To byl panečku týden, což? Pondělí začalo velkým akciovým výplachem, který se přeléval z jedné burzy na druhou, dolů letěl i bitcoin… a na konci týdne to bylo úplně naopak. Mezitím v Česku odstartovala aféra Brašnářství Tlustý, o den později Taylor Swift zrušili ve Vídni koncert kvůli terorismu a do toho jsme mohli prožívat nejrůznější infarktové stavy na olympiádě (gratulujeme oběma včerejším českým medailistům!). A tak než si večer pustíte závěrečný ceremoniál – kde by se měl předvést i Tom Cruise –, pojďte si s námi končící týden zrekapitulovat.
Souhrn toho nej z právě končícího týdne pro vás každou neděli sepisujeme do newsletteru Weekly. Prohlédnout si ho můžete zde, kde se můžete přihlásit i k jeho odběru. Nebo na to použijte formulář výše.
Zemřela Susan Wojcicki, jedna z výrazných osobností Silicon Valley, bývalá šéfka YouTubu a taky žena, která pomohla vyrůst Googlu. Mimo jiné matka pěti dětí poslední dva roky bojovala s rakovinou plic a jak nyní uvedli její manžel Dennis Troper a šéf Googlu Sundar Pichai, nemoci podlehla. Připomínáme proto profil, který jsme o ní vydali v době jejího odchodu z YouTubu na začátku loňského roku, který shrnuje, čím do světa technologického byznysu přispěla.
Psal se rok 1998 a Susan Wojcicki se rozhodla pronajmout svou garáž v kalifornském Silicon Valley dvěma doktorandům Stanfordské univerzity, kteří tehdy budovali internetový vyhledávač. Susan se s nimi nedlouho poté rozhodla i pracovat. Začalo tak její pětadvacetileté působení v Googlu, z něhož posledních devět roků strávila v pozici ředitelky YouTubu. Nyní však končí. V době, kdy se platformě nedaří, ji nahradí její spolupracovník, který stál například u zrodu funkce krátkých videí Shorts. Síti má pomoct v boji s konkurenčním TikTokem.
Čtyřiapadesátiletá Susan Wojcicki YouTube vedla od roku 2014, nyní její místo zaujme její dlouhodobý spolupracovník Neal Mohan, který byl její pravou rukou od roku 2015 a ve firmě působí jako ředitel produktů. Rozhodnutí Wojcicki oznámila ve čtvrtek v dopise zaměstnancům. „Chci začít novou kapitolu, ve které se budu víc soustředit na rodinu, zdraví a osobní projekty,“ napsala Wojcicki. Dále má v Googlu zastávat roli poradkyně.
Během téměř dekády pod jejím vedením se z YouTubu stala neodmyslitelná část byznysu Googlu, který platformu koupil v roce 2006. V roce 2022 YouTube na reklamách vydělal 29,2 miliardy dolarů, přes deset procent z celkových příjmů Alphabetu, který jak YouTube, tak Google zastřešuje, uvádí server Vox.
V Googlu byla Wojcicki od jeho začátků. Zakladatelům a tehdy doktorandským studentům Stanfordské univerzity Larrymu Pageovi a Sergeyi Brinovi v roce 1998 pronajala svoji garáž v Silicon Valley. Wojcicki na kampusu Stanfordu tehdy trávila poměrně dost času, její otec Stanley totiž vedl tamní katedru fyziky. O rok později se ke společnosti připojila jako její šestnáctý zaměstnanec. „Susan má v historii Googlu speciální místo. Jsme moc vděční za to, co za pětadvacet let ve firmě udělala,“ vzkázali jí teď Page a Brin.
Wojcicki, jejíž celkové jmění časopis Forbes odhaduje na 765 milionů dolarů, byla jednou z mála žen ve vysokém managementu velkých technologických firem. Ve významných pozicích v poslední době skončily ale i další. Minulé září to byla provozní ředitelka Mety Sheryl Sandbergová, příští týden po třinácti letech ze stejné firmy odchází i byznysová ředitelka Marne Levineová.
Rodina úspěšným žen a nejen jich
Ve své rodině není Wojcicki, rodačka ze Silicon Valley, zdaleka jedinou úspěšnou ženou. Její matka Esther byla učitelkou angličtiny a žurnalistiky na střední škole v kalifornském Palo Alto, rukama jí prošla například dcera Steva Jobse a přezdívá se jí kmotra Silicon Valley. A s manželem Stanleym kromě Susan vychovali ještě další dvě úspěšné dcery.
Nejmladší, devětačtyřicetiletá, Anne založila startup 23andMe, který se zabývá genetickým testováním mimo jiné pro zjišťování rodné linie klientů. Anne je také bývalou manželkou Brina, jednoho ze zmíněných zakladatelů Googlu. Prostřední, třiapadesátiletá, Janet je antropoložkou a epidemioložkou a učí na Kalifornské univerzitě v San Francisku. Jejich matka Esther o výchově dětí napsala několik knih.
Susan Wojcicki v Googlu začala v roce 1999 jako ředitelka marketingu v době, kdy byla ve čtvrtém měsíci těhotenství. Po návratu vymyslela například dnes už téměř kultovní ozvláštnění loga vyhledávače při důležitých svátcích. Vedla také vývoj streamovací služby, se kterou se v roce 2005 Google snažil právě YouTubu konkurovat, uvádí server Business Insider. Wojcicki však v roce 2006 navrhla, aby její tehdejší zaměstnavatel místo soutěže platformu koupil. A tak se také stalo, cena tehdy byla 1,65 miliardy dolarů. Ředitelkou video platformy pod křídly Googlu se Wojcicki stala v roce 2014.
Foto: Mariko Reed
Kanceláře YouTube v Silicon Valley
V prvním roce v čele serveru znovu odešla na mateřskou dovolenou, čekala totiž své páté dítě. Mateřství a kariéra se v průběhu jejího života několikrát protly a Wojcicki i na základě vlastní zkušenosti volá po větší podpoře matek v americkém byznysu. „Podpora mateřství by neměla být otázkou štěstí, ale samozřejmostí,“ napsala v roce 2014 v komentáři pro Wall Street Journal.
Těžké časy i nástup zásadní konkurence
Během působení v čele YouTubu se platformu snažila zpřístupnit inzerentům a zároveň chtěla najít shodu s tvůrci videí, na kterých je síť do značné míry závislá. To pravidelně vedlo ke kritice jak ze strany youtuberů, kteří tvrdili, že jim změny pravidel a rozhodnutí YouTube například o širší moderaci obsahu ztěžují živobytí, tak ze strany některých uživatelů či politiků, kteří společnosti naopak vyčítali, že proti nenávistným projevům a dalšímu závadnému obsahu nepostupuje dostatečně tvrdě. „Podařilo se nám naštvat všechny,“ povzdychla si Wojcicki kvůli tomu v rozhovoru pro Vox v roce 2019.
YouTube po devítiletém vedení Wojcické překročil hranici dvou miliard pravidelných uživatelů za měsíc. Pod její správou služba také zavedla platformu na streamování počítačových her YouTube Gaming a další produkty jako YouTube Premium nebo YouTube Music pro streamování hudby.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.