrupci: „Chceme vybudovat SOC poskytující služby na vysoké úrovni, které v Česku zatím nejsou dostupné. V rámci toho máme a vyvíjíme vlastní vzdělávací platformu, chystáme i vlastní testovací polygon pro simulaci kybernetických útoků.“

Klienty firmy Alphaserver jsou kromě STRV například cenový srovnávač Heureka, kterému zajišťuje roli manažera informační bezpečnosti, ale také České vysoké učení v Praze, Čeps, Eset nebo Sazka.

„V našem oboru jsou nejlepší reference, o kterých se ale bohužel nesmí mluvit. Mohu jen naznačit, že máme v týmu kolegy s certifikacemi NBÚ stupeň utajení Tajné nebo NATO Secret,“ naznačuje Tomáš Luňák.

navrh-bez-nazvu-7

Koláž v Canva Pro: CzechCrunch

Webové rozhraní společnosti Alphaserver

Když má zmínit, co považuje na svém přístupu k byznysovým partnerům za klíčové, říká: „To hlavní, co přinášíme, je individuální přístup a schopnost se přizpůsobit jejich kultuře, dostupným kapacitám a finančním prostředkům. Zavádíme u nich kybernetickou bezpečnost přes informovanost a smysluplná opatření, nikoliv přes hloupé restrikce. Firemní kultura je na tyto aspekty velice citlivá.“

Když Luňák hovoří o tom, jak ctí firemní kulturu a vychází svým zákazníkům vstříc, popisuje přístup, který je vlastní většině velkých a úspěšných firem, v nichž je klientova spokojenost vždy na prvním místě. Jaký má tedy cíl? Rozhodně ne malý: „Chceme z pohledu kvality poskytovaných služeb patřit mezi top pět firem v oblasti cyber security v Česku.“

CC Native

Partnerem článku je Alphaserver

Seznam bolestivě našlapuje kolem zpoplatňování internetu, ale ten přestal být zdarma už dávno

S tím, jak končí cookies třetích stran, se mění i byznys velkých internetových firem, jako je Seznam. Internet zdarma už ale přestal být mnohem dřív.

Luboš KrečLuboš Kreč

seznam-placene1Komentář

Foto: Seznam.cz

Seznam nabízí služby bez cílené reklamy za 79 korun měsíčně

0Zobrazit komentáře

Glosa Luboše Kreče: Na českém internetu vyvolal velké pozdvižení příspěvek Iva Lukačoviče, zakladatele a majitele portálu Seznam.cz a jednoho z nejbohatších lidí Česka. Na sociální síti X, na které je v posledních letech hodně aktivní, obsáhle vysvětloval, proč Seznam zavádí novou formu kvazi předplatného, a mimo jiné napsal, že „internet zadarmo tak, jak jsme jej znali dřív, končí“.

Přestože padesátiletý byznysmen komunikuje s vnějším světem takřka výhradně prostřednictvím zpráv na síti donedávna známé jako Twitter, dočkalo se jeho pojednání mimořádné pozornosti i v klasických médiích a vůbec ve veřejném prostoru. Lukačovič přitom nenapsal nic, co by nebylo dávno zřejmé, ostatně i on sám to zmiňuje: internetové služby v Česku i ve světě se už nějakou dobu uzavírají a jiná cesta není.

Když dnes přijde návštěvník na stránky Seznamu a není na něm přihlášený pod svým uživatelským účtem, musí si vybrat – buď zaplatí 79 korun a bude moct číst či vyhledávat, aniž by o něm server sbíral jakákoli data, nebo se o své údaje podělí a pak neplatí nic. V minulosti šlo brouzdat Seznamem a při tom o sobě sdílet jen minimum informací, to půjde nadále na webu Mapy.cz nebo Kupi.cz, kde se ke změnám vedení firmy zatím neodhodlalo.

mapy-cz

Přečtěte si takéSeznam chystá i placenou verzi populární služby Mapy.czSlužbu Mapy.cz nakonec nechá Seznam zdarma i bez sbírání dat. Chystá však navíc placenou verzi

Každopádně jde o přípravu na konec takzvaných cookies třetích stran, tedy mini programů, které ve vašem prohlížeči špehují, kam na internetu chodíte, a podle toho vám pak weby jako Seznam mohou zobrazovat personalizovanou reklamu. Jenže cookies to už mají spočítané, Google je ve svém dominantním prohlížeči Chrome plánuje zcela vypnout a na omezení sběru osobních dat dlouhodobě tlačí úřady v Evropě i v Americe.

Takže to, co nyní udělal Seznam, není žádná novinka. Lukačovič přiznává, že se inspirovali v Německu nebo u skupiny Meta, která něco podobného přichystala pro uživatele Facebooku a Instagramu. Další hráči se přidávají nebo přidávat budou. A nelze se tomu divit – klíč v jakémkoli byznysu je znát dobře svého zákazníka. To platí na internetu i ve večerce na rohu. Když obchodník ví, komu prodává, snáz mu ušije nabídku na míru, u níž je větší šance, že bude úspěšná.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ostatně pohyb po internetu už dávno nebyl zadarmo, drtivá většina z nás na něm bezmyšlenkovitě odklikávala otravné lišty s GDPR upozorněním, leckde jsme zalogovaní dlouhodobě. A tam všude platíme našimi vlastními údaji. Zároveň je už dlouho patrný i trend zpoplatňování v podstatě jakéhokoliv obsahu, protože jeho výroba je drahá a jen reklama ho prostě nezaplatí.

Takže je fér si říct, že doba internetu zdarma, jak jsme jej chápali dřív, nekončí, protože skončila už dávno. Spíš teď nastává doba, kdy bude používání internetu zase o něco dražší. I proto, že na něm žijeme čím dál větší část našich životů.

Text komentáře vznikl pro ČRo Plus.